Full version: Kakaoflis
simon_alsen
Hej

Jag undrar om kakaoflis är farligt för människor att äta? Jag vet bara att hundar och andra husdjur inte ska äta det.
Eva i Höga
Vet inte om det är farligt, men kan det vara speciellt gott? Funderar du på att äta?
simon_alsen
CITAT (Eva i Höga @ 26-02-2010, 19:41) *
Vet inte om det är farligt, men kan det vara speciellt gott? Funderar du på att äta?

Hehe nej då. Tänkte mest om något barn skulle få för sig att stoppa kakaoflisen i munnen. tongue.gif
Fågelvägen
Är det barken från kakaobönan så är det väl inget man ÄTER? Jag trodde det var något som används i trädgården, som pinjebark eller täckbark ungefär.

Jag skulle gärna vilja veta vilka företag som säljer kakaoflis?
Bassam
Hej

Du kan köpa här:

Trollhättan
Kungsgatan 8
461 31 Trollhättan
Tel 0520-30806
Fax 0520-30865

Öppettider
Vardagar 10-18
Lördagar 11-14
Lunch 13-14

Håkan Holter hakan@webshop.se 0520-52 30 02

Marcus Iveström marcus@webshop.se 0520-52 30 01
Michael Otterholm 0520-308 06
Toni Kazarian toni@webshop.se 0520-308 06
Fredrik Ekberg fredrik@webshop.se 0520-308 06

Birgitta Fransson birgitta@webshop.se 0520-308 06

.

H:Bassam
Mentha-Arvensis
Är det kakaofruktens skal/hölje som flisas?

Är det någonsorts näring i kakaoskal/hölje jag totalt har missat?

För det är väll inte några bönor som flisats?

Högt pris?
Brittan
Använde kakaoflis förra sommaren och täckte runt rosor m.m, luktade underbart när det var utlagt och det liksom "klibbade ihop" när det blev fuktigt. Tyvärr så möglade flisen efter ett tag så jag fick ta bort allt igen, kommer aldrig att använda igen, för dyrt mögelmaterial helt enkelt.
broccoli
Det är kakaobönans skal som används, ger väldigt mycket näring till växten smile.gif. Att kakaofliset förmultnar och möglar har jag inte märkt skulle skada växtligheten mer än att det givetvis inte ser speciellt snyggt ut men har någon erfarenhet av att det skulle smitta plantan? Däremot kan man ju undra om kakaon blivit mycket besprutad och hur miljövänligt det är..
Mentha-Arvensis
CITAT (broccoli @ 05-03-2010, 18:58) *
Det är kakaobönans skal som används, ger väldigt mycket näring till växten smile.gif. Att kakaofliset förmultnar och möglar har jag inte märkt skulle skada växtligheten mer än att det givetvis inte ser speciellt snyggt ut men har någon erfarenhet av att det skulle smitta plantan? Däremot kan man ju undra om kakaon blivit mycket besprutad och hur miljövänligt det är..

Det finns inte så många ekologiska plantage kvar nu,
För mycke pengar förloras om skörden går fel.
Mentha-Arvensis
CITAT (Bassam @ 27-02-2010, 03:42) *
Hej

Du kan köpa här:

Trollhättan
Kungsgatan 8
461 31 Trollhättan
Tel 0520-30806
Fax 0520-30865

Öppettider
Vardagar 10-18
Lördagar 11-14
Lunch 13-14

Håkan Holter hakan@webshop.se 0520-52 30 02

Marcus Iveström marcus@webshop.se 0520-52 30 01
Michael Otterholm 0520-308 06
Toni Kazarian toni@webshop.se 0520-308 06
Fredrik Ekberg fredrik@webshop.se 0520-308 06

Birgitta Fransson birgitta@webshop.se 0520-308 06

.

Webshop.se är en datorbutik, varför säljer dom kakaoflis?
Starfight
Åkrabergs Trädgård säljer kakaoflis.
Bassam
Hej

Jag tycker att Kakaoflis fungerar inte bra för att den skaffar många sjukdom .

Flitiga Lisan
Använder själv Biologisk Kakaoflis i alla mina rabatter och tycker att det är toppen! Har t.e.x aldrig haft så friska fina rosor som jag har nu sedan jag började använda Kakaoflis. Ja, alla växter verkar trivas!! rose.gif

Har även lagt ut kakaoflis i en sluttning där jag tidigare har haft täckbark som bara rasade ner hela tiden. Nu är det problemet borta - Kakaoflisen ligger faktiskt kvar. Men det är väldigt viktigt att alltid vattna hela ytan direkt efter att man lagt ut det (det gäller vart man än lägger kakaoflisen) så att en tunn skorpa bildas. Eftersom flisen är så lätt är det annars risk att det kan blåsa iväg.

Ofta blir det efter ett tag en gråaktig beläggning på flisen, men det försvinner och är helt ofarlig. Vill man bli av med den snabbt så kan man vattna bort det.

Vad det gäller att äta Kakaoflis så är det nog inte att rekommendera varken för djur eller människor! Har både hundar och en katt, som alltid springer lösa i trädgården, men de har aldrig velat äta av kakaoflisen.... tror helt enkelt att de inte lockas av att äta det! (däremot tycker de att all gödsel är mums... )

Kan verkligen rekommendera alla att använda kakaoflis som täckmaterial för att få lättarbetade rabatter utan så mycket ogräs och som dessutom ger friska fina växter! tummenupp.gif
Bassam
Hej

Jag tycker det är dyrt och det är inte bra med praktiken, de behöver täcka på vanliga täckning först för att slippa att de ska borta .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon