|
Christa
26-02-2010, 17:29
Nu rasade snön på baksidan av taket. Grannen skottade sitt igår kväll. Tror visserligen inte vi har så mycket att det skadar ändå men det kan ju komma mer snö. Det är ju minst en månad vinter kvar. När det väl är plusgrader är det ju farligt att jobba med skottning av taket.
Trodde faktiskt inte det skulle komma ner så fort. Det är första dagen det är plusgrader.
Hujedamej vad det brakar när det rasar från taket!
Meriona
26-02-2010, 17:59
Lyckost! Min granne stod och försökte skrapa ner det mesta med en lång raka, men han nådde inte så långt. Han påstod att grannen över mig fått sättningar i en vägg, ska hela vårt hus rasa nu tro?
Det lät inte bra, har aldrig hört att ett villahus fått sättningar i väggar eller husgrund. Sov du lungt.
Eva i Höga
26-02-2010, 19:39
Imorse fick jag skotta för att ta mig in i garaget, det hade rasat stora högar från taket. På jobbet har killarna skottat ner från taken nästan hela dagen, inte kul om det rasar över våra kunder. Nu har vi fått det riktigt fint på jobbet så det ska förhoppningsvis inte bli så halkigt när det nu fryser på igen.
Här har vi uppåt nästan en meter på vissa ställen på taket !men vårt hus är nybyggt så det ska klara det utan bekymer ,lite har det rasat ner men mest rinner det vatten från taket.Var faktiskt skönt att se lite regn i går kväll  Ett litet varsel om vad som komma skall !VÅREN
Överbölingen
26-02-2010, 20:30
I Böle har vi världens fulaste plåttak. En gång i tiden galvat och utbytt från ett vackert spåntak. Men vi är glada för att en taklutning på 39° gör att så fort det blir blidväder så far snön. Tyvärr har vi några snörack för att hindra takras vid entreer och där måste vi skotta. Dessutom växthuset. Men hela mangårdsbyggnaden, gäststugan*, garaget, skotergaraget och vedboden sköter sig själva.
Vi hade en strålande stadsakkitekt på 50 - och 60talet i Östersund. Men han hade inte upplevt snö infacto. Det byggdes massor med hus med platta tak. Nästa arkitekt hade fastnat för löjliga 14° takvinkel på villor. Trots att vi är vännar så borde praktisk och erfarenhetsmässig kunskap gälla. Plåttak är självrensande om än inte vackra. Takvinkeln har betydelse. Det hjälper inte att gå upp i dimenssioner på takstolarna. Det blir bara dyrare stolar. Jag begriper allt det där om "husets själ" och så och att höga tak kanske ser knepiga ut om man inte ser till att bearbeta exteriören i övrigt så att det hela blir en vacker lösning.
Men å andra sidan är jag ju medborgare och har med mitt val sett till att kommunen anställt en kompeten stadsarkitekt.
Tänk vad snöras kanfå tankarna att virvla!
*Måste skottas över en meter.
Jo platta tak och utbyggnader bör skottas nu,men inte ett nybyggt hus det ska tåla en hel del,(har vänner inom byggbranchen),Sommarstugor ska man nog skotta av eftersom de oftast har klena takstolar.Många skottar i onödan och kommer att få vattenläckor i vår på grunda av bortskottade tegelpannor och takpapp.
Malin_MeL
26-02-2010, 20:57
tydligen är byggnormen för taklast här i sydsverge endast 150 kr/kvm. är det någon som vet nåt om det? 1 kubikmeter blötsnö väger 400 kg. så då skulle ju ett tak här endast klara 3,75 dm tjockt med snö om det ligger på byggnorm
Här har det också rasat i omgångar under eftermiddag och kväll. Det gäller att hålla sig undan! För en halvtimme sedan rasade det ned över farstukvisten och ned nedanför trappen så där är nu en halvmeter med kompakt snö och is. Var precis ute och försökte sätta en snöskyffel i men insåg fort att jag måste ta fram trädgårdsspaden (i februari - det ni!) för att skyffla undan det, alu.skyffeln är för vek.
Men man får fortfarande akta sig, det finns massor med snö kvar på taket så det lär väl dåna och rasa i ikväll (får man hoppas för jag gillar inte när det ligger så tungt på taket).
Tror ingen räknar på snön i tabbeler och vikt,de flesta går på magkänslan om man vet vad man bor i så vet man också vad eller hur mycket snö det tål.Finns riktiga sunkstugor som är byggda av gammalt skit här ute som har lika mycket snö på taket som vi har och de har inte rasat ihop (konstigt nog)!Håller dom borde väl vårt nybyggda hålla .
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 21:13)  Tror ingen räknar på snön i tabbeler och vikt,de flesta går på magkänslan om man vet vad man bor i så vet man också vad eller hur mycket snö det tål.Finns riktiga sunkstugor som är byggda av gammalt skit här ute som har lika mycket snö på taket som vi har och de har inte rasat ihop (konstigt nog)!Håller dom borde väl vårt nybyggda hålla . Man får väl hoppas det...  Men de gamla sunkiga kanske har tryckts ihop med åren och därför blivit stadiga, de nya är fortfarande rangliga
Många stugor här ute är byggda av gammla ciggarlådor från Nässjö ciggarfabrik och lastpallar från SJ tror nog vårat har bättre bärbarhet än dom stugorna
Meriona
26-02-2010, 21:58
CITAT (Malin_MeL @ 26-02-2010, 20:57)  tydligen är byggnormen för taklast här i sydsverge endast 150 kr/kvm. är det någon som vet nåt om det? 1 kubikmeter blötsnö väger 400 kg. så då skulle ju ett tak här endast klara 3,75 dm tjockt med snö om det ligger på byggnorm 200 kg/kvm ska det vara.  Som är byggkrav alltså. Här i södra Sverige. Tyvärr har det inte räckt till denna vinter som ju alla sett.
Mycket beror ju på lutningen på taket och utbyggnader som tex uterum verandor osv eller platta tak ,då bör man skotta av dom.Men en villa med tak som är byggt efter normer ska tåla snön.
Meriona
26-02-2010, 22:06
Fast vår nya fina nybyggda Arena är också byggd efter normerna och taket kraschade lika fullt....  Det är drivorna som är problemet, det har blåst och samlats meterhöga drivor i skrymslen och vrår, där kan trycket blir många gånger det som dimensionerats för.
Huggorm
26-02-2010, 22:08
CITAT (Meriona @ 26-02-2010, 21:58)  200 kg/kvm ska det vara.  Som är byggkrav alltså. Här i södra Sverige. Tyvärr har det inte räckt till denna vinter som ju alla sett. Inte i hela södra Sverige, men runt Trollhättan stämmer det. Hos mig är det 150kg/kvm. På en plats i sydvästra småland är det 300kg/kvm, det måste vara något speciellt med just det stället. 550kg/kvm verkar vara det mesta, och det gäller på några platser i fjällen Kolla in denna karta för mer info: http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/...2006/2006_8.pdf
Meriona
26-02-2010, 22:11
AHA, skiljer det så lokalt alltså? Jag lyssnar bara på vad våra byggledare säger....  Litar på att de gör sitt jobb.
Man kan läsa sig till det mesta tror jag !men verkligheten är en annan,här står riktiga kråkbon och skjul som är byggda på 50-talet av gammla ciggarlådor och annat skit med en meter snö på taket !varför har inte dom rasat ihop då ?Vi har en god vän som är byggmästare och han säger att det kan man skita i att skotta tak om huset är regält byggt ,då klara det snön utan vidare.
Meriona
26-02-2010, 22:21
Det stämmer som han säger, byggnormen var bättre förr.  Där det står 7 reglar idag fanns det 12 förr. Så gamla kåkar håller bättre än de som är uppförda på senare år. Dessutom var det bättre grader på taket, inga flacka tak som numera är modernt. Arkitekter är tyvärr inte tillräckligt utbildade i hållbarhetskonstruktion. Inte heller i funktion. Tragiskt, men så går det när ett yrke blir populärt. Ibland är det kul att jobba i byggbranschen, kan man tjäna en hacka snart kanske på att renovera tak?
Tror att försäkringsbolagen kommer att tjäna en slant till våren på alla tak som har blivit "sönderskottade"och fått vattenläckor och då kommer även byggbranschen att tjäna några spän på reprationer av dyliga tak!
Meriona
26-02-2010, 22:47
Dessutom är det ett gäng snickare som tjänat pengar på att skotta av tak i vinter.  Tillochmed vår byggfirma har hyrt in andra byggare som skottat snö. Jobb är alltid skönt att generera.
Huggorm
26-02-2010, 22:49
Brorsan jobbar egentligen med att lägga plåttak, men nu har han fått skotta tak i sex veckor. Det lät som han började ledsna på det nu
hattstugan
26-02-2010, 23:49
Här rasar snön från taket nu!! Låter inte kul och kommer inte att VARA kul imorrn när jag har ett antal kubikmeter snö framför dörren och inte kommer ut!!
Simplicity
10-03-2010, 18:16
CITAT (Motti @ 26-02-2010, 22:25)  Tror att försäkringsbolagen kommer att tjäna en slant till våren på alla tak som har blivit "sönderskottade"och fått vattenläckor och då kommer även byggbranschen att tjäna några spän på reprationer av dyliga tak! Är nog mest byggbolagen som tjänar på det... Vanliga villahemförsäkringar tar ju inte skador som orsakats av läckande tak.... Men min snö har ännu inte börjat rasa ner! Den ligger kvar på tegeltaket. Iofs lite naggat i kanten...
Läste att en normalbyggd villa ska tåla 300 kilo snö per kvadratmeter!fast nu var gubben uppe och skottade föra helgen runt ventiler osv så det inte ska läcka in.Konstigt det där !börjar en skotta taket så blir det en kedjereaktion helt plötsligt är alla ute och skotta tak  På solsidan här har snön rasat förra helgen men de sidor som ligger i skugga där ligger snön kvar ännu.Nu säger de att det blir mer snö framåt helgen igen  men man har verkligen uppskattat alla soldagar vi haft nu ,man blir pigg och får mer energi.
netaave
12-03-2010, 12:10
Här har vi haft två otäcka incidenter i veckan som varit, en som gick bra och en som gick mindre bra. Grannen mitt emot oss hade två killar som monterade markis på deras altan som liksom är hopbyggd med entrén, mindre än 10 min efter dom gått därifrån rasade snön ner, ägarna var på väg ut och snön hamnade bara dm bakom dom. Såg inte så mkt ut på taket men det tog 3 pers över en timma att rensa trapp och altan bara så det är mer än man tror. Då var det ca hälften av allt. En man i byn skulle ut efter posten dan efter, hann ner 1 av 3 steg från ytterdörren när snön kom, han fick grävas fram av räddningstjänsten. Helikoptern kom och hämtade honom och vi vet inte hur det gått.
Vår snö på hustaket ligger kvar, men vi har betongplattor och maken påstår att dom är lite strävare än tegel och har snön kvar länge, men bävar för när det kommer. Vi kommer inte fram med stegen så han kan skotta det men altantaket har vi skottat 3 ggr nu i år.
Myosotis
12-03-2010, 14:53
Av någon konstig anledning rasade inte snön av taket här förrän idag, fast det inte alls är lika varmt som de här soliga dagarna för ett tag sen. Det var inte mycket kvar, blev bara några minilaviner.
Har ingen snö på taket! 90% av gräsmattan är snö fri också!
Simplicity
14-03-2010, 09:46
Snön är kvar på taken...
Jag är glad om det som hittills bara smälter i långsam takt så inte stora snösjok rasar ner...
Min fasa är att snön drar med sig takpannor som isåfall orsakar läckage. Jag har ju råkat ut för det en gång tidigare. Vatten uppepå vinden rann ner genom mitt halltak vilket gjorde att innertaket måste bytas. Tegelpannan var det bara att lägga tillbaka på plats.
Försäkringsbolaget stod inte för skadan, eftersom det kom från yttertaket...
netaave
14-03-2010, 11:27
CITAT (Simplicity @ 14-03-2010, 09:46)  Snön är kvar på taken...
Jag är glad om det som hittills bara smälter i långsam takt så inte stora snösjok rasar ner...
Min fasa är att snön drar med sig takpannor som isåfall orsakar läckage. Jag har ju råkat ut för det en gång tidigare. Vatten uppepå vinden rann ner genom mitt halltak vilket gjorde att innertaket måste bytas. Tegelpannan var det bara att lägga tillbaka på plats.
Försäkringsbolaget stod inte för skadan, eftersom det kom från yttertaket... Man får väl lägga pannorna rätt så dom inte följer med
Simplicity
15-03-2010, 11:19
CITAT (netaave @ 14-03-2010, 11:27)  Man får väl lägga pannorna rätt så dom inte följer med Ja, inte lägger man väl dem fel med flit i alla fall... Eller hur?
netaave
15-03-2010, 13:47
CITAT (Simplicity @ 15-03-2010, 11:19)  Ja, inte lägger man väl dem fel med flit i alla fall... Eller hur?  Nej det var inte så jag menade, utan om takpannor följer med så kan dom vara fellagda eller så dåliga att dom behöver bytas ut och då får väl fastighetsägaren stå för det. Om det blev läckage bara p.g.a. en tegelpanna försvann så måste ju taket under vara murket och/eller sakna takpapp. Så lätt ska det ju inte bli fuktskador.
Simplicity
20-03-2010, 10:49
Snön ligger FORTFARANDE kvar på taken här... Har ännu inte hört ett endaste snöras från mina hus!  Ska det behöva vara så här? Men solen skiner och det är plusgrader i alla fall...
Idag är den första dagen med snöfria tak här. Det går framåt
Huggorm
20-03-2010, 11:28
Mitt rasade för flera veckor sedan eftersom jag har glatt plåttak på stugan, men tegeltak häromkring är fortfarande snötäckta. Det rasar aldrig ner, det smälter bort i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|