Fny
Visst börjar det bli dags att ta in och väcka ändlatrumpeterna nu? Och omplantera? Ser inte fram emot omplantering på den skalan INOMHUS! usch... hoppas dom har överlevt... Min lilla iochroma ser tyvärr helt död ut... =( Den har stått inne eftersom vi inte har något svalt rum som också är ljust, men jag har ändå försökt ta hand om den... men det ser verkligen helt dött ut... =(

Har ni tagit in era änglar än?
Alexander-VG-zon3
detta gäller för änglatrumpet - brugmansia, den andra har jag inte sjåälv.

man kan göra lite olika saker beroende på vad man själv vill göra

antigen tar man fram dom nu och vattnar upp dom och planterar om dom om det behövs när dom börjat att växa. ev klippa om det behövs. sedan placerar man dom så ljust man kan. oftast då kommer nya blad. dessa nya blad är känsliga för solen, och bränns oftast veck och vill man inte att dessa ska bli brända av solen så får man avhärda den väldigt noga (jag själv brukar dock inte bry mig om brännskador då änglatrumpet växer snabbt och återhämtar sig snabbt).

ett annat alternativ är att ta ut den direkt ut från övervintringen, då låter man den ''vila'' tills man kan ta ut den efter frostrisken är förbi. oftast behöver man då inte avhärda den då den får nya blad ute i solen som från början har utvecklas i solen. har den nu fått vinter tillväxt så får man dock avhärda om man inte vill att dom skotten ska brännas. även här planterar man om när den är vaknat.
Crazy4Flowers
Mina står för första gången i ett svalt rum med total mörker, hoppas att dom har klarat sig. Kanske dags att installera belysning och börja väcka dom. Men man kanske inte behöver plantera om först, borde gå bra att väcka dom först och plantera om sedan eller??
Peztis
Detta är ju inte väckning av plantor men däremot frön...
Min fråga är alltså, när ska man så frön från spikklubba och änglatrumpet?
sqrulan
Mina änglar har stått inne i ett fönster hela vintern, jag har vattnat och duschat dom som en galning och jag har äntligen lyckats med övervintringen av både iochroma plantorna och dom stora änglarna. yahoo.gif
Fny
nu står änglarna i vardagsrummet... =) tror att dom lever... bara några små grenar som torkat ihop och blivit grå, resten är ändå grönt...
Fny
men jag kan inte låta bli att vara lite nojig... det är väl normalt att dom tappat alla blad?
Alexander-VG-zon3
det beror på i vilket klimat dom har, har dom varmt och ljust så tappar dom inte bladen, har dom det kallt och mörkt (eller torrt) så tappar dom bladen. vilket som så klarar dom av det och får nyta blad.
Fny
okej vad skönt att höra! Jo mina har stått mörkt och svalt i vårt förråd, har tyvärr inget ljust och svalt... thanks.gif
vitavargen
Änglatrumpeter påminner om blomman till Granatäpple, fast de är i samma röda färg som Granatäppelskalen är, väldigt vackra.
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 26-02-2010, 15:23) *
Mina står för första gången i ett svalt rum med total mörker, hoppas att dom har klarat sig. Kanske dags att installera belysning och börja väcka dom. Men man kanske inte behöver plantera om först, borde gå bra att väcka dom först och plantera om sedan eller??

Mina började vakna när jag drog igång lysrören till frösådderna, men omplantering kommer jag att vänta med i några veckor till. Jag satte nya sticklingar i höstas så deras rotsystem är inte så stort ännu. (Men det blir det...)

CITAT (Peztis @ 26-02-2010, 18:20) *
Detta är ju inte väckning av plantor men däremot frön...
Min fråga är alltså, när ska man så frön från spikklubba och änglatrumpet?

Nu! Jag sådde mina dubbla lila daturor igår.

CITAT (Fny @ 27-02-2010, 08:21) *
men jag kan inte låta bli att vara lite nojig... det är väl normalt att dom tappat alla blad?

Mina Klockvioler hade inte tendens till grönt när jag tog in dem i uterummets 10gradiga värme för några dagar sedan, men jag ser redan på en att knopparna sväller. Jag var rädd att de hade dött i denna isiga vinter, deras vinterviste är både kallt och ouppvärmt fast isolerat. De tål allt en del, fast inte direkt frost ute.
Fny
CITAT
Änglatrumpeter påminner om blomman till Granatäpple, fast de är i samma röda färg som Granatäppelskalen är, väldigt vackra.

Mina är inte röda, dom är vita! Fast röda änglatrumpeter hade inte varit helt fel det heller...
gulnande blad men vackra blommor! Nu närmar sig hösten, det syns på bladen...

vitavargen
CITAT (Fny @ 27-02-2010, 11:00) *
Mina är inte röda, dom är vita! Fast röda änglatrumpeter hade inte varit helt fel det heller...

Du kan sätta några kärnor(Granatäpple) och få en buske som är vacker med fina blommor. Frukt skulle jag inte tro att det hinner att bli med den korta fina sommaren.

Dina är fina också, jätte fina till och med.
sqrulan
g.gif Men vad heter dom småblommande: Miniängel, iochroma, klockviol.......???? Hjääälp jag vill ju att det ska vara rätt, kan någon skriva om det i tråden om miniänglarna!
Jag blir inte klok på detta, kanske jag är dum? giggle.gif
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 27-02-2010, 16:11) *
g.gif Men vad heter dom småblommande: Miniängel, iochroma, klockviol.......???? Hjääälp jag vill ju att det ska vara rätt, kan någon skriva om det i tråden om miniänglarna!
Jag blir inte klok på detta, kanske jag är dum? giggle.gif

Iochroma australis heter Klockviolbusken, även på svenska helt felaktigt kallad miniänglatrumpet. Inte alls släkt med den riktiga änglen, Brugmansian alltså. Även Datura, Spikklubba, kallas för änglatrumpet men också det är felaktigt. Dessa båda skiljs åt på blomställningarna; Änglatrumpeten har hängande klockor medan Daturans är riktade snett uppåt.
sqrulan
Okej då blir det rätt om jag skriver klockviolbusken på svenska eller iochroma australis, tack Maggan! tummenupp.gif
Jag vet att spikklubba inte är en änglatrumpet, många blir nog lurade på Tradera där det förekommer fel namn ibland.
Peztis
Nu har jag stoppat daturafröna i jorden men jag är konfunderad... kan de verkligen se så otroligt olika ut?
Kolla här:
[attachment=47639:IMG_2985.JPG]
Fny
ingen aning tyvärr...

här är förresten en bild på mina änglar som de ser ut nu...
dags att vakna Så här ämliga ser änglarna ut efter vintervilan...

Sussie F-Flower
CITAT (Fny @ 28-02-2010, 13:42) *
ingen aning tyvärr...

här är förresten en bild på mina änglar som de ser ut nu...
dags att vakna Så här ämliga ser änglarna ut efter vintervilan...

Bara ett tips... Försök att använda fat ist för tidningar under krukorna. Det blir så lätt mörka ringar på parketten när man gör så där... Tro mig.. har massor med ringar och mörka fläckar själv, trots att jag var i stort sett 100% säker på att krukorna var "täta". Det är inte så kul.

Använd ugnsplåtar eller serveringsbrickor om du inte har fat som räcker i storlek...

Bara av ren omtanke... smiley_small_hug.gif
kompiskram.gif

CITAT (Peztis @ 28-02-2010, 12:59) *
Nu har jag stoppat daturafröna i jorden men jag är konfunderad... kan de verkligen se så otroligt olika ut?
Kolla här:
[attachment=47639:IMG_2985.JPG]

Jag skulle gissa på att dom svarta fröerna är mera mogna...
Fny
tack för omtanken sussie! kompiskram.gif
Ja tidningarna var bara högst tillfälliga, vi har nu varit och handlat både fat och små platta trävagnar som dom får stå på tills det är dags att flytta ut i trädgårn man skymtar en sån i bakgrunden också). Jättepraktiskt, så kan man lätt flytta runt de tunga krukorna när man städar och så där...
Peztis
CITAT (Sussie F-Flower @ 28-02-2010, 14:46) *
Jag skulle gissa på att dom svarta fröerna är mera mogna...

Fast de är helt annorlunda till formen, de mörka är släta medan de gulbruna är knögliga...
Eva St
Jag sätter mina Änglatrumpeter i stora 10 liters hinkar som jag borrar ganska stora hål i både i botten och på sidorna
Sedan sätter jag ner dessa hinkar i ändå större planteringslådor och fyller dessa planteringslådor med ny frisk jord
På hösten är det bara att ta upp hela hinken ur det större planteringskärlet skära av alla rötter jäms med hinken och bära in hinken med Ängeln för vinterförvaring i mitt källarförråd som håller ca 8 - 12 grader och extraljus tills det är dags att åter plantera ut den i ny frisk jord nästa vår. Då slipper man ju få jättekrukor att släpa på varje höst och vår
och det har fungerat hur bra som helst under årens lopp
Maggan H
CITAT (Eva St @ 28-02-2010, 22:43) *
Jag sätter mina Änglatrumpeter i stora 10 liters hinkar som jag borrar ganska stora hål i både i botten och på sidorna
Sedan sätter jag ner dessa hinkar i ändå större planteringslådor och fyller dessa planteringslådor med ny frisk jord
På hösten är det bara att ta upp hela hinken ur det större planteringskärlet skära av alla rötter jäms med hinken och bära in hinken med Ängeln för vinterförvaring i mitt källarförråd som håller ca 8 - 12 grader och extraljus tills det är dags att åter plantera ut den i ny frisk jord nästa vår. Då slipper man ju få jättekrukor att släpa på varje höst och vår
och det har fungerat hur bra som helst under årens lopp

Jättebra tips! tummenupp.gif Jag vet fler som gör så och det funkar utmärkt! yes.gif Fast de gräver ner det stora kärlet i marken och sätter sen hinken däri. Då klarar de torkan liiite bättre. Nackdelen är då att man inte kan flytta på plantan.
Eva St
CITAT (Maggan H @ 01-03-2010, 08:19) *
Jättebra tips! tummenupp.gif Jag vet fler som gör så och det funkar utmärkt! yes.gif Fast de gräver ner det stora kärlet i marken och sätter sen hinken däri. Då klarar de torkan liiite bättre. Nackdelen är då att man inte kan flytta på plantan.

Javisst det går ju precis lika bra. Kommer inte ihåg var jag själv fick tipset ifrån för många år sedan men just det att man slipper plantera om inne när de väcks upp och att de ändå alltid får ny fin jord att växa i och framförallt att man slipper släpa och dra på jättekrukor som de ju fodrar med tiden och rötterna de växer ut så det knakar ut genom hålen i hinken och inte tar de någon skada av att man skär av dem jäms med hinken på hösten heller smile.gif
Moonbeam
Min fråga är om det är dags att låta dem sova ute? Mina har varit vakna bra länge nu, och bor dagtid i mitt nyinköpta väggväxthus. Klarar de nattemperaturen? Bor i Stockholm...
Annie-72
Jag har förvarat min gula änglis i vårat inglasade vinterisolerade uterum. Lägsta temp har varit 5-10gr under hela vintern... Döm om min förvåning när jag kom ut i uterummet 1/4 och såg att den blommade med en klocka. Ska försöka bifoga bild.. notera då snön i bakgrunden. Är det nån som varit med om ngt liknande? Jag kan ju säga att uterummet soliga dagar i januari/feb nådde upp till dryga 20 gr. Nu ser jag åter en knopp i den.. Knappt inga blad men den blommar.. Märkligt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon