Solvig Meijer
Måste få berätta om våra guldfiskar som vi haft i två somrar och som från början var tre. Första sommaren hände inget speciellt annat än att dom växte och frodades och till hösten håvades dom in för att tillbringa vintern i akvarium.
I somras hände det saker; en av dom försvann spårlöst och dom två som blev kvar inledde en romans som resulterade i ett antal barn. Vi lyckades fånga in 18 stycken och 2, tror vi, blev kvar. Dom överlever knappast vintern för blir det riktigt kallt så bottenfryser nog dammen som är ca 1 meter som djupast. Hur som helst så är det fantastiskt kul med "hemgjorda" fiskar fast det kan bli problem nästa höst om romansen upprepas.
Någon som vet hur gamla guldfiskar kan bli? Och hur ser man skillnad på hanen och honan? Jag tycker dom skiljer sig åt lite på stjärtfenan.
KURT
Jag kan inget om guldfiskar, men jag kan tänka mig att det kan bli problem att ha dem i en damm om en snok hittar dit!
Virgo
Vissa fiskarter är väldigt svårt att könsbestämma. Oftast är hanarna inom djuren vackrare än honorna. Hos människan är det som bekant tvärtom.

Hanarna brukar vara lite slankare medans honan brukar ha en rundare buk

Annars så om hane och hona är lika så syns det precis för äggläggning.
Honans könsöppning är rund medans hanens är spetstig.
Betty
... vet du Virgo, jag tycker att din beskrivning av fiskars utseende överensstämmer riktigt bra med människans utseende också!!! tongue.gif
Virgo
Hej,

Ja med lite rolig fantasi, så kan man få till det. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon