Full version: Vermiculite
Jane Svanå
Är nybörjare och tänker att jag ska så enligt konstens alla regler. Nu undrar jag hur stor del vermiculite jag ska ha i såjorden? 10%,20% eller mer? Vill oxå passa på att tacka för alla kloka inlägg, jag har lärt mig mycket.
Eva 33c
Här kommer du säkert att få olika svar smile.gif
Jag blandar aldrig vermiculit i såjorden. Vermiculit är ett lerskiffer vars främsta egenkap är att hålla fukt, och jag vill att såjorden ska vara väldränerad och faktiskt inte hålla för mycket fukt, eftersom den då lätt bli kall. Jag blandar däremor perlite (eller småleca) i jorden för att den ska få bättre struktur och inte sjunka ihop om sådderna ska stå länge. Men jag täcker alla fröer med vermiculit i stället för jord, just för att ett frö som sugit vatten inte ska torka ut så lätt.
Fast å andra sidan finns det de som gör tvärtom...
Och föresten gäller ovanstående nästna enbart när jag sår perenner buskar och träd. Tomater och sånt som gror ganska snabbt får vanlig såjord och som regel ingen vermiculit (dyrbart material..) De sådderna utsätts inte för väder och vind på samma sätt som utomhus sådderna.
Sabina87
Jag är också ny på vermiculit fronten. Det som jag har kunnat läsa mig till är att blanda 60% jord, 20% perlit och 20% vermiculit. Perliten dränerar, stimmulierar tydligen så det blir bra rötter, och ökar syret i jorden. Vermiculiten suger åt sig vatten när det är förmycket och avger när det är för lite = Sådden blir jämnare fuktig.

Alternativt kan man bara lägga ett lager över jorden med vermiculit för att hålla ytan fuktig, så minskar risken att ytan torkar ut för fort.
Eva 33c
Jag tror man "hittar sin egen melodi" efter ett tag. Jag har gjort på det sätt jag beskrev i 16 år i allafall.
Vermiculiten är dyr tycker jag och jag saknar den inte i jorden. Jag vattnar mina nysådda krukor genom att ställa dem i ett tråg med vatten. När ytan mörknar vet jag att de är fuktiga från botten och upp. Då först täcker jag med vermiculiten. Sen står de med plast eller liknande över och ofta gror fröerna innan jag behöver göra någon mer vattning. För jämn fukt är livsviktigt för fröer som ska gro. Vermiculiten på toppen håller effektivt fukten kvar runt de ytligt sådda fröerna.
Men som sagt man får prova sig fram lite.
Jane Svanå
Tack o tack för snabba svar
Ska nog prova "alla varianter". Tror nog att vermiculite kan var något för mig då jag glömmer att vattna ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon