NoName
Populär namn och Latinskt namn vore fint smile.gif

Behöver skötselråd!!!

Tackar på förhand.

Fotoalbum
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon dracena (Dracaena).

Allmänt skötselråd för dracenor är ljus placering (ej gassande sol), lätt fuktig jord, växtnäring under vår och sommar. Bör stå i rumstemperatur, gillar att bli duschade. Planteras gärna om på vårvintern i lite grövre väldränerad jord.
NoName
Den får inget soljus alls där den står nu så jag eldar på med en 250W MetallHalogen lampa, färgtemp 10:000Kelvin. Men det finns säkert en lampa som skulle passa denna Dracena bättre?

Fuktig jord betyder att jag inte behöver vara rädd för att vattna ofta? Duschar den kraftigt 1-3ggr veckan..

Tackar.
NoName
Ingen som är expert på "fusk ljus" ? Vad använder ni för ljus när soljus inte är möjligt???

wacko.gif
kerstin z5-6
sådant du har, eller lysrörsvarianten
-krullar sig bladen beror det inte på för mkt ljus utan kanske på att lampan du har blir väldigt varm -pröva höja den en aningtill frösådd

till högre plantor för övervintring
NoName
oki biggrin.gif
Emser
kan det var en Dracena fragrans?
NoName
Det kan det säkert vara? biggrin.gif Något speciellt skötselråd för den?
Betty
Dracena fragrans
Dracaena fragrans

Ljust - halvskugga

Rumstemperatur

Vattnas rejält, men måste sedan få torka upp något.
Tål inte helt uttorkning

Näring: Ca varannan vecka under sommaren,
mer sparsamt vintertid.

Anna-C
En sån har jag också! smile.gif
Nu har den "slagit i taket" så jag måste försöka ställa den i trappen till övervåningen. Vill gärna se hur hög den kan bli... rolleyes.gif

Och den kan blomma!! Det såg jag bild på när jag sökte på Internet. Fast det är kanske att begära för mycket wink.gif

Lite skötselråd

Blommande dracaena
NoName
Betty: Tackar =)

Anna: Jo det är ju häftigt när dom blir så höga biggrin.gif
renate
Bladen kan kryller sig av övervattnig.Var lite försiktig med vattning under vintertid.Jag har ingen alls konstbelysning till mina krukväxter.Citrusplantona står svalt(sovrummet)de tappar en del blad men de kommer tillbaker med ljuset.
Av dracena har jag bara den smalbladiga sorten.
MVH:Renate
NoName
ok =)
Cilla
Jag har en Dracena som är minst 20 år gammal. Den slingrar sig upp i taket och genom en dörr till ett annat rum, ca 4 meter. Vandrande pinnarnas favorit när jag släppte ut dem i det fria på sommarverandan, det är först nu när pinnarna dött ut som den fått blad igen.

Tycker man att "stammen" ser trist ut kan man plantera annat som klättrar upp. Gäller att man väljer en sort som också gillar torka på vintern, för min Dracena (som står i +5-10 grader på vintern) vill bara ha vatten en gång innan vårsolen tittar fram. Jag brukar ha ettåriga klätterväxter som svartöga klättrandes upp på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon