Peztis
Jag har tittat på Bonniers Trädgårdsskola (DVD) och där är det en kvinna som sprayar en svag lösning av Atamon på alla sina sådder för att det inte ska mögla. Har ALDRIG hört talas om detta tidigare...

Någon som har erfarenheter av detta?

(Och detta var väl egentligen det enda nya jag fick lära mig, serien är nog mer inriktad mot nybörjare...)
Piccante
Atamon hjälper ju mot mögel. Frågan är om man måste vara så rädd för mögel? Har aldrig hänt mig att fröerna börjar mögla.
Peztis
Jo, ibland kan det komma lite mögel ovanpå jorden men om man skrapar lite så försvinner det ju.
octachoron
I engelska/amerikanska såråd så säger de ofta att man ska vattna sådderna/sticklingarna med en svampdödande lösning för att förhindra svampangrepp på de svaga plantorna.
Kan atamon vara något liknande?
Malin_MeL
jag fick tipset härifrån odla förra året när jag fick vitmögel på jordytan att vattna med atamonvatten så det gjorde jag. vet inte om det hjälpte, men det skadade iaf inte.
det slutade växa mögel men det kan ju berott på att jag planterade om och att växterna kom ut i luften istället för att stå i mini-växthuset
Oros
Man tackar för tipset. Jag får nämligen ofta det problemet när jag råkar hålla lite för hög luftuktighet när jag sår frön som tar 1-3 månader för de att gro.
Det brukar ofta hända att de möglar innan de gror.
Var får man tag på denna Trädgårds DVDn?
Bassam
Hej

Ibland kommer mögel med frö .

H:Bassam
Peztis
CITAT (Oros @ 28-02-2010, 18:09) *
Man tackar för tipset. Jag får nämligen ofta det problemet när jag råkar hålla lite för hög luftuktighet när jag sår frön som tar 1-3 månader för de att gro.
Det brukar ofta hända att de möglar innan de gror.
Var får man tag på denna Trädgårds DVDn?

Bonniers Trädgårdsskolan hittar du här: http://www.bonniershop.nu/cm/1.3436
Men om du känner att du vet en hel del ändå så skulle jag inte köpa den, det är 12 DVD och de kostar 199:-/st så det är mycket pengar!
Jag är inte nybörjare när det gäller odling men har ändå mycet kvar att lära (och tur är väl det för det roliga är ju också att hela tiden lära sig!) - tyvärr så har de DVD som jag hittills sett inte lärt mig så mycket nytt... Men kanske jag lär mig något på de som jag ännu inte har sett!
Serien är inte direkt dålig, i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon