|
Full version: Utanförskapet
lorentz
25-02-2010, 11:34
Tillhör du en av dem som snart är utan jobb? Myndigheter som skall läggs ned eller har blivit nedlagda av alliansen
Myndigheter som alliansregeringen beslutat att lägga ned: Arbetslivsinstitutet Arbetsmarknadsstyrelsen/Arbetsmarknadsverket Djurskyddsmyndigheten Ekonomiska rådet Institutet för psykosocial medicin Insättningsgarantinämnden Integrationsverket Länsarbetsnämnderna (20 myndigheter) Lärarhögskolan i Stockholm Nämnden för offentlig upphandling Registernämnden Valideringsdelegationen Överklagandenämnden för totalförsvaret Räddningsverket Krisberedskapsmyndigheten Styrelsen för psykologiskt försvar Verket för förvaltningsutveckling Specialpedagogiska institutet Specialskolemyndigheten Myndigheten för skolutveckling Nationellt centrum för flexibelt lärande Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning Statens ljud- och bildarkiv Statens kärnkraftsinspektion Statens strålskyddsinstitut Regionala lantmäterimyndigheter (21 myndigheter) Verket för näringslivsutveckling Institutet för tillväxtpolitiska studier Glesbygdsverket Stängselnämnden Handikappombudsmannen Jämställdhetsombudsmannen Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning Ombudsmannen mot etnisk diskriminering Läkemedelsförmånsnämnden
herkules
25-02-2010, 11:37
CITAT (lorentz @ 25-02-2010, 11:34)  Tillhör du en av dem som snart är utan jobb? Myndigheter som skall läggs ned eller har blivit nedlagda av alliansen
Myndigheter som alliansregeringen beslutat att lägga ned: Arbetslivsinstitutet Arbetsmarknadsstyrelsen/Arbetsmarknadsverket Djurskyddsmyndigheten Ekonomiska rådet Institutet för psykosocial medicin Insättningsgarantinämnden Integrationsverket Länsarbetsnämnderna (20 myndigheter) Lärarhögskolan i Stockholm Nämnden för offentlig upphandling Registernämnden Valideringsdelegationen Överklagandenämnden för totalförsvaret Räddningsverket Krisberedskapsmyndigheten Styrelsen för psykologiskt försvar Verket för förvaltningsutveckling Specialpedagogiska institutet Specialskolemyndigheten Myndigheten för skolutveckling Nationellt centrum för flexibelt lärande Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning Statens ljud- och bildarkiv Statens kärnkraftsinspektion Statens strålskyddsinstitut Regionala lantmäterimyndigheter (21 myndigheter) Verket för näringslivsutveckling Institutet för tillväxtpolitiska studier Glesbygdsverket Stängselnämnden Handikappombudsmannen Jämställdhetsombudsmannen Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning Ombudsmannen mot etnisk diskriminering Läkemedelsförmånsnämnden vad blir det istället då - skattelättnader för de som redan har pengar?
theseraphim
25-02-2010, 11:55
Sedan är det faktiskt så att deras tjänster inte försvinner utan många av dessa klumpas ihop med andra existerande myndigheter delvis för att spara pengar men mest för att få det att fungera mer smidigt. Tänk bara på hur många ombudsmän det står på listan som har en egen administration och ett eget system och som ogärna samarbetar med andra myndighetsorgan. Problemet i Sverige har just varit att antalet sådana här myndigheter har gjort att många fastnar i papperexercis eller helt enkelt bollas mellan flera olika för ingen vill ta ansvar. skulle man slå ihop följande... Handikappombudsmannen Jämställdhetsombudsmannen Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning Ombudsmannen mot etnisk diskriminering
till en myndighet så hade du inte kunnat hamnat mellan två stolar för då har en ansvar för alla dessa fyra frågor.
Tack för listan! Jag visste inte att det fanns en Statlig myndighet som heter Stängselnämnden. Undrar vad dom gör för nytta.... Övriga markärenden hanteras ju av kommuner och länsstyrelser!
theseraphim
25-02-2010, 14:15
CITAT (Bee @ 25-02-2010, 13:55)  Tack för listan! Jag visste inte att det fanns en Statlig myndighet som heter Stängselnämnden. Undrar vad dom gör för nytta.... Övriga markärenden hanteras ju av kommuner och länsstyrelser! ungefär detta jag ville komma till, för många myndigheter skapar bara problem
Det är väl ihopslagningar som gäller i så fall. Att bättre utnyttja organisationer o myndigheter. Få dom effektivare och inte så tunggrodda som myndigheter brukar vara. Sedan ligger säkert besparingsåtgärder också bakom beslutet.
theseraphim
25-02-2010, 14:35
CITAT (gnon49 @ 25-02-2010, 14:29)  Det är väl ihopslagningar som gäller i så fall. Att bättre utnyttja organisationer o myndigheter. Få dom effektivare och inte så tunggrodda som myndigheter brukar vara. Sedan ligger säkert besparingsåtgärder också bakom beslutet. det ena ger det andra, när du slår ihop flera till en så behövs inte riktigt lika många papperstuggare o sekreterare eftersom flera arbetsuppgifter intergreras med varandra. Det är verkligen på tiden att detta görs så att aktionstiden kortas för som det är nu att vissa kan bollas runt till tjogtals myndigheter som inte kan samarbeta eller samköra sina register utan man måste själv springa emellan.....jösses bara i Sverige(förmodligen inte men det kändes gött att skriva så:-)
Huggorm
25-02-2010, 17:36
Varje nedlagd myndighet är en lättnad för Sverige. Jag tror vi klarar oss bra utan alla dessa meningslösa funktioner. Att ha en massa byråkrati bara för att skapa arbetstillfällen tror jag inte mycket på.
Gossen Ruda
25-02-2010, 17:43
CITAT (Bee @ 25-02-2010, 13:55)  Tack för listan! Jag visste inte att det fanns en Statlig myndighet som heter Stängselnämnden. Undrar vad dom gör för nytta.... Övriga markärenden hanteras ju av kommuner och länsstyrelser! Stängselnämnden fanns för att se till att järnvägen skötte sina åligganden gentemot markägare som hade djur frigående i markerna. På såna ställen har järnvägen stängselplikt medans på betesmark är det mer markägarens skyldighet. Hur många betesdjur går i dagens läge på fribete? Just det, inga. Tror att stängselnämnden på senare tid hade 2 medlemmar, ingen på heltid.
lorentz
25-02-2010, 19:28
Och när vi har lagt ned alla statliga företag och sålt ut allt annat till företag som är skrivna på Jersey så kan vi börja sälja ut rörelsehindrade,sjuka,arbetslösa till ett lågt pris
Huggorm
25-02-2010, 20:03
CITAT (lorentz @ 25-02-2010, 19:28)  Och när vi har lagt ned alla statliga företag och sålt ut allt annat till företag som är skrivna på Jersey så kan vi börja sälja ut rörelsehindrade,sjuka,arbetslösa till ett lågt pris Har du en köpare? Vad får vi för dom?
Såg ett inslag i tv att dom flesta föredrar privata jobbbcoacher framför arbetsförmedlings egna. Man får helt enkelt mer valuta och snabbare gång eftersom arbetsförmedlingen är en trög koloss som lever sitt eget liv i den mak man är van vid. Så lite konkurens skadar inte. Se på tågkaoset. Till största del statliga banverkets fel. Att privata aktörer skulle vara sämre än statlig ägo är bara en myt.
theseraphim
25-02-2010, 21:25
CITAT (gnon49 @ 25-02-2010, 20:55)  Såg ett inslag i tv att dom flesta föredrar privata jobbbcoacher framför arbetsförmedlings egna. Man får helt enkelt mer valuta och snabbare gång eftersom arbetsförmedlingen är en trög koloss som lever sitt eget liv i den mak man är van vid. Så lite konkurens skadar inte. Se på tågkaoset. Till största del statliga banverkets fel. Att privata aktörer skulle vara sämre än statlig ägo är bara en myt. om man skall se på det svart och vitt and privat mot stat...ta sovjet där allt var statligt och hur lång tid allt tog så kan man snabbt avskriva tesen att statligt ägt är någon form av garanti för god service:-)
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2010, 17:43)  Stängselnämnden fanns för att se till att järnvägen skötte sina åligganden gentemot markägare som hade djur frigående i markerna. På såna ställen har järnvägen stängselplikt medans på betesmark är det mer markägarens skyldighet. Hur många betesdjur går i dagens läge på fribete? Just det, inga. Tror att stängselnämnden på senare tid hade 2 medlemmar, ingen på heltid. hade dom inte haft 1 ärende de sista 20 åren?
Huggorm
25-02-2010, 22:04
CITAT (Ralf @ 25-02-2010, 21:28)  hade dom inte haft 1 ärende de sista 20 åren? Då kan man fråga sig varför inte denna myndighet plockades bort för länge, länge sedan. Det krävs perioder med borgerligt styre ibland för att rensa upp bland allt onödigt som sossarna skapar
Gossen Ruda
25-02-2010, 22:26
CITAT (gnon49 @ 25-02-2010, 20:55)  Såg ett inslag i tv att dom flesta föredrar privata jobbbcoacher framför arbetsförmedlings egna. Man får helt enkelt mer valuta och snabbare gång eftersom arbetsförmedlingen är en trög koloss som lever sitt eget liv i den mak man är van vid. Så lite konkurens skadar inte. Se på tågkaoset. Till största del statliga banverkets fel. Att privata aktörer skulle vara sämre än statlig ägo är bara en myt. I England testade man med att låta en privat aktör sköta järnvägens infrastruktur. Resultatet blev en snabb utförslöpa för man satsade mindre och mindre på underhåll för att istället maximera ägarnas utdelning. Nu är järnvägarna tillbaka i statlig ägo. Problemen i Sverige har flera orsaker. För lite pengar till underhåll. Felaktig prioritering av dom pengarna man får. En total aningslöshet om att det skulle kunna snöa i södra Sverige. De plogloken man skaffade för 40 år får stå och rosta sönder för ingen vill hålla dem i ordning, det mesta underhållet är utlejt till privata entreprenörer som bara gör det man måste, mm, mm. CITAT (Huggorm @ 25-02-2010, 22:04)  Då kan man fråga sig varför inte denna myndighet plockades bort för länge, länge sedan. Det krävs perioder med borgerligt styre ibland för att rensa upp bland allt onödigt som sossarna skapar Stängselnämnden är mycket gammal så man kan inte skylla på sossarna. Undrar om den inte härstammade från 1800-talet.
Huggorm
25-02-2010, 22:28
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2010, 22:26)  Stängselnämnden är mycket gammal så man kan inte skylla på sossarna. Undrar om den inte härstammade från 1800-talet. Men varför har den inte tagits bort tidigare? Har den haft ett ärende på tjugo år så borde den ha varit bort länge nu.
Staten skall ha hand om vår infrastruktur, int tu tal om annat. Men Staten agerar ibland som en privat aktör som försöker kapa kostnader i verksamheten. staten skär i kostander överallt där det går och resultatet blir bristande underhåll på vägar järnvägar, kraftledningar mm. Privat är inte alltid bäst men det är inte statligt ägande heller.
RibesRubusVitis
25-02-2010, 22:41
Stängselnämnden har det skojats om i många år, även bland dess egna representanter. Trösten är att den inte kostade något; uppdraget var en "tillikabefattning" för någon annan myndighet som vid behov fick sponsra brevpapper etc. Rent formellt var den dock en egen myndighet.
Hela denna tråd e lite skum o jag undrar hur insatt TS är egentligen. Samhället inklusive myndigheter ändras hela tiden av en mängd olika skäl. Men en sak är nästan helt säker och det är att arbetsuppgifterna i ovanstående myndigheter finns kvar på något sätt och utförs!
Huggorm
25-02-2010, 23:08
CITAT (Ralf @ 25-02-2010, 23:01)  Hela denna tråd e lite skum o jag undrar hur insatt TS är egentligen. Samhället inklusive myndigheter ändras hela tiden av en mängd olika skäl. Men en sak är nästan helt säker och det är att arbetsuppgifterna i ovanstående myndigheter finns kvar på något sätt och utförs! Utom stängselnämnden
CITAT (Huggorm @ 25-02-2010, 23:08)  Utom stängselnämnden  Joho!  om frågor uppkommer är allt överfört till annan myndighet.
lorentz
26-02-2010, 08:37
CITAT (gnon49 @ 25-02-2010, 20:55)  Såg ett inslag i tv att dom flesta föredrar privata jobbbcoacher framför arbetsförmedlings egna. Man får helt enkelt mer valuta och snabbare gång eftersom arbetsförmedlingen är en trög koloss som lever sitt eget liv i den mak man är van vid. Så lite konkurrens skadar inte. Se på tågkaoset. Till största del statliga banverkets fel. Att privata aktörer skulle vara sämre än statlig ägo är bara en myt. För tillfället så är det inne att hacka på AF . AF utför ett jobb och arbetsgivaren är regeringen om man klagar på AF så klagar man på Regeringen. Enligt TV-reportaget säger en kvinna att det var dåligt på AF "lång kö till datorerna" Vem bestämmer hur många datorer AF får ha? Coacherna står i klasar utanför AF och säljer in sina tjänster, får AF göra det ? Min privatcoach och jag har våra 6 möten i lobbyn på Scandic får AF ha sina möten i en lobby ? Sedan frågade jag efter i reportaget hur många fler vill ha coacher man refererade aldrig till någon statistik.
Har inte jobbat på 10 år och känner ingen utanförskap ,nu är jag 57 och trivs med att inte jobba.Arbetsförmedlingen bad jag dra åt skogen när jag sökte ett jobb,jag hade drivit eget i många år !de ville ha alla mina deklarationer innan jag ens kom i närheten av ett jobb.Så så kan det ocks¨vara !
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 20:53)  Har inte jobbat på 10 år och känner ingen utanförskap ,nu är jag 57 och trivs med att inte jobba.Arbetsförmedlingen bad jag dra åt skogen när jag sökte ett jobb,jag hade drivit eget i många år !de ville ha alla mina deklarationer innan jag ens kom i närheten av ett jobb.Så så kan det ocks¨vara ! Du har inte jobbat på tio år och det trivs du med skriver du. Ja, det är nog många av oss som skulle trivas med det men vi måste försörja oss. Vem försörjer dig, skattebetalarna dvs. vi som jobbar? Gita
Nu tog du mycket för givet Gita !min man försörjer mig !jag har aldrig fått en krona från staten eller från facket eller något annat.Jag har heller ingen sjukpension,vilket jag borde haft nu efter som jag dras med en del jobbiga arbetskador som innebär mycket värk.Kan nog säga att jag betalat min del av skatten och mer därtill.
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 21:22)  Nu tog du mycket för givet Gita !min man försörjer mig !jag har aldrig fått en krona från staten eller från facket eller något annat.Jag har heller ingen sjukpension,vilket jag borde haft nu efter som jag dras med en del jobbiga arbetskador som innebär mycket värk.Kan nog säga att jag betalat min del av skatten och mer därtill. Jag tog ingenting för givet, såg du inte frågetecknet. Trots allt är det ju så att om vi inte jobbar så måste vi ha vår försörjning från något annat håll, eller hur? Nu är ju du lyckligt lottad som har en man som kan försörja dig. Gita
Helt rätt Gita  såg inte frågetecknet  Min man har eget företag sen 31 år så vi har det bra,men de åren jag jobbade och hade eget så kom jag inte upp i dom inkomsterna så att jag har en vettig pension ,beroende på att jag valde att vara hemme hos mina barn så jag har bara ATP för fem år,jag tycker inte alls det är så kul att vara beroende men det får jag ta eftersom jag ville ta hand om våra barn själv.Men att arbetsförmedlingen skulle ha nytta av min deklarationer när jag sökte jobb efter jag lagt ner min rörelse förstår jag inte alls !Så jag gav sjutton i att söka jobb till slut.
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 21:48)  Helt rätt Gita  såg inte frågetecknet  Min man har eget företag sen 31 år så vi har det bra,men de åren jag jobbade och hade eget så kom jag inte upp i dom inkomsterna så att jag har en vettig pension ,beroende på att jag valde att vara hemme hos mina barn så jag har bara ATP för fem år,jag tycker inte alls det är så kul att vara beroende men det får jag ta eftersom jag ville ta hand om våra barn själv.Men att arbetsförmedlingen skulle ha nytta av min deklarationer när jag sökte jobb efter jag lagt ner min rörelse förstår jag inte alls !Så jag gav sjutton i att söka jobb till slut. Din man står för inkomsterna, men för den skull ligger väl inte du på divanen och ser på tvåloperor hela dagarna. Ni är ett team i hushållet. Att det råkar vara din man som drar in stålarna är oväsentligt. Huvudsaken är att man trivs med upplägget.
Hej igen
26-02-2010, 22:49
CITAT (gnon49 @ 26-02-2010, 22:46)  Din man står för inkomsterna, men för den skull ligger väl inte du på divanen och ser på tvåloperor hela dagarna. Ni är ett team i hushållet. Att det råkar vara din man som drar in stålarna är oväsentligt. Huvudsaken är att man trivs med upplägget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|