Peztis
Varje år tänker jag att nu i år kommer trädgården att svämma över med blommor och alla kommer säga åhhh och ahhhh vad fint!
Sedan går sommaren med uteblivna åhhh:n och ahhh:n - framför allt från mig själv.

Jag sätter en hel del fröer, årets sådder kommer att slå rekord i antal hos mig. Jag tycker att jag gör "som man ska" och det ser så fint ut. Men sedan så börjar en liten grodd lägga av, dagen därpå nästa... och sedan så står man där med halva mängden önskade plantor.
EGENTLIGEN så räcker ju denna mängd men det var ju inte det jag planerade. Och oftast är det en sort som tar sig medan en annan sort helt tynar bort.

Är det bara så här hos mig? Eller är det fler som känner igen sig? Tittar man på bilder från andras sådder så ser det så fint ut med knubbiga och frodiga plantor på rad. Tycker inte att det ser ut så hos mig - eller är jag bara självkritisk, tro?

Just nu grämer jag mig över att jag hade sått en jättefin pelargon, alla sex fröerna tog sig men nu idag så är det två som det fortfarande verkar finnas liv i. Så nu blir jag ledsen... -cry-.gif

Men man lever ju på hoppet! det kommer att bli en så fin trädgård i alla fall med mycket blommor! yes.gif
Anki V
Med risk att låta ”självgod” så måste jag säga att det inte är ofta en sådd går åt pipan. Har det bara grott så går det för det mesta bra.

För mig funkar det att inte ha det för blött i såjorden och att skola om tidigt. Det där med att krukan med jord ska få så och dra vatten innan man sår har jag slutat med.
Jag fyller krukan med jord knackar den försiktigt mot diskbänken och sedan sår jag och täcker ytan med lite grus. Vatten får sådden via några sprut med sprayflaskan. Sedan sätter jag plast över och gör inga vädringshål.
När första fröet grott sätter jag sådden under lysrör

När plantan har fått ett karaktärsblad börjar jag att lätta på plasten och när jorden torkat upp skolar jag om. Såjorden blandar jag alltid med halkgrus 2-4 mm…..ungefär en 1 på 5-6.

/Anki
Malin_MeL
iår har det sådär med mina sådder (grönsaker), en helt del som grott har dött. men jag tror kanske det är för att jag vattnat med vatten från kranen och då vi har egen brunn så är det riktigt kallt! nu har jag ställt fram vatten så det får rumsvärme innan vattning och nu verkar det gå bättre...ta i trä...

min blomsådder står under snön där ute så bör inte ha grott ännu...
jag har två krukor inne, en röd rubeckia och en glansmiskantus, minns inte vilken som e vilken, men de bör jag väl se skillnad på tycker jag. en har grott och fått hjärtblad, jag gissar att det är rudbeckian, för gräs får väl inte hjärtblad?
Platinum
För mig är det lite si och så, grönsaksfröerna brukar gå bra men när det gäller blommor så är jag ännu novis och min potenital att förkultivera blommor från frö ser ut därefter. Statistiken ser väl ut ungefär 25/25/50, 25% klarar sig och blir fina, 25% överlever men ser halveländiga ut, 50% gror inte alls eller kollapsar innan de är stora nog att plantera ut. Just nu ser det ut som att det är fullus till breddus med fröus men jag räknar med att det inte ser lika ut när det varit omskolning för då tar jag säkert kål på en och annan småtting.
Peztis
CITAT (Anki V @ 27-02-2010, 12:31) *
Med risk att låta "självgod" så måste jag säga att det inte är ofta en sådd går åt pipan. Har det bara grott så går det för det mesta bra.

Ingen fara, jag vet att du är duktig! smile.gif
Och jag vet att det borde funka bra för en del medan andra går det sämre för!
Peztis
Jag tror att jag ibland är lite för snabb med att skola om... det ser så trångt ut och så tycker man att man gör det bra genom att skola om dem medan de eg borde få bli lite kraftigare först. Problemet är väl att man sår för tätt från början.

Idag har jag i alla fall planterat om närmare 60 amaryllisfrön som har tagit sig - det var ju inte meningen att ALLA skulle gro! slap.gif Nu får vi se hur de tar sig nu när de har kommit ned i jord (de fick utvecklas i vattenbad först).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon