sidensippan
27-02-2010, 14:21
Hej!
Sitter mitt uppe i planeringen för trädgården. Har två stora krukor där jag hade behövt en grön (bladig) växt som kan hänga över kanten. Har någon något tips? =P Bor i södra Skåne så klimatet är inget problem!
Mycket tacksam för förslag!
//Åsa
Hade du tänkt dig en perenn eller ett-årig?
Här är två förslag:
-Helichrysum gillar jag. Finns i "grått/silver", grön och lime. Finns med små blad och med lite större. Blir stor och fyllig.
-En annan favorit som hänger är murgröna. Finns ju hur många varianter som helst, enfärgade, randiga, krusiga blad, nästan runda blad osv. Kan sättas ut i trädgården och överlever säkert i Skåne.
sidensippan
27-02-2010, 19:26
Den kommer nog att få vara ettårig, frågan till hösten blir väl om jag har hjärta att rycka upp en perenn xD Helichrysum, tas den från frö eller är det sticklingar?
Hej
Du har tur för att du lever i skåne så du kan gå tillnärmaste blomester affären och bara välja ( Klimatis - humle - mugrön ).
H:Bassam
CITAT (sidensippan @ 27-02-2010, 19:26)

Den kommer nog att få vara ettårig, frågan till hösten blir väl om jag har hjärta att rycka upp en perenn xD Helichrysum, tas den från frö eller är det sticklingar?
Jag köper helichrysum i plantskola el dyl och den får vara ute tills frosten kommer.
Jag tror att den går att övervintra men har aldrig försökt så hos mig är den ettårig.
( Är nämligen lite lat.

)
broccoli
28-02-2010, 00:10
Den hänger knappast så mycket över kanten men prydnads batat täcker tjusigt och finns tex i limegrönt. Ipomoea batatas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.