Sofia H
Hej på er! Det blir vår igen snart, och jag skulle gärna vilja ordna ett bra bo till någon av de ugglearter som håller till här i trakten. Jag har sett sparvuggla och jorduggla, och pärlugglan har jag hört, men tyvärr aldrig fått se. Kan någon av dessa trivas i en holk? De är härliga fåglar, och så kan de hjälpa katterna att hålla sorkbeståndet nere, hade jag tänkt. Katterna blir tjocka nog ändå... happy.gif Det kanske till och med finns någon sida med bra ritningar?/Sofia H
Anki V
Jag satte mannen i mitt liv på att bygga uggleholkar i fjol. Det ska verkligen bli spännande att se om det flyttar in några.

Ritning

[attachment=47607:holk.JPG]

/Anki
Myosotis
Ja, det går. Jag har själv kattuggleholkar. På Ankis bild är det kattuggleholkar. Pärlugglan bor gärna i gamla spillkråkebon, även sparvugglan kan överta hackspettbon, båda accepterar holkar. Jordugglan däremot häckar på marken, den finns ju i öppna landskap där det naturligt inte finns så mycket ihåliga träd.
Sofia H
Tack för tipsen, båda två! Det var en jättebra länk till ritningarna, vi har strandtomt med några urgamla knipholkar nere vid vattnet, då kan jag kanske bygga den större modellen (att jag är världens sämsta snickare kan vi glömma för tillfället, va?) och byta ut dem med. Kan sparvugglan få en "större småfågelholk" med fyrkantigt hål kanske?/Sofia.
Myosotis
Sparvugglan föredrar bohålor av större hackspett, innerdiameter ca. 15 cm, djup 23 - 36 cm, ingångshålet 4 - 5 cm. Det finns gott om större hackspett och sparvugglan är inte så intresserad av holkar, så chansen är kanske inte så stor, men det skadar inte att försöka med en starholk. Det är dock mycket mer sannolikt att du får inneboende starar, och därför tycker jag att du kan sätta upp ett helt gäng starholkar då starar är kolonihäckande. Starar brukar häcka i trädgårdar eller liknande öppna miljöer men kan även häcka i skog.
Vad sparvugglan tycker om fyrkantigt ingångshål vet jag inte, men kattugglan accepterar det ju.
Sätt upp holkarna så snart som möjligt, sparvugglor lägger beslag på reviret redan på hösten/vintern så för dem är det förmodligen för sent. Kattugglorna har också revir nu men större bostadsbrist eftersom det inte finns så många stora ihåliga träd i skogarna nuförtiden, så om de upptäcker en bra holk på våren är nog chansen ganska stor att de flyttar in.
LasseB
Måste bara fråga hur ni får ihop så brweda brädor som till ugleholkar?
Limma spåntade bräder eller vad?
Huggorm
CITAT (LasseB @ 06-03-2010, 20:56) *
Måste bara fråga hur ni får ihop så brweda brädor som till ugleholkar?
Limma spåntade bräder eller vad?

Så kan man absolut göra, men litar man inte på lim kan man ju sätta en smal list på tvären innanför och skruva i så blir det sen enda bred bräda. En list på insidan under hålet hjälper dessutom ungarna när det är dags att flyga ut
zon III
Vi hade under flera år kattugglor där vi bor, då tyckte vår rara granne att vi skulle få en uggleholk. Han snickrade en åt oss.
Efter att den blev uppmonterad har vi inte haft en enda uggla - tråkigt men det är väl iallafall inte holkens fel...
Myosotis
Nej, det är nog en tråkig slump. Finns det gott om mård kan man spika för hålet under ickehäckningssäsong så är risken mindre att mården lägger holken på minnet för framtida bruk. Eller så kan man sätta upp den mårdsäkert från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon