xlxl67
Har ni några knep för att minimera risken att bli drabbad av fästing eller biten av hästflugor/bromsar/blinningar. Tänkte på krämer, dofter etc. Ngt borde väl finnas som de inte klarar av lukten/konsistensen av?
Mentha-Arvensis
CITAT (xlxl67 @ 27-02-2010, 13:02) *
Har ni några knep för att minimera risken att bli drabbad av fästing eller biten av hästflugor/bromsar/blinningar. Tänkte på krämer, dofter etc. Ngt borde väl finnas som de inte klarar av lukten/konsistensen av?

Det uppenbara svaret är;
Undvik decimeterhögt gräs, björk och mörka fuktiga platser, men då kan man ju lika gjärna undvika naturen helt.

Polejmynta funkar bra.
Citronmellis och vitlök med har jag hört ska funka.

Det viktigaste jag kan tipsa om är att du inte ska ha på dig någon parfym, av anledning jag inte har koll på dras dom till parfym.
Meriona
Men fästingar.... i halvmeter snö, känns inte så aktuellt? unsure.gif
Sussie F-Flower
CITAT (xlxl67 @ 27-02-2010, 13:02) *

Menar du utan bekämpningsmedel?
Mortlade blommor och växtdelar av krysantemum som man sedan gnider in sig i ska tydligen vara rätt så effektivt. Har aldrig provat själv...
herkules
http://www.ekholmnordic.se/
proboljan tillsammans med schampot funkar på hundarna, de luktar som nytjärade ekor men det får man ta wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon