tudi
Hej smile.gif

Jag köpte idag en banan planta Musa acuminata, det är 3 stycken små palmer i krukan, skott som har kommit
ifrån den största av dom tre.

Nu till min fråga, då den högsta palmen är lite för lång för att få plats i mitt växtrum så vill jag
klippa ner den. Hur gör jag? går det att göra de? vart ska jag isåfall klippa den? går det att använda den avklippta delen till stickling?

lägger in en bild.

tacksam för svar. // Tudi sos.gif
Alexander-VG-zon3
det är inga palmer och tillhör Bananväxter (Musaceae), utan dom är örter med en jordstam/rhizom som man finner strax under jordytan. tillväxten punkten finns på denna rhizom, och därför växer då också bladen fram från rhizomen. den som ser ut som en stam är en falskstam som är uppbyggt av ihop rullade/omslutande blad. så du kan klippa ca 5cm ifrån jordytan eller på mitten om du nu vill det.
tudi
CITAT (flaxss @ 25-02-2010, 18:46) *
det är inga palmer och tillhör Bananväxter (Musaceae), utan dom är örter med en jordstam/rhizom som man finner strax under jordytan. tillväxten punkten finns på denna rhizom, och därför växer då också bladen fram från rhizomen. den som ser ut som en stam är en falskstam som är uppbyggt av ihop rullade/omslutande blad. så du kan klippa ca 5cm ifrån jordytan eller på mitten om du nu vill det.

haha jag skrev precis till dig. tack så mycket!!!!!!!!!!

CITAT (flaxss @ 25-02-2010, 18:46) *

kan jag änvända den avklippta delen som stickling??
Alexander-VG-zon3
CITAT (tudi @ 25-02-2010, 18:56) *
haha jag skrev precis till dig. tack så mycket!!!!!!!!!!
kan jag änvända den avklippta delen som stickling??

oj såg det nu, tack för gästbokinlägget. nej tyvärr kan du inte använda det avklippta som stickling, då dom inte har några tillväxtpunkter och kan inte bilda rötter.
tudi
CITAT (flaxss @ 25-02-2010, 19:04) *
oj såg det nu, tack för gästbokinlägget. nej tyvärr kan du inte använda det avklippta som stickling, då dom inte har några tillväxtpunkter och kan inte bilda rötter.

Tack så mkt för hjälpen. smile.gif
Bassam
Hej

DU kan ta ut bebisar med lite del av rhizom och plantera dom.

H: Bassam
tudi
CITAT (Bassam @ 26-02-2010, 01:28) *
Hej

DU kan ta ut bebisar med lite del av rhizom och plantera dom.
H: Bassam

vad är rhizom ?
Alexander-VG-zon3
här kan man läsa om det
http://en.wikipedia.org/wiki/Rhizome

ska du ta veck plantorna på sidorna så är det viktigt att där är rötter med, dock verkar det vara så att där finns rötter med tanke på storleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon