torvan
Vad glad jag blev när jag kom ut till min kolonistuga i helgen
och såg att verandataket måste bytas!
Äntligen kan jag bygga mitt glastak som jag längtat
efter sedan jag såg pergolan i Äntligen hemma yahoo.gif
Kollade blocket efter glasskivor och fick tag i 6mm skivor från
en butiksinredning. Hela taket, 3.60x3.15 för 1000:-!
Undrar vad det kostar hos glasmästarn...
Skivorna är 45x45 och väger sammanlagt ca168 kg.
Då kommer mina frågor:
Taket kommer att vara 3.60 brett och 3.15 djupt+virket då.
Idag har jag två stolpar med ca 3m mellan tror ni det räcker?
(Vill helst inte ha en i mitten då det blir trångt vid sittplatsen.)
Hur kraftigt virke behöver jag till bärlinor mm?
Funderar på att måla glasen med linoljefärg, är det någon som
har målat det på glas? Tror att glasfärg blir för dyrt då det inte
räcker så långt med dom små burkarna. Eller är det någon som
har förslag på annan färg? thanks.gif torvan
takstigen
När jag bytte ut altantaket från plast till plåt är den bästa investeringen jag har gjort
Peztis
CITAT (takstigen @ 25-02-2010, 15:22) *
När jag bytte ut altantaket från plast till plåt är den bästa investeringen jag har gjort

Fast nu ville hon ju ha glas... Plåt släpper inte igenom mycket ljus, vad jag vet. smile.gif

Jag har ingen aning om vilken typ av färg du bör använda. Antar att det ska vara en som är transparent. Ring till din färghandlare, han/hon kan säkert råda dig. Eller ring en glasmästare.
Huggorm
Jag vet inte vad för färg du bör använda, men du skall nog måla på insidan. Utsidan kommer bli beväxt med alger troligtvis redan efter första säsongen. Då måste du kunna skrubba ordentligt och det skulle nog ingen färg tåla.

168kg är ju inte våldsamt mycket, det är väll ungefär vad samma yta täckt med tegel skulle väga. Du kan nog beräkna regelverket som om det vore tegeltak. Men tänk på att det kan komma fler såna här snövintrar, så det skadar inte att bygga kraftigt smile.gif
Peztis
Såg just i ett annat inlägg en som kallar sig Målarmaster (målarmäster), om jag minns rätt. Du kanske kan fråga denne person om tips, han/hon svarade i en annan tråd om målar färg?

Edit: malarmaster kallar sig personen, helt ny på Odla.
vitavargen
CITAT (torvan @ 25-02-2010, 14:24) *
....
Funderar på att måla glasen med linoljefärg, är det någon som
har målat det på glas? Tror att glasfärg blir för dyrt då det inte
räcker så långt med dom små burkarna. Eller är det någon som
har förslag på annan färg? thanks.gif torvan

Har sett en del färga med kalk. Glasen blir vita men är tvättbara och kontrollerbara, när man vill ha mera ljus in så tvättas dem.
netaave
Tror du måste måla med glasfärg som går att härda, annan färg kommer bara att släppa vid regn och värme.

CITAT (takstigen @ 25-02-2010, 15:22) *

Håller med dig, det är det bästa vi gjort också, vi isolerade dessutom undertaket så nu har vi sval skugga hur mkt sol det än är. Sen stannar värmen kvar längre på kvällen.
torvan
Tack för tipsen! Det blir klar linoljefärg som jag pigmenterar själv.
Pratade med en erfaren målare och han tror det ska bli bra.
Vilka underbara pigment det finns, det blir inte lätt att välja smile.gif torvan
Carl

Du får inte ha vanligt glas som tak! Av den anledningen att om det går sönder så kan de som sitter under taket bli allvarligt skadade. Tror att att du måste ha laminerat glas. Samma som i bilens framruta. ( sidorutorna har härdat glas). Tror att laminerat glas kostar runt 1500- 2000 SEK/m2
torvan
Carl, det kan ju inte stämma, mitt växthustak har 4mm glasskivor
och det sitter jag ju under whistling.gif torvan
Carl

Ett växthus är ingen bostad. Allt över 5dm över marken kan man inte använda vanligt glas. Hittar just nu inte reglerna på internet. Återkommer
Huggorm
CITAT (Carl @ 28-02-2010, 16:59) *
Ett växthus är ingen bostad. Allt över 5dm över marken kan man inte använda vanligt glas. Hittar just nu inte reglerna på internet. Återkommer

En kolonistuga är inte heller någon bostad
torvan
Carl, min inspiration till glastaket kommer ju från Äntligen hemma.
Vad jag kan läsa mig till så användes vanligt planglas till deras hänggunga.
Är det andra krav när taket byggs ihop med stugan i så fall? torvan

Klura
Jätteläckert.
Hittade beskrivningen till Rappnes hänggunga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon