|
zaaritha
27-02-2010, 20:52
Sitter här vid datorn på skrivbordet. Bredvid mej har jag två hinkar,samt handdukar, skurtrasor.... Taket läcker! Halltaket. Min man var uppe o skottade snö i dag--men det är ca 5 cm is under--o det är den som läcker in! Så--vad göra? Det läcker även in från badrumstaket... Och innan ni skriver nå´t om dåligt byggt hus--så--detta hus är verkligen välbyggt! Av C:s morfar. Aldrig se´n 1918 har nå´t sån´t hänt förut!
Simplicity
27-02-2010, 21:03
Åfyfanken! Känner verkligen med dig! Det där är en av mardrömmarna för en husägare. Kommer ni åt vinden för att kolla var det läcker in då? Kan snön ha ruckat på takpannorna? Det hände här för ett par år sen här... bytte halltak och badrumstak i somras, men kom på nyss att den där takpannan lade jag nog bara tillbaka på plats... Borde ha kollat den bättre...
zaaritha
27-02-2010, 22:05
Vi har bara s k "krypvind". Man kan inte gå däruppe! Man får åla sej fram i sågspån o dyl. Så vi har inte kunnat se var läckorna är.
Huggorm
27-02-2010, 22:28
Säkert någon tegelpanna som hamnat snett, det syns nog tydligt när snön smält bort. Lite tråkigt tills dess bara, hoppas inte det blir några allvarliga vattenskador
Här läckte det också, men runt ett takfönster. När is och snö var bortplockad slutade det som tur var. Lider med er!
Aqvakul
27-02-2010, 23:41
Typiskt vårvinterfenomen - snön tar sig in under takpannor eller takplåt, vid dagsmeja töar det och fryser sedan till is på natten och töar sen igen.. Skadorna brukar vara begränsade...
Ett riktigt byggt tak ska tåla 300 kilo snö per en kvadrat,man kan också skotta för mycket så man skadar papptak och tegelpannor,många lär få vatten skador i vår på grund av vårdslös takskottning.
Meriona
28-02-2010, 14:59
Läcker här med. Vi väntar på våren enligt hyresvärden... Fast han har humor.
Huggorm
28-02-2010, 15:23
Mitt tak läcker inte. Men så är det ju plåt och inte tegel
Meriona
28-02-2010, 15:27
Det är plåtdelen på vårt tak som läcker, det är plåttaken som läckt mest i vinter enligt hyresvärdarna och även byggbranschen. Skarvarna pallar inte. Själva plåten håller däremot. Utom på nybyggda Arenan i Vänersborg.  Tur vår firma inte var inblandat i takbyggnationen, bara invändigt. Skönt att du klarat dig Huggorm, det är bedrövligt med läckor.
Aqvakul
28-02-2010, 15:30
CITAT (Huggorm @ 28-02-2010, 15:23)  Mitt tak läcker inte. Men så är det ju plåt och inte tegel  Plåt är ingen garanti. Jag drabbades första vårvintern i ett gammalt påbyggt artonhundratalshus....
Snön på ladan, som är plåttak, gled av tidigare än på huset med tegel. Så snön verkar glida av ett plåttak lättare. Men ett plåttak när det regnar är väl ingen höjdare. Eller?
Myosotis
28-02-2010, 16:22
Du menar för att det låter? Jag tycker det låter mysigt. Att det glider av tidigare kanske beror på att plåt värms upp snabbare?
Christina i Taxinge~
28-02-2010, 16:24
CITAT (gnon49 @ 28-02-2010, 16:13)  Snön på ladan, som är plåttak, gled av tidigare än på huset med tegel. Så snön verkar glida av ett plåttak lättare. Men ett plåttak när det regnar är väl ingen höjdare. Eller? Det är ju då det är som bäst!!! Att ligga i varma sängen en sen höstkväll när regnet trummar på takplåten och piskar mot fönstren, det är underbart!
Bengalow
28-02-2010, 16:24
F-n så mycket bättre än ett papptak i alla fall !
herkules
28-02-2010, 16:37
CITAT (Bengalow @ 28-02-2010, 16:24)  F-n så mycket bättre än ett papptak i alla fall ! jo, man får vara glad att man har tak över huvudet.
Huggorm
28-02-2010, 16:58
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 15:27)  Det är plåtdelen på vårt tak som läcker, det är plåttaken som läckt mest i vinter enligt hyresvärdarna och även byggbranschen. Skarvarna pallar inte. Själva plåten håller däremot. Utom på nybyggda Arenan i Vänersborg.  Tur vår firma inte var inblandat i takbyggnationen, bara invändigt. Skönt att du klarat dig Huggorm, det är bedrövligt med läckor. Hur går skarvarna sönder? Jag var själv med och pressade dom i höstas när jag taket lades, och jag kan inte se att dom skulle kunna gå upp på något vis? Kanske när taket börjar bli 30-40 år och falsarna rostat, men innan dess håller det nog. För övrigt hade dom placerat ut hinkar på Ica där det droppade  CITAT (Bengalow @ 28-02-2010, 16:24)  F-n så mycket bättre än ett papptak i alla fall ! Jo, dom är ju lite dumma. Är man oförsiktig när man skottar ett papptak så river man ju hål på pappen och då lär det läcka ordentligt
Meriona
28-02-2010, 17:01
Jag vet inte om skarvarna gått sönder direkt, men de har påstått att de inte är täta nog när det är stora vattenmassor och högt tryck. Att det söker sig in i små springor. Här är det nog i ränndalen som de inte fått tätt, trots att de gjorde om det "ordentligt" förr-förra gången det läckte.
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-02-2010, 16:24)  Det är ju då det är som bäst!!! Att ligga i varma sängen en sen höstkväll när regnet trummar på takplåten och piskar mot fönstren, det är underbart!  Ja där ser man. Ännu en fördom kom på skam. Låter mysigt.
Huggorm
28-02-2010, 17:04
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 17:01)  Jag vet inte om skarvarna gått sönder direkt, men de har påstått att de inte är täta nog när det är stora vattenmassor och högt tryck. Att det söker sig in i små springor. Här är det nog i ränndalen som de inte fått tätt, trots att de gjorde om det "ordentligt" förr-förra gången det läckte. Man kan göra enkelfalsar eller dubbelfalsar på ett plåttak, och kanske enkelfalsarna kan läcka om dom är slarvigt gjorda. Men det är säkert runt takfönster, ränndalar och liknande som det läcker mest, dom är svåra att få riktigt bra.
Meriona
28-02-2010, 17:12
Ja här är det det helt klart, för det har läckt på samma ställe 4 gånger. Jag kanske bör säga till hyresvärden att kalla in kunnigt folk nästa gång!  Fast han har också haft byggfirma så det är säkert ett joxigt ställe att rätta till.  Nu snöar det här igen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|