Lindzy66
Vi har i vinter haft stor otur med vår thujahäck , plogbilen har haft av ett flertal plantor..
Dessa plantor som är av , kommer dom och ta sig eller är de bara och köpa nya.
Många toppar har gått av, går de binda upp nya toppskott?

Tacksam för svar smiley_small_hug.gif
DykUnderYtan
Om jag förstått det rätt så fortsätter inte tujor att växa på höjden när de blivit kapade, så på höjden kommer de nog inte växa mer i så fall. Hoppas att de inte tagit allt för stor skada.
Huggorm
Jag tror nog att en tuja kan skapa en ny topp och fortsätta växa på höjden, hur skulle dom annars klara livet i naturen när snö och vind fördärvar topparna? Men den kommer inte att bli vacker, och den blir nog betydligt bredare och buskigare än om den fått utvecklas fritt. Sedan beror det ju var tujan är av också. Om det är under understa grenen dör nog plantan, barrträd brukar inte kunna klara sådant.
Lindzy66
Tack för svaren !!
Vi får invänta våren o se om de blir och köpa in nya plantor.
Miscantus
Med lite tur klarar den sig. Jag har en tuijahäck som rådjuren gick hårt åt en del plantor. Sparade 2 av dem
iallafall för att se hur o om de klarar sig. De hade tagit toppen o även de flesta grenar på dem var både av o avslitna. Båda plantorna har tagit sig mycket bra igen o växer även på höjden... Ser nu ut som helt normala tuija buskar smile.gif
Peztis
Tycker att tujor verkar vara ena rackar på att överleva!

Min häck (alltså tujahäcken biggrin.gif) får nya toppar om man inte är där och klipper hela tiden. Så fort det finns liiite grönt kvar så kommer det nya skott också. Det ska man tänka på om man beskär den i sidled...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon