Gossen Ruda
Ända sen mitten av december jag så gott som varje dag eldat med ved i värmepannan. Stänger av elen vid 12-tiden och börjar sen elda vid 4-tiden och håller på fram till 8-9 när vattnet inte får bli varmare. Men nu är det slut med veden och eldandet. Passade visserligen bra nu när det blev varmare, är knappt nån idé att använda ved när det är plusgrader. Fast jag har vant mig vid att lägga in ved varje kvart när tiduret ringde. Em och kvällen har varit inrutade så nu vet jag inte vad jag skall göra. giggle.gif Det går väl över. Ser tomt ut i pannrummet när det inte ligger nån ved där.
Motti
Kan det vara mysfaktorn saknas ?det är ju mysigt att elda när snön vräker ner och det viner i knutarna av blåst.
gnon49
Känner igen mig. Har nog någon kubik ved kvar under snö och en stel presenning. Inne har jag ved för ett dygn ungefär. Som reserv om elen skulle gå. Slutade elda i mitten av jan. så pipan är säkert full av snö. Visst är det mysigt när vedspisen värmer men sätter jag mig framför datorn glömmer jag ofelbart att lägga i ved, och får börja på ny kula.Och visst rusade elräkningen i väg när jag elementen började stå för uppvärmningen. Visst kan jag köpa mer ved, men det är ju så träligt att kapa o klyva. Det tråkigaste arbetet näst efter fönsterputsning.
Ralf
Jag tror inte du behöver vara orolig, det hinner kommer komma många köldknäppar till.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 26-02-2010, 22:27) *
Visst kan jag köpa mer ved, men det är ju så träligt att kapa o klyva. Det tråkigaste arbetet näst efter fönsterputsning.

Det är min favoritsyssla, det är ju perfekt att stå och klyva ved och fundera över livet, bättre sätt att koppla av finns knappt smile.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 22:29) *
Det är min favoritsyssla, det är ju perfekt att stå och klyva ved och fundera över livet, bättre sätt att koppla av finns knappt smile.gif

Skulla jag fundera över livet medan jag klöv, satt nog yxan i benet ganska snart. ohmy.gif Funderar på att köpa en vedklyv men så disträ som jag är så klämmer jag väl fingrarna i den.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 26-02-2010, 22:55) *
Skulla jag fundera över livet medan jag klöv, satt nog yxan i benet ganska snart. ohmy.gif Funderar på att köpa en vedklyv men så disträ som jag är så klämmer jag väl fingrarna i den.

Jag har inte satt yxan i benet, men väl i foten. Däremot satte jag motorsågen i benet i somras, så mycket blod har jag inte sett på länge biggrin.gif
Wilmer
Vi eldar än.. Så varmt är det inte här, och inte är det kul med elräkningar heller. Hugga ved är ju det bästa som finns!! Hinner inte fundera över livet, funderar på klabbarna, hur jag ska vrida kubben... Fast då har jag ju ingen klyv, det kanske inte är lika kul?
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 26-02-2010, 23:01) *
Vi eldar än.. Så varmt är det inte här, och inte är det kul med elräkningar heller. Hugga ved är ju det bästa som finns!! Hinner inte fundera över livet, funderar på klabbarna, hur jag ska vrida kubben... Fast då har jag ju ingen klyv, det kanske inte är lika kul?

Vedklyv är effektivt men inte lika kul. Det blir mera stressigt, och då försvinner mycket av finessen
Wilmer
Jag misstänker skarpt att det blir vedklyv nästa gång, behöver fylla på förråden efter denna vinter, tiden finns inte riktigt att hugga för hand, mycket annat att göra med nytt hus. Men hobbyhugga, det måste jag göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon