sillamor
Å, denna frustration. Än en gång har jag köpt en trädgårdstidning och inte hittat mer än en halvsida som kändes läsvärd.

Det är samma reportage om och om igen! Och aldrig går man på djupet. Utlovas det en special om ekologisk odling levereras endast några påbud om att kompostering är bra och gift är dåligt.

Eftersom min törst efter trädgårdsinspiration är så stark fortsätter jag att betala för att bli matad med reklam i Allt om trädgård, Allers trädgård och diverse andra blanka magasin.

Hjälp!

Tips på bra trädgårdstidningar efterlyses. De kan vara på engelska, svenska eller danska.

Jag är intresserad av följande: planering, köksträdgård, mat, barn, växtpresentationer, inspirerande bilder, ekologi, gör-det-själv-projekt, vild natur, vetenskap.

Myosotis
Natur & Trädgård!! Helt underbar, varje nummer känns som en liten bok. Man kan skriva dit och få ett gratisexemplar. Länk
Eva i Höga
Håller med Myosotis! Dessutom Odlaren och Hemträdgården.
Peztis
Jag förstår hur du menar med reklamen men jag försöker se det som produktinformation, det är bra att veta vad som finns på marknaden.
Oftast är ju reklamen i trädgårdstidningarna trädgårdsrelaterade i alla fall.

Jag fick mitt gratisex av Natur & Trädgård och jag funderar på om jag ska prenumerera på den med, har ju några andra tidningar som jag redan prenumererar på men den kommer ju tydligen endast fyra gånger om året så jag hinner väl läsa dem med.
sillamor
Wow. Tack för tipset. Den verkar vara mitt i prick för mig! Väntar med spänning på att den dimper ned i brevlådan.

Synd att den bara kommer 4 ggr om året. Fler tips är välkomna!

Nauti
Odlaren gillar jag. Annars är det på tok för mycket tokerier i tidningarna så att man skulle vara helt växtlös om man följde alla de råden känns det som.

En litet mer vetenskapligt inriktad odlingstidning hade jag tyckt varit väldigt intressant smile.gif
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 25-02-2010, 13:24) *
Natur & Trädgård!! Helt underbar, varje nummer känns som en liten bok. Man kan skriva dit och få ett gratisexemplar. Länk

ja den är helt otroligt bra!!! tyvärr har mina slutat komma men jag ska ligga på igen - verkligen den bästa tycker jag!!!
sillamor
Hemträdgården har jag. Vissa artiklar har varit jätteintressanta - som hur växter påverkas av ljuset från gatlyktor. Andra gånger är det bara kaktusar i hela numret... Det är ett dilemma. Om man vill ha fördjupning får man mindre bredd och då finns ju alltid risken att det inte finns något som lockar.

Odlaren ska jag kolla upp.

När det gäller reklam. Jag kan leva med lite annonser. Det jag stör mig mest på är köptipsen på redaktionell plats. Jag är mer intresserad av hur man odlar jordgubbar än var jag kan köpa tårtfatet att servera jordgubbstårtan på.

Jag tycker att fokus ligger för mycket på konsumtion även i reportagen. Köpa jord, köpa plantor (i mycket större utsträckning än att ta hand om de man har), alternativt köpa frö och torvbriketter och miniväxthus..... Men det måste väl vara så för att det ska bli intressant att annonsera.
skogstroll
CITAT (sillamor @ 25-02-2010, 14:22) *
Jag tycker att fokus ligger för mycket på konsumtion även i reportagen. Köpa jord, köpa plantor (i mycket större utsträckning än att ta hand om de man har), alternativt köpa frö och torvbriketter och miniväxthus..... Men det måste väl vara så för att det ska bli intressant att annonsera.

har du rätt i... mycket köpa och inte så mycket tips att använda det man har. I Allt om Trädgård och Allers Trädgård tycker jag det är mycket sånt... tur man har Odla yes.gif
Crazy4Flowers
Natur & Trädgård är klart bäst, mycket info i den och inte en enda rad reklam.

Ni som vill att tidningen ska vara på ett annat sätt, brukar ni skriva dit med era åsikter?? Om man vill ha en förändring så måste man nog göra något åt det inte bara knyta handen i fickan. flirting.gif
Eva i Höga
Sillamor, kolla du upp Odlaren, jag tror den tidningen passar dig. Förutom Naur och Trädgård förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon