marin139
26-02-2010, 17:05
Hej!
Jag hade en gång ett citronträd som jag själv drivit upp. Jag tyckte mycket om det, men så plötsligt dog det. Nu har jag tänkt göra ett nytt försök, men inte bara med citron utan även kanske med apelsin, mandarin, grapefrukt och lime. Vad bör jag tänka på?
Tacksam för svar!
Alexander-VG-zon3
26-02-2010, 17:11
skaffa kärnor (Lime som säljs i matbutiker innehåller ej kärnor).
så kärnorna färska i såjord, placera sådderna varmt och ljust och håll lätt fuktigt. märk sådderna väl många citrusplantor se likadana ut (exempel apelsin och mandarin). snart kommer en planta upp. dock de flesta citrusar är hybrider (korsningar) och varianter vilket blir att citrusar inte är sortäkta.
ibland kan man få ''sortäkta'' och ibland blir det en ny korsning (ny art/sort) och ibland går den tillbaka till någon av föräldrarna.
Lotta22
26-02-2010, 23:05
Om du vill ha en tålig citrus som är lätt att stamma upp till träd, som trivs inomhus under vintern och inte tappar blad, så kan du välja att så grapefrukt. Mitt grapefruktträd är nu 25 år gammalt och har varit extremt tåligt: det har torkat så alla blad ramlat av, tål kraftig beskärning, liten kruka - den kommer alltid igen och blir jättefin med gigantiska taggar men har aldrig blommat. Jag använder vanlig blomjord blandad med grus och på sommaren står trädet på balkongen och får 5-10 cm gräsklipp ovanpå jorden.
Citron har jag också provat men den var alldeles för tjurig för mej som inte har uterum eller växthus.
Alexander-VG-zon3
26-02-2010, 23:16
faktiskt så är oftast frösådda citrusar mycket tåligare än ''köpta'', redan från början så utvecklas dom och vänjer sig vid det klimat som råder på plats vilket gör att dom blir tåligare även på vintern.
marin139
27-02-2010, 18:20
Tack för svaren!
Jag har läst någonstans att man bör lägga lecakulor i botten och trä en plastpåse över krukan. Är detta att rekommendera?
Hej
Du kan blanda lecakulor med jord också.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.