Hej.
Jag har en planta som jag inte vet vad det är för någon
Hittade inte någon annan tråd för okända plantor och eftersom jag inte vet vad det är för någon så vet jag inte var jag ska lägga tråden så jag chansar och tar här.
Till frågan, någon som vet vad det är för planta som smugit sig fram?
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2010, 09:36
Ser ut som någon klängväxt, har du petat ner frö till någon sådan?
Det är ofta lite svårt med klängväxter eftersom de kan ha lite annorlunda bladformer som unga jämfört med äldre, ex. passionsfrukt har ofta inte flikiga blad som riktigt ung.
Maggan H
28-02-2010, 14:34
Ametistranka?
skogstroll
28-02-2010, 14:39
blomman för dagen? pipranka?
man tackar för svaren.
Jag har inte satt ner något frö till den men jag har tagit jord från en annan kruka som fröna aldrig tog sig i eftersom jag blev oerhört sugen på att plantera och jag hade slut på jord och ingen affär var öppen så jag kunde få tag på mer. så antagligen är det ett frö från den krukan som jag tog den ifrån (Dvs en passionsfrukt). jag visste inte att de hade annan form när de var små, antagligen är det en sådan.
Tack för hjälpen
Orkidétjuven
02-03-2010, 09:37
man kan skilja passionsblommor åt från andra klängande växter genom att titta på deras "lasson" Vet inte hur jag ska förklara för att få det låta lätt, men de vill gärna snurra sig inåt som ett fiolhuvud.
CITAT (Orkidétjuven @ 02-03-2010, 09:37)

man kan skilja passionsblommor åt från andra klängande växter genom att titta på deras "lasson" Vet inte hur jag ska förklara för att få det låta lätt, men de vill gärna snurra sig inåt som ett fiolhuvud.
Jo jag förstår vad du menar, men får inte luktärt också sådanna "lasson"?
Crazy4Flowers
19-03-2010, 21:24
Det kan mycket väl vara en passionsfrukt, tänkte på den så fort jag såg bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.