|
Full version: Kantareller
Nathalie84
27-02-2010, 19:57
Jag har mkt bra kantarellminnen, har hittat hur mkt som helst...
Klassikern är förstår att steka dom med smör o salt! mums!
I frysen har jeg kantareller til 40 middager. Likevel vurderer jeg å anskaffe en kantarellhund - en jaktlabrador. Jeg vet at det finnes kantarellhunder i Sverige, men har ikke hørt om det her i Norge. Men stensopp smaker enda bedre enn kantareller! Men den har jeg nesten ikke sett de siste tre årenene, dessverre. Dag
Jag steker mina kantareller med smör, massa klippt persilja i slutet av stekningen, salt och vitpeppar sen gör jag 1. varma mackor med en god svampstuvning + god ost 2. traditionell ugnsomelett (6 ägg, 4 dl mjölk, 1 tsk salt - 200 gr. i 25 min.) med antingen bara den stekta svampen på eller med svampstuvning på (smör, kn. 2 msk mjöl, 2 dl röd mjölk, 1 dl vispgrädde, ½ tsk salt, peppar + svampen då förstås) 3. pytt med råstekt potatis, gul lök och den stekta svampen med mycket persilja Enkelt men mycket gott Det finns säkert andra här som har lite mer avancerade recept med kantareller i .
tommot123
06-03-2010, 20:02
CITAT (zissi @ 27-02-2010, 21:45)  Jag steker mina kantareller med smör, massa klippt persilja i slutet av stekningen, salt och vitpeppar sen gör jag 1. varma mackor med en god svampstuvning + god ost 2. traditionell ugnsomelett (6 ägg, 4 dl mjölk, 1 tsk salt - 200 gr. i 25 min.) med antingen bara den stekta svampen på eller med svampstuvning på (smör, kn. 2 msk mjöl, 2 dl röd mjölk, 1 dl vispgrädde, ½ tsk salt, peppar + svampen då förstås) 3. pytt med råstekt potatis, gul lök och den stekta svampen med mycket persilja Enkelt men mycket gott Det finns säkert andra här som har lite mer avancerade recept med kantareller i . Räcker mycket bra med bara smör! Tommy
ingrid fuxwall
06-03-2010, 20:14
Vill gärna ha en skvätt vitt vin i stuvningen. Steker kantarellerna i smör med salt och vitpeppar och vinet eller något liknande. Sedan är det grädde som gäller om det ska bli stuvning och så en god ost - Västerbotten passar bra.
Har på tok för mycket kantareller i frysen och nu upplever jag att den börjar bli besk - blir den vissa år
Eva i Höga
06-03-2010, 20:31
Som många andra har jag också massor i frysen trots att jag gett bort massor till dotter o svärson. Har inte känt att mina är beska än, menar du Ingrid att de blir beska vissa år eller vad kommer det sig? Använder mina i såser, stuvningar och köttfärslimpa och ibland bara smörstekta med salt och peppar.
Meriona
06-03-2010, 20:45
Inga beska kantisar här heller, varken frysta eller torkade...
ingrid fuxwall
06-03-2010, 21:02
CITAT (Eva i Höga @ 06-03-2010, 20:31)  Som många andra har jag också massor i frysen trots att jag gett bort massor till dotter o svärson. Har inte känt att mina är beska än, menar du Ingrid att de blir beska vissa år eller vad kommer det sig? Använder mina i såser, stuvningar och köttfärslimpa och ibland bara smörstekta med salt och peppar. Tror att det beror på hur mycket väta det varit, fast det är ju bara min persoliga åsikt. Torkar man kantareller förändrar de inte smaken, på det sättet. Tror att jag har burkar med kantareller från 95 och enda risken är ju att de möglar
Eva i Höga
06-03-2010, 21:06
Ok, då beror inte beskheten på att de är för gamla i alla fall. Det var ju skönt för jag har kantareller i frysen sen flera år tillbaka.
Nathalie84
17-03-2010, 22:28
CITAT (Dag @ 27-02-2010, 20:02)  I frysen har jeg kantareller til 40 middager. Likevel vurderer jeg å anskaffe en kantarellhund - en jaktlabrador. Jeg vet at det finnes kantarellhunder i Sverige, men har ikke hørt om det her i Norge. Men stensopp smaker enda bedre enn kantareller! Men den har jeg nesten ikke sett de siste tre årenene, dessverre. Dag ja stensopp (karl johan) är riktigt gott!ha det bra! CITAT (zissi @ 27-02-2010, 21:45)  Jag steker mina kantareller med smör, massa klippt persilja i slutet av stekningen, salt och vitpeppar sen gör jag 1. varma mackor med en god svampstuvning + god ost 2. traditionell ugnsomelett (6 ägg, 4 dl mjölk, 1 tsk salt - 200 gr. i 25 min.) med antingen bara den stekta svampen på eller med svampstuvning på (smör, kn. 2 msk mjöl, 2 dl röd mjölk, 1 dl vispgrädde, ½ tsk salt, peppar + svampen då förstås) 3. pytt med råstekt potatis, gul lök och den stekta svampen med mycket persilja Enkelt men mycket gott Det finns säkert andra här som har lite mer avancerade recept med kantareller i . bra tips! mmmm det lät gott med persilja till!!
Malin_MeL
17-03-2010, 22:39
Min man gör en väldigt god grej med kantareller. Han hackar och steker kantareller, bacon och scharlottenlök ihop. och den röran serverar han till köttfärsbiffar med gräddsås och potatis/vildris, och lingon.
Mitt favoritrecept när jag själv lagar är en pastasås fint strimlat nötkött (gärna filé) och kantareller i rödvin-gräddsås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|