AnnaH73
Jag bor i ett nybyggt område i Malmö där jag har en stor glasbalkong i söderläge. Dessvärre också ligger den i en hörna med grannbalkonger direkt intill och har därför maximal insyn: både på balkongen och också rätt in i vårt kök.
Grannarna snett ovanför sitter jämt på sin under sommarhalvåret och kan titta rakt ner på oss vilket är ganska störande i längden. Grannars snett nedanför oss blir säkert också störda av oss, så därför tänkte jag att ett fint, grönskande insynsskydd vore en bra idé.
Har efter förra årets misslyckade trixande med bl.a miscanthus som inte växte nåt vidare bestämt mig för att försöka med att sätta upp en spaljé i den utsatta hörnan för att få ett grönt fint hörn. Har sett att det finns höga och breda bambuspaljéer hos Bröderna Nelson som borde funka att fästa i balkongens stolpar.
Nu undrar jag: vad ska jag plantera? Kan bokharabinda i rejäla krukor vara ett bra alternativ? Den sägs ju växa fort, vilket är av stor betydelse här!
Tacksam för alla tips!
Bassam
Hej

på Solig plats: Blåregn, Bokharabinda, Humle, Kaprifol, Praktklematis (storblommig) , för krukor dess är store bättre.
Obs du kan välja stora krukor som passar din plats.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
kommer alltså växten vara på en inglasadbalkong ? är det utetemperatur som gäller på vintern eller hålls det en varmare temperatur , kanske frostfritt ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle testa något snabbväxande ettårigt först för att se om spaljen klarar vikten av en frodig växt och liknande. ex. någon störböna (ex. rosenböna, vaxböna, purpurböna) de kan tom direktsås och på en balkong värms jorden upp snabbt till de +15C som krävs i jordtemp vid sådd, (luktärter går dock inte så bra de brukar inte gilla krukodling). Då kan du klara dig med en kruka på runt 15-20liter (gärna med någon vattenreservoar), om du ska oda bokharabinda kan du nog behöva något större bytta och om jag inte minns fel är det normalt att bokharabindan inte växer speciellt mycket de första 1-2åren för att sedan sätta rejäl fart.
(när det gäller fleråriga växter har man annat tidsperspektiv många växter tar flera år på sig innan de sätter fart att växa så en växt som bara tar 1-2år på sig för att etablera sig räknas som snabb).
AnnaH73
Hejigen,

Tack för bra tips o synpunkter! Jag är egentligen intresserad av allt som kan växa fort och skymma sikten för grannarna, det måste inte vara just bokharabinda.

Flaxss: det är inte en inglasad balkong utan bara glas en meter upp, så det är vintertemperaturer där ute.

Åsa, mälardalen: Man köper purpurböna etc som frön alltså? När planterar man lämpligen såna?
Åsa, mälardalen zon 2
Alla bönor sås från frö och du kan direktså dem i en stor bytta när jorden har en temp på runt +15C (de ruttnar i kall jord). Här i mälardalen kan det ofta vara varmt i jorden ute i mitten slutet på maj men du odlar i kruka som värms upp fortare + du odlar i skåne där det oftast blir sommar snabbare än i mälardalen så du borde kunna så betydligt tidigare. För att prova temperaturen kan man ofta bara ta en vanlig termometer och trycka ner den en 4-5cm i jorden på morgonen. Ca 1dm mellan fröerna brukar vara lagom och man kan blanda sorter om man vill, fröerna har flera års hållbarhet så man måste inte använda upp alla fröerna direkt. Man kan förkultivera inomhus också och sedan avhärda plantorna innan man planterar ut men direktsådd är ju enklast. Under sommaren vill de ha mycket vatten alla växter med stor och frodig grönmassa dricker mycket vatten så en stor bytta med vattenreservoar kan vara en fördel.

Det finns både buskvarianter och störvarianter av i stort sett alla bönsorter, det är störvarianter du vill ha för de kan klättra iväg många meter (buskvarianterna blir ofta bara runt 50cm). De får fina blommor + väljer du bönor med färgade baljor så blir ju det dekorativt det med + bönorna är ju ätliga också (skördas främst innan själva fröerna svällt).

Såhär kan det se ut i början av säsongen.

Och sedan brukar de sätta fart och sätta massor av blad, blommor, frukter

Rosenböna/blomsterböna (ex. på sorter Enorma, prizewinner, denna typ av böna bör man strimla baljorna av vid tillagning)

Vaxböna (ex. på sorter Neckargold, Neckarkönigin)

Purpurböna (ex. på sorter Cosse violette, Blauhilde

AnnaH73
Hejigen,

Tusen tack för utförligt svar - och för fina bilder! Det ser toppen ut, jag tror minsann det får bli lite blandade bönsorter. Vi ska dessutom antagligen inte bo här mer än ett-två år till så med tanke på det är det förstås bättre att så ettårigt (plus att det verkar bli mycket billigare). Ska hålla koll på jordtemperaturen också, kanske kan det vara lagom i mitten/slutet av april. Det är visserligen ganska blåsigt där vi bor eftersom det är nära havet, men jag märkte i fjol att balkongens glasräcken ger ett visst skydd åt krukorna även om det är kallt ute.

Fråga: finns det nån tidsvinst i att förodla inomhus, dvs, kan jag snabbare få riktigt hög och fin växtlighet utomhus om jag "tjuvstartar" inomhus? Ju snabbare den insynsutsatta hörnan kan kläs in i grönska desto bättre!
Åsa, mälardalen zon 2
Om man drar upp dem inomhus så går det snabbare att få upp en grön vägg men man kan inte plantera ut så jättetidigt ändå eftersom bönor inte gillar kyla + du måste avhärda plantorna, så allt beror på hur mycket jobb du vill lägga ner. Man kan ju även testa att göra både och, förkultivera några plantor och direktså resten.
NiklasTyreso
Skulle inte en vinterhärdig vindruva fungera? De växer ju snabbt och gillar sol.
Skyddar man krukan med säckväv vintertid borde det väll funka som spaljeväxt?

/Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon