Full version: I helgen ska jag.....
sqrulan
Fortsätta att plantera om mina krukväxter, hoyorna behöver ny jord för dom har haft en jobbig vinter. Jag ska även byta jorden hos mina pelargoner som nu har fått komma upp från källaren och vintervilan, jag hinner väl inte så mycket mera men femöringarna ska även ner i jorden. Läste att om man planterar dom 1 mars så kan man toppa dom i april och då blir dom buskigare och blommar mera, dom små kottarna har fått små utväxter redan.
Ett extra växtlysrör satte jag upp i går kväll för det börjar att bli trångt nu och jag som inte har sått allt ännu. slap.gif
Vad ska ni göra i helgen?

Peztis
Har precis planterat alla mina grodda amaryllisar i såjord - jisses vilka mängder! Trodde att det skulle vara svårt att få dem att gro men nääää, inte direkt. Har närmare 60 små plantor nu, kastade ändå ett gäng som inte hade grott lika mycket! Var i hela friden ska jag göra med alla dessa?!?!?!

Annars ska jag nog ta och bege mig ut och gräva undan snön som rasar ned från taket och ned på trappan, en halvmeter med tung kompakt snö och is. Pust!
sqrulan
giggle.gif Nämen 60 stycken!!!!ha....ha..ha....
Har du köpt fröerna eller har du tagit från en egen amaryllis?

Nu har jag planterat om massor av hoyor och även fått ner mina femöringar i jorden, jag har också skottat snö och till helgen måste jag nog skotta bort stora mängder från altanen. duh.gif Det är så himla jobbigt så jag brukar vänta tills jag bara måste.

Jag funderar om jag ska plantera om mina änglatrumpeter redan, är det för tidigt? Det är första gången som jag har lyckats med övervintringen.

g.gif Är det bara jag och Peztis som gör nåt denna helg? flirting.gif

Jag har t.o.m slurpat i mej 3 glas vin! whist.gif
Platinum
Jag har skottat ren en balkong, gjort vattenbyte i akvariet och skolat om lite busfröer. Färdigjobbat för idag så nu ska jag unna mig en kall öl.
sqrulan
tummenupp.gif Bra jobbat, den har du gjort rätt för! Då var vi tre som har gjort nåt! giggle.gif
Nu ska jag gå iväg och fortsätta så att jag blir klar nångång, måste ju kolla OS och lite av melodifestivalen ikväll.
Anki V
Jag har också gjort nå´t yes.gif

Jag har skolat om en herrans massa frösådder bl.a en massa pyttesmå heuchera.

Jag har bredskolat minst 50 st och ska när de börjar visa sitt rätta jag behålla de som blir snyggast. Det är ju lite trickigt med alnurot från ”hemfrön”….det kan ju bli precis vad som helst. Mamman till mina småttingar är en ’Palace Purple’ så jag hoppas att några av ungarna har ärvt lite gener från sin morsa.

Vidare har jag lagat mat och bakat en kaka eftersom mina ungar kommer på middag.

/Anki
sqrulan
tummenupp.gif Då var vi fyra! giggle.gif Visst är det kul då ungarna kommer hem? Det är nåt av det bästa jag vet för då blir det liv i huset och det börjar att hända saker, ja det är uppiggande med andra ord!
Jag brukar säga till mina barn att om ni inte kommer hem snart så kommer jag att börja att jama för jag pratar mer med kattorna än med er! blink.gif
Eva i Höga
Inte har det blivit så mycket med växter idag, mest pysslat om de jag har och så tittar jag om inte min amaryllisfrökapsel kan spricka snart. Den är stor som en golfboll! Och har fler som börjar bli stora. Så småningom blir jag väl översvämmad av små amaryllisar, men kul om man lyckas! Har städat idag och så skulle jag ta en promenad men det visade sig att det var ett stort hål i min ena stövel så vattnet forsade in. Fick gå hem igen. Nu ska jag sitta här på Odla en stund innan jag sätter mig i TV-soffan med ett glas vin.
sqrulan
tummenupp.gif En promenad borde jag ta och jag har tänkt att det ska jag bara det slutar att vara så kallt och så mycket snö. Jag har faktiskt bestämt mej för att dra ner på sockerkonsumtionen och onödiga smörgåsar, det vore skönt att tappa 5 kilo så att man kanske kan ta på sig lite snygga vårkläder. Jag är alldeles hopplös på att sitta och tröstäta under vintern. thumbdown.gif
Platinum
Ja tröstäter gör jag inte om det är vinter men jag äter mer än annars men det jämnar ut sig för jag skottar mer snö giggle.gif

Kom precis på nått mer jag skulle göra och det infinnr sig klockan 20.00 och det är ju att titta på nästa delfinal i melodifestivalen, såna slöa ska göra tycker man om när det är lördagkväll.
Eva i Höga
Tröstäta .... är det så det kallas när man vräker i sig? Varför ska det vara så gott att äta? Kan äta hur mycket som helst när jag sitter i tv-soffan på helgen. Tur att man inte hinner äta lika mycket på vardagarna!
Peztis
Ja du sqrulan, 60 små förbaskade amaryllisar... biggrin.gif Det är en korsning av en helvit och en helröd som jag hade i julas. Kul att det tog sig men det blev lite för mycket av det goda!
Dessutom var Blomkronan jättegullig och sände mig några av sina fröer så det kommer att bli ännu fler! biggrin.gif Hoppas jag, i alla fall...

Annars har jag idag skottat bort den tunga snön från trappen, gjort huvudet till en snögubbe tillsammans med min 5-åring (underredet gjorde mannen men han blev trött på't när sonen började boxa snögubben i stället!), satt upp ännu mer extrabelysning i ett litet inomhusväxthus.

Så nu sitter jag med ett halvt glas vin kvar i glaset, nu är flaskan tom... suck!

Och nä, jag har INTE hällt i mig allt idag! biggrin.gif
sqrulan
giggle.gif Ja vi verkar ha fullt upp, mitt vin är också snart slut och det är väl tur för jag vill ha en bra dag även i morgon.
Men vad ska du göra med alla amaryllisbebisar då? Blir det Tradera kanske? Hoppas att du kan visa några blommande underverk om något år, hur länge tar det innan du får se reultatet? Jag har en frökapsel på en av mina 3 amaryllisar men alla har varit röda så om det blir något så blir det väl röda antar jag?

Jag tröst äter framför tv,n och just nu så har jag fått dille på Wasa frukost hårdbröd med mesost på? Jag som aldrig har gillat mesost?
Jag vet vilka fel jag gör för ibland så äter jag en dålig middag eller ingen alls och sedan så sitter jag framför tv, och trycker i mej onyttiga saker! Nu har jag så tur att jag inte går upp så mycket i vikt trots detta onyttiga liv men nåt kilo mindre skulle kännas bra.
Peztis
Har ingen aaaning om vad jag ska göra med alla bebisarna! Och flaxss skrev att det kan ta 3-10 år innan de blommar... biggrin.gif Hoppas att det är racerbebisar!

Fast det kankse inte är 60 st kvar när det har gått några år, det brukar ju bli "naturlig avgång" också...

Iidag har jag i alla fall sått några fler fröer, ska väl gå ned och hänga lite tvätt och köra igång en till maskin. Troligen ska jag ta ett tag med saxen i sonens kalufs för nu är det för långt! Svärmor och jag har lite krig över den kalufsen för hon tycker det konstant är för kort och jag tycker att det är för långt så fort det börjar lägga sig på öronen. Jädrans tur att det är JAG SOM BESTÄMMER! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon