Full version: Orkidé, hur sköta?
mbn
Köpte igår min första orkidé någonsin och det dök ju såklart upp lite extra frågor då, förutom det jag har lyckats läsa mig till och frågat runt angående skötsel. Jag tänkte på detta med näring. Eftersom de är epifyter och i kruka bara står i bark(?), hur får de näring? Eller, rättare sagt, hur ska jag förse den med näring? Vatten är ju en självklarhet, men om den inte får regnvatten (som jag förmodar innehåller en del näring förutom allt skit) utan kranvatten? Hur ska jag ge näring, när och hur ofta?

Sökte och läste i gamla trådar ang. näring men undrar ändå! Undrar också om jag kan duscha hela plantan med vattenspruta, det borde den väl tycka om, eller? Avkalkat vatten är det som gäller?
pejori
CITAT (mbn @ 27-02-2010, 11:05) *
Köpte igår min första orkidé någonsin och det dök ju såklart upp lite extra frågor då, förutom det jag har lyckats läsa mig till och frågat runt angående skötsel. Jag tänkte på detta med näring. Eftersom de är epifyter och i kruka bara står i bark(?), hur får de näring? Eller, rättare sagt, hur ska jag förse den med näring? Vatten är ju en självklarhet, men om den inte får regnvatten (som jag förmodar innehåller en del näring förutom allt skit) utan kranvatten? Hur ska jag ge näring, när och hur ofta?

Sökte och läste i gamla trådar ang. näring men undrar ändå! Undrar också om jag kan duscha hela plantan med vattenspruta, det borde den väl tycka om, eller? Avkalkat vatten är det som gäller?

det finns en särskild orkidenäring att köpa.
doseringen som står på flaskan halverar jag, och ger en gång i månaden.
rötterna tar upp näringen på samma sätt som vatten, via rötterna. tummenupp.gif
H Anders
Jag antar att det är en vanlig brudorkidé du köpt (Phalaenopsis). Orkidéer behöver inte mycket näring. Den orkidénäring som finns att köpa är utspädd och mycket svagare än vanlig krukväxtnäring. Använd aldrig den vanliga näringen.
Vattna ca 2 ggr/vecka under sommaren och en gång/vecka under vintern. Du kan tillsätta orkidénäring varannan till var fjärde vecka ungefär. Låt komposten torka ut mellan vattningarna. Det är lättare att vattna för mycket än för litet. Den trivs i värme 20-25 grader, dvs låt den vara inomhus året om. Ställ den inte i direkt solljus men i övrigt så ljust som möjligt.
När stänglarna har blommat över kan du klippa bort de delar som vissnat. Låt den övriga stängeln stå kvar om den är grön, den kan ge nya blommor.
Blad och luftrötter gillar att bli duschade, tex på morgonen. Se bara upp så att det inte blir vatten stående i mitten av bladrosetten, det kan ge svampangrepp.
mbn
CITAT (H Anders @ 27-02-2010, 13:19) *
Jag antar att det är en vanlig brudorkidé du köpt (Phalaenopsis). Orkidéer behöver inte mycket näring. Den orkidénäring som finns att köpa är utspädd och mycket svagare än vanlig krukväxtnäring. Använd aldrig den vanliga näringen.
Vattna ca 2 ggr/vecka under sommaren och en gång/vecka under vintern. Du kan tillsätta orkidénäring varannan till var fjärde vecka ungefär. Låt komposten torka ut mellan vattningarna. Det är lättare att vattna för mycket än för litet. Den trivs i värme 20-25 grader, dvs låt den vara inomhus året om. Ställ den inte i direkt solljus men i övrigt så ljust som möjligt.
När stänglarna har blommat över kan du klippa bort de delar som vissnat. Låt den övriga stängeln stå kvar om den är grön, den kan ge nya blommor.
Blad och luftrötter gillar att bli duschade, tex på morgonen. Se bara upp så att det inte blir vatten stående i mitten av bladrosetten, det kan ge svampangrepp.

Ja, det är en brudorkidé. Var ute igår och tog in snö, av det lilla vi har kvar, och smälte genom ett kaffefilter (fy vad det var smutsigt och då tog jag den mest orörda jag kunde hitta) så att den kan få okalkat vatten som den gillar! Tack för hjälpen!! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Brudorkidéer är lättskötta. Jag vattnar dem genom att spola dem i halvljummet vatten direkt från kranen, en gång i veckan. Näring ger jag på sommaren typ var sjätte vecka. De gillar att stå ljust och varmt, dock helst inte i brännande sol.
Meriona
CITAT (H Anders @ 27-02-2010, 13:19) *

Jag har använt vanligt krukväxtnäring i alla år och mina orkideer mår prima. Man måste inte ha särskild orkidenäring om man inte alls känner för det. Och vattna två gånger i veckan är ju inte alls som de vill ha? Ruttnar de inte för dig? Mina får genomspolning en gång i veckan på sommaren om det inte finns fukt kvar i krukan (bra med genomskinliga, kanske borde man ha det även till pelargoner?), varannan på vintern. På jobbet står de över ännu hetare element än hemma, så där blir det en gång i veckan även på vintern.
H Anders
Nej, de hinner faktiskt torka på en halv vecka. Men det beror nog på att jag bor i Luleå. Vi har ganska torrt klimat här.
Jag använder vanligt kranvatten för att vattna. När jag sprayduschar dem tar jag (om jag har) vatten ur samlingskärlet på torktumlaren, då slipper jag de små fläckarna på bladen.
Det går kan säkert gå bra med vanlig näring till brudorkidéer, de är ju ganska oömma för att vara orkidéer. Dock så tror jag inte att de mår bättre av det. Vill man använda vanlig näring kan man lika gärna späda ut den ordentligt. Jag har sett råd på hur mycket man ska späda på nätet men kommer inte ihåg det på rak arm.
Jag fyller en bunke med vatten och vattnar alla mina olika orkidéer i det. Eftersom en del av mina orkidéer är känsligare än andra undviker jag starkare näring.

Jag var nyligen i tropiskt klimat. Det var fascinerande att se orkidéer växa i det vilda. En del satt rätt på stammen på träd och levde på det vatten som kom vid regn eller som fanns i luften. Andra bara hängde med rötterna rätt ut i luften, utan någon kontakt med jord eller annat organiskt material.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon