Jag börjar inse att jag snart måste täcka alla mina rosor så snart de sticker upp ur snön, men när det gäller så pass många (nåja, inte i era mått mätt kanske, men 30 st kräver ändå ett antal meter täckväv

), börjar jag fundera på vilka lösningar som finns.
Någon här på forumet hade hittat 1x100m juteväv för ca 750 kr. Hur bra är juteväv i jämförelse med vinterväv och vad kostar just vingerväven? Det blåser ganska bra där rosorna står, så det är både som skydd mot sol och vind det är tänkt fungera bra.
theseraphim
25-02-2010, 16:10
brukar täcka mina rosor med granris själv men det fungerar inte nu, hö hade varit nica att slänga på för det värmer och luften snurrar runt. Juteväv fungerar bra då det är luftigare än vinterväv som oftast är lite fleeceaktig.
Greta i Österbotten
25-02-2010, 18:19
Den här tiden på året då solen lyser allt starkare brukar jag täcka känsliga buskrosor med skuggväv .Fruktträdens stammar och lägre rosor täcks med säckväv.Jag har sparat gamla tygsäckar som min morfar använde på 50 och 60-talet att lagra säd i.Säckarna har jag klippt upp för att få en större tygbit.Inte ser det vackert ut men huvudsaken att växterna skyddas.
Granris har jag lagt över alla låga rosor.Men ännu har vi ett tjockt snötäcke över alla rabatter.
Jag sparade några tujagrenar när vi klippte häcken, men nu är det så mycket snö att rosen de var tänkta till inte syns, och jag är rädd att den kommer att komma fram före tujagrenarna, för dem har jag ingen aning om var jag lade... (orutinerad skåning, mest van vid barmark).
Jag har en Flammentanz på framsidan i österläge som kan dra igång för tidigt den brukar jag täcka med väv, men i år går det knappt att ta sig dit i snödrivorna. Annars täcker jag inget, har för många rosor och det ordnar sig ändå. Rabattrosor och många Austinrosor som är ömtåliga kan man ändå få klippa ner hårt varje vår så dom skuggar jag inte.
Har också en del andra klätterrosor som är insnurrade i vinterväv sedan december, väven skyddar även mot vårsolen, tycker det är mest klätterrosorna som lever farligt.
Jag gör som Kajsa,vårtäcka inga rosor de får klara sig annars är de inget för mig.Jag har mest härdiga buskrosor.Om jag måste täcka tar jag granris.En gång hängde jag en handvävd linneduk över New Dawn.
Hmm, jag är ju lite rädd för att alla rosorna ska dö för mig nu när det varit så kallt... De är ju i princip allihopa nyplanterade sedan i oktober.
Men det finns ingen nackdel med juteväv? Tänkte att den drar åt sig fukt och blir kall och tung mot grenarna?
Hej
Snö kan skydda rötter från kalt och fryser .
H:Bassam
CITAT (flouee @ 26-02-2010, 21:41)

Hmm, jag är ju lite rädd för att alla rosorna ska dö för mig nu när det varit så kallt... De är ju i princip allihopa nyplanterade sedan i oktober.
Men det finns ingen nackdel med juteväv? Tänkte att den drar åt sig fukt och blir kall och tung mot grenarna?
För många år sedan hade jag en del säckar i garaget som jag täckte med och vad jag minns så blev dom tunga i blött väder men det tror jag rosgrenarna klarar, säckarna torkar säkert snabbt i blåst. Vinterväven är lättare och fastnar inte så mycket i grenarna, den är enklare att hantera med taggiga rosor.
Som Bassam skrev all denna snö vi haft i vinter har varit ett utmärkt skydd och här i min zon 3 - 4 har det inte töat på över två månader. Jag satte själv en massa rosor i oktober, visserligen rugosa rosor och tre Nostalgie/rabattros men dom har haft ett bra skydd där under snön.
Ezereht
28-02-2010, 13:32
Jag gillade vinterväven också för att jag nästan blir lite allergiskt mot juteväven... men nu hittar jag den ingenstans igen, inte ens på nätet (beställde min förra påse på nätet). FÖrsökte beställa då igen men blev uppringd och dom sa den finns inte längre hos grossist. Vad gör man då???!!!
Köper min på metervara hos Trädgårdsfirman Bo Grönt, du har ingen firma intill, eller ring närmaste och be dom skicka några meter, går det så går det.
Tji jag fick Ezereht, var på Bo Grönt idag och dom säljer inte den gröna vinterväven längre, bara en juteväv för 32 kr/m, så jag köpte 2 m och pulsade fram till min Flammentanz och hängde för. Juteväven var mycket sämre, för stora hål i väven och den fastnar lätt i taggarna. Nu får man vara väldigt rädd om den vinterväven man har, suck !
Min Bogröntfirma sa att de kan ta hem en hel rulle vinterväv (tror det låg runt 900kr för kanske 50 m?)
Ezereht
03-03-2010, 22:21
:0 Samköpa?
Hittade mer exakta siffror: 50mx1,6m för 975kr. Så nu kan Kajsa andas ut igen

Själv ska jag ta mig till Mölnlycke garden center här i Göteborg, där har de tydligen vinterväv som är billig och bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.