Peztis
Min pappa snickrade flr en massa år sedan en sådan fin fågelholk och nu måste jag ta och sätta upp den!

Men vad som gjort att det har dröjt är att jag aldrig kan bestämma mig för HUR den ska sättas upp i trädet.
Om man spikar, vad ska man använda då? Eller finns det andra smarta sätt?
Jag vill ju inte att björken ska fara illa.
Myosotis
Björken far nog inte illa av en spik, men jag gillar ändå inte att spika i träd, det känns fel att spika i något levande. Dessutom - om trädet sågas ner någon gång i framtiden kan en enda spik göra stor skada på sågar etc. Jag sätter upp mina holkar antingen med spik på byggnader eller med tråd runt trädstammar. Man kan ha en eller två öglor på holkens sidor eller bara böja till spikar. Tänk på att trädet växer på bredden (mer än man tror!), på en säsong kan tråden skära i i trädets bark och t.o.m. växa in. Det är inte bra för trädet och samma problem för sågen. Dessutom kan holken trilla ner om öglan eller tråden lossnar pga trycket, och det är inte så bra när där är ägg eller ungar i holken. Man får komma ihåg att kolla varje år. Jag brukar sätta några träkilar som håller ut tråden från trädet, sen kan man ta bort dem efterhand.
En annan möjlighet som jag dock aldrig testat personligen är att fästa en lång, smal bräda på tvären upptill på baksidan av holken. Sedan kan man hänga/kila fast den i en lämplig grenklyka.
Peztis
Det är ungefär ssamma resonemang som jag har...
Inte spika i levande träd, helst...
Binda fast med snöre så kommer det att skava/växa fast för man kommer säkert att glömma kolla att det ser bra ut.
Planka i grenklyka - det bästa alternativet. Problemet är bara att det inte finns några vettiga klykor i det trädet eller så sitter de höööögt upp.
Sätta fast i huset... Ja, det är ju ett alternativ men då ser jag ju inte trafiken innefrån! biggrin.gif

Har för mig att jag hört talas om någon speciell spik man kan använda, som inte ska skada. Är det det som är Ekoplugg?

Öh, nä... det var det ju inte! Raka motsatsen!
Myosotis
Ja träspik borde ju funka, har jag dock ingen erfarenhet av. Sätte upp med snöre tycker jag inte är så bra, det åldras och riskerar att gå av, jag brukar ta metalltråd. Man kan ju ta tvättlina eller nåt också, det blir bara inte så vackert. Om du vill se trafiken kan du ju skaffa en sån där kamera som man sätter i holken, eller så kan du sätta holken utan baksida mot ett fönster, det gjorde jag en gång, man kunde följa blåmesarna på nära håll. Det var ett litet fönster på vinden, det ska ju vara mörkt i holken.
Du kan ju också slå ner en lång stör i gräsmattan och sätta holken på den. Lätt att kattsäkra om det skulle finnas nyfikna katter.
Peztis
Här var ju en annan idé på upphängning:

Fast jag fattar inte, ska den bara hänga och dingla på en gren? Man borde väl sätta något emellan för annars kommer ju grenen att skavas.
*Stintan*
Keramisk spik eller aluminiumspik kan man anväda då dessa ej förstör trädet eller en ev. såg.
Se till att holken sätts upp skyddad från regn vind och stark sol.

http://www5.goteborg.se/prod/parkochnatur/...fagelholkar.pdf
Myosotis
CITAT (Peztis @ 25-02-2010, 13:36) *
Här var ju en annan idé på upphängning...

Smart, den varianten hade jag inte sett. En bit av ett gammalt cykeldäck borde funka mot grenskav. Jag tycker inte att holken ska dingla helt fritt ifall det skulle bli storm.
Gossen Ruda
Keramisk spik är jag tveksam till. Kanske skadar den inte trädet men väl en såg. Aluminiumspik är nog bäst om man får tag i nån. Om trädet står på tomten går det bra med vilken spik som helst utom möjligen kopparspik. Inget sågverk tar ändå hand om träd från tomtmark, de vet vad som kan dölja sig i veden. Galvade stålspikar kan mörkfärga veden men jag har inte sett träd skadas av detta. Kanske på lång sikt då.
Huggorm
Jag tror faktiskt inte det är så farligt för träden med spik. Jag har undersökt ett antal fällda träd där det varit spik från fågelholkar och taggtråd som spikats och växt in i trädet. Skadorna har varit förvånadsvärt små, träden har kapslat in metallen med minsta möjliga döda ved runt och sedan växt vidare utan problem. En gång hittade en bekant en hästsko i en granstock som han fått av mig, och den var så väl inkapslad så jag inte märkt det utifrån. Det märktes dock tydligt när motorsågen hittade hästskon. laugh.gif De flesta träd jag kollat har varit gran eller björk, och båda dessa är ju relativt känsliga. En tall eller en ek kan man nog spika i utan risk.
Peztis
De som bodde i vårt hus förut hade hängt en hästsko i en gren i en rönn - den sitter nästan helt gömd nu. Likadant den lie de av någon orsak hängt upp (mannen förklarade för min man att "den ska hänga där" men inte varför).

Undrar om jag har någon alu.spik hemma... g.gif
Huggorm
Aluminiumspik används till att spika aluminiumplåttak, så det går lätt att få tag på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon