HannaNord
I somras flyttade vi äntligen till hus, med en rejäl trädgård. Den består av nästan enbart gräs och några enstaka träd, och vi har stora planer på att fluffa upp den så det sprakar av blomster och köksväxter.
Dessvärre har en schaktfirma "bott" här tidigare, och under gräsytan döljer sig ca 1 dm jord, och sedan bara fyllnadsmaterial; stenar i alla storlekar, sand, byggavfall mm. Det är hårt packat och man behöver spett för att komma ner. Detta tycks gälla för hela trädgården, vi har faktiskt inte hittat en enda fläck med normal mark.
Vi har lyckats plantera ett litet plommonträd, medelst spett, svett och mycket jordförbättring.

Har någon lite kreativa idéer för hur vi kan underlätta anläggningen av vår trädgård? Köksdelen tänkte vi lösa med pallkragar och växthus så slipper vi ge oss ner i eländet i onödan. Vi vill ha mycket buskar, både bär- och prydnadsbuskar. Funderar på stenparti för örterna, men vet inte hur man bygger ett stenparti.
Kom med idéer!
theseraphim
Låt mig börja med att konstatera följande, jag är inte allsmäktig och ni kan ha en del jobb framför er:-)

Jordmånen ni pratar om är problemfylld från grunden bokstavligt talat då det är just vad som ligger under gräset som kommer spöka. Även om man får ner buskar o träd vet man inte iten hur de kommer att växa eller ens överleva i fem år men......det finns lösningar på erat problem:-)

1. involverar mycket jobb första året och större investeringar då detta alternativ innebär stora leveranser av jord från valfri leverantör för att börja bygga upp något nytt. Jord får man mängdrabatt på och ju mer ton(!) du köper i lösvikt desto bättre pris kan ni få. Detta går relativt snabbt men innebär som sagt en större investering på kort sikt.

2. Ta det pö om pö och ta hem några ton åt gången med ny jord för att ta en rabatt i taget, kan ta ett antal år men ni kommer få ett bra resultat. Fördelen är att ni får tid att planera eran trädgård allt eftersom och ni hinner med att ta hand om nya projekt. Se även till att få ner tex gödsel(ko/häst) som ibland kan köpas billigt av tex ridskolor för att få en fin humus. Gräsklipp kan blandas ner i jorden och även höstlöv(men inte ek!)kan myllas ner i jorden för att bättra på humusen.

Stenparti är lätt, lägg ut stenar så de bildar rabatter(fyll på med jord och plantera i regel lågväxande växter, sedan behöver man inte bara ha krypväxter utan även vanliga grejer som lavendel och liknande går utmärkt.

Idag är det bokrea och där finns det böcker högt och lågt om trädgårdar, passa på att fynda:-)

har du några mer frågor så brukar jag cirkulera över odlas forum o chat som serafen jag är.
Fågelvägen
Hej Hanna! Det kanske kan trösta dig att titta på andras nergrävda elände.
När grunden till vårt nyköpta gamla hus dränerades uppenbarade sig orimliga mängder sprängsten. Det visade sig att de var nergrävda på nästan hela tomten. Om man bearbetar en bit av trädgården i gången kan det bli ganska fint. Jag har haft mycket nöje av stenarna (ju större dess bättre!) och fått hälsosam motion också. Du kan kolla på min hemsida . Lycka till! biggrin.gif
Bassam
Hej

Det är inte svårt , du kan gräva mellan 50 till 60cm eller höjda marken till 40-60 cm , och sen fyller på jord . Obs

--så du kan gör bra jord och billigt : 1 m3 jord behöver 20 påsar vanliga plantering jord + 10 kg hönsgödsel + 6 kg sten kalk + 2liter blomster näring + 20 kg sand ( o-6 ), bland dom tillsamma .

-- de brukar sälja vanliga plantering jord 5 påsar på 100 kronor.

H:Bassam

theseraphim
CITAT (Bassam @ 26-02-2010, 02:01) *
Hej
Det är inte svårt , du kan gräva mellan 50 till 60cm eller höjda marken till 40-60 cm , och sen fyller på jord . Obs

--så du kan gör bra jord och billigt : 1 m3 jord behöver 20 påsar vanliga plantering jord + 10 kg hönsgödsel + 6 kg sten kalk + 2liter blomster näring + 20 kg sand ( o-6 ), bland dom tillsamma .

-- de brukar sälja vanliga plantering jord 5 påsar på 100 kronor.

H:Bassam

Mitt tips är att köpa bulkjord så slipper man dra med säckar plus priset blir mycket bättre
Nauti
Det är inte så mycket annat att göra än att luckra upp den jord som blivit packad. Det går ju att göra på flera vis men att vända runt den med grävmaskin, alvluckrare eller liknande är effektivast. Annars kan du ju även ddla gröngödslingsgrödor med djupa luckrande rötter, men det tar antagligen väldigt mycket längre tid. Om du vill odla någonting med ett utbrett rotsystem som träd eller liknande så är du nog tyvärr illa tvungen att gå ner och luckra. Byggföretagen förstör ofta jordar på det viset och det tar väldigt lång tid innan det återställts på naturlig väg.
HannaNord
Tack för alla svar!
Fågelvägen: Tack för länken, verkligen inspirerande! Att göra terasser skulle kunna vara nåt här också, då tomten är ganska platt. Men då krävs förstås grävskopa, är det dyrt att anlita en sådan? Är det schaktfirmor man vänder sig till?
Jag inser att jag står inför en jäkla massa jobb, men jag får ta en plätt i taget och ägna mej åt noggran planering.
Jag funderar på hur stort område jag måste gräva ur och fylla med god jord för tex buskar som rhododendron, magnolia, hallon och vinbär?
skogstroll
lycka till! Jag har bergstomt, jag skulle gärna ha äppelträd men får nog spränga ner det i såfall.... man får ta lite pö om pö och komma på lite nya idéer vartefter smile.gif
theseraphim
CITAT (HannaNord @ 26-02-2010, 10:16) *
Tack för alla svar!
Fågelvägen: Tack för länken, verkligen inspirerande! Att göra terasser skulle kunna vara nåt här också, då tomten är ganska platt. Men då krävs förstås grävskopa, är det dyrt att anlita en sådan? Är det schaktfirmor man vänder sig till?
Jag inser att jag står inför en jäkla massa jobb, men jag får ta en plätt i taget och ägna mej åt noggran planering.
Jag funderar på hur stort område jag måste gräva ur och fylla med god jord för tex buskar som rhododendron, magnolia, hallon och vinbär?

En skopa kostar några tusen men fördel är att de jobbar snabbt och har man bara en bra plan så är det inga astronomiska summor det handlar om, ring runt till olika grävfirmor och hör för ibland kan man ha tur och stöta på någon privatare som har det lugnt under den tiden man ska ggräva och då kan det bli ännu billigare.
Fågelvägen
Hanna, en grävskopa gör på några timmar vad du skulle kämpa med i ett par år. Vad det kostar tror jag beror mycket på hur långa vägar de måste transportera maskinen. Lönar sig att fråga 2-3 firmor. Markarbeten, schakt, trädgårdsanläggning är antagligen bra sökord. Vill du skapa höjdskillnader och t.ex. ha en damm är det bra att utgår från tomtens lägsta punkt, det ser naturligast ut. Stå på dig om schaktfirman vill "köra bort skiten" och sedan sälja tonvis med ny fyllnadsjord!

Mängden sten i jorden är inte enbart en nackdel. De flesta växter vill ha väldränerad jord.

Rhododendron har ganska ytligt rotsystem och kräver god dränering, så för dem behövs inte särskilt djup jord. De trivs bra i upphöjda surjordsbäddar (rhododendronjord på påse + torv naturell) med kanter av t.ex. sten eller torvblock.

Finns det rådjur där du bor måste du fråga dem (eller grannarna) vilka plantor du får ha i fred.

lorentz
Jag har beställt jord och tippat den där jag skall ha mina rabatter. Efter det så har jag byggt upp med sten runt jordhögen och planterat efter det.Fördelen med upphöjd rabatt är bättre avrinning och därmed varmare jord.
Nu har stenen tagit slut så då har jag markerat med snören hur rabatten skall se ut därefter täckt in ytan med tidningar i ett tjockt lager särskilt ute i kanterna jorden tippas på tidningarna och krattas ut så att jorden blir högst på toppen och lägst ut mot kanterna "Bombering heter det" själv tycker jag att det är snyggt med en skuren kant mot gräset. Många gånger så är jorden kompakt och lerhaltig då får du jordförbättra med hönsgödsel och torv eller grus beroende på vilka växter du vill ha.

Vill bara tillägga att när du beställer jord så beställ hela lass, det är transporten som kostar och inte jorden.
theseraphim
Sedan kan man alltid hyra en minigrävare och laja runt med i trädgården, det är riktigt kul....Brum-Brum med kraftmaskiner är alltid kul o kreativt men akta allt ömtåligt innan man fått in snittsen
HannaNord
CITAT (theseraphim @ 26-02-2010, 16:10) *
Sedan kan man alltid hyra en minigrävare och laja runt med i trädgården, det är riktigt kul....Brum-Brum med kraftmaskiner är alltid kul o kreativt men akta allt ömtåligt innan man fått in snittsen

:-D Tack för tipset - och varningen.
Peztis
Ett tips om du ska leta efter grävare eller amskin, kolla på Blocket! där fick jag tag på en ganska lokal kille som var jätteduktig och vi kom överens om en ok summa!

Både jag och sonen fick dessutom prova på att gräva med minigrävaren - det var jätteskoj! Han fick däremot ta hand om finliret för det han gjorde på några timmar hade tagit mig en vecka att gräva med maskin. Och en månad eller två för hand...
Ezereht
Jag röstar också för minigrävare. Vi anlade "häck" på det här området i två etapper (en förr-förra sommaren och en förra sommaren). Första sommaren handrävde vi, andra sommaren hyrdes minigrävare in. Växterna har fått mycket bättre gropar och utväcklas på ett helt annat sätt än i de (små) gropar vi orkade gräva med handkraft.

Så du kommer absolut ha igen det i längden.

Sen när du vill göra någon liten förbättring senare, kanske man kan orka gräva med handkraft, men vill du "börja" en trädgård, med många nya saker,gör dig besväret med minigrävare.
Sollan A
Nyfiket frågar jag om det är ett nytt hus och nyanlagd "trädgård". Det verkar vara en fuling byggbolagen kör att fylla på med fyllningsmassor och sedan ösa över några cm matjord och kalla det för anlagd trädgård.
theseraphim
ja tyvärr är det helt okej att göra som de gör uppenbarligen då det är en "tolkningsfråga"
HannaNord
Huset är från 50-talet, men förrförre ägaren var en schaktfirma som tydligen hade uppställning mm på den egna tomten. Helt otroligt att de har lyckats ödelägga varenda cm på tomten...
Ja det får bli en minigrävare här så småningom, enligt en rörande konsensus :-) nu får jag inte blir för ivrig och köra igång innan jag planerat ordentligt bara :-)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon