Sidor: 1, 2
Olle A
Jag har massor av frön av vildpelargonen P. inodorum som jag vill bli av med! En söt liten pelargon med pyttesmå rosa blommor. Fröna ska ligga i varmt vatten över en natt (jag har mina i en liten bytta på elementet) sedan sår ni dem i en kruka på fönsterbrädan, gärna med undervärme från ett element. Då gror de snällt efter ca 1-2 veckor.

Olle
llt25
CITAT (Olle A @ 28-02-2010, 10:01) *
Jag har massor av frön av vildpelargonen P. inodorum som jag vill bli av med! En söt liten pelargon med pyttesmå rosa blommor. Fröna ska ligga i varmt vatten över en natt (jag har mina i en liten bytta på elementet) sedan sår ni dem i en kruka på fönsterbrädan, gärna med undervärme från ett element. Då gror de snällt efter ca 1-2 veckor.

Olle

Jag skulle gärna vilja prova på att plantera vildpelargoner. Skicka ett mail om vad det kostar och hur vi ska gå till väga, så kan jag skicka min adress till dig.
Mvh
Lena
min mailadress är ring_lena@hotmail.com
Olle A
Det kostar inget, bara PM:a din adress så skickar jag frön i morgon! smile.gif

Olle
Peztis
Jag PM:ar också min adress! Säkert att du inte vill ha något?
hattstugan
Har PM:at dig!!
Emelita
Har PM:at dig.

Husihelvete
Jag har också PMat. Tack på förhand.
Olle A
Vad roligt att så många har hört av sig! Än finns det frön kvar. smile.gif

Olle
mamamaggan
Tar också gärna emot frön . PM:ar min adress .

CurlySue
me 2
sobbe
thanks.gif för fröna. Nu ligger dom i vatten på elementet. I morgon ska vi så dom små liven.
Spännande ska det bli, hoppas jag lyckas.

Sol-Britt
hattstugan

thanks.gif ska lägga några av dom i vatten snart!!

Så det blir att så imorgon!!!

Brittan
Finns det frö kvar ??
Olle A
Jadå, det finns frö kvar. PM:a din adress så skickar jag genast! smile.gif

Olle
Brittan
Du får den bumns, men ska du inte ha ngt för portot ???
Smarterchild
tusen tack för fröna, Olle! kompiskram.gif flirting.gif
Olle A
CITAT (Brittan @ 04-03-2010, 14:18) *
Du får den bumns, men ska du inte ha ngt för portot ???

Portot kostar inte så mycket, så det är inget att bråka om. Kanske har du frön som jag är intresserad av någon gång framöver, men det är inte nödvändigt heller.

Olle
Peztis
Jag fick massor med små fina frön från Olle, la den i blöt och sedan hade jag ett h-e att få ned dem i såjorden eftersom de bara satte sig fast på fingrarna, de små rackarna! biggrin.gif Men jag tror jag fick ned dem med hjälp av att hälla vatten på fingrarna över jorden. Så nu ligger de väl i en hög i stället för utspridda! Jaja, jag ska väl ha något att pillra med på kvällarna om ett tag!

Någon som har tips på hur man sår små-små-små blöta fröer? Torra kan man ju blanda med lite sand, skaka och hälla ut. Det kanske hade funkat med de blöta också, förresten g.gif

I alla fall så fick jag så många fröer att jag gav bort en del till en granne som är pelargontokig/-samlare och hon blev jätteglad!

blomma.gif
Olle A
Om du inte kan få loss fröna från fingrarna, kanske du kan använda en pincett? Med den borde det gå att sprida ut fröna över den våta jordytan. Sedan strör du lite jord över fröna, vattnar igen och ställer krukan i fönstret med en plastpåse (inte helt tätt) över. Det borde fungera.

Olle
Emelita
Tack för alla fröer.

// Emelie
Brittan
Brevbäraren kom med mina frö i dag och de ligger redan i blöt.
Massor med tack Olle.

Hade varit roligt om alla vi som har fått fröer av dig la ut bilder på resultatet .

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

thanks.gif blomma.gif
Olle A
Ja, det hade varit kul! smile.gif Jag sådde själv ett par krukor med sådana frön igår, men har ändå kvar om fler vill ha.

Olle
Samsara
Jag är intresserad, men jag vill veta vad det är för sorter smile.gif
Olle A
Det är Pelargonium inodorum, en liten vildpelargon med rundade blad och små rosa blommor. Hur du gör med fröna skrev jag i trådens första inlägg. Välkommen att beställa! smile.gif

Olle
Peztis
Och mina har redan börjat titta upp! Jag la dem i vatten den 2/3, ned i jord 3/3 och idag 6/3 har de kommit upp med 1,5 cm! Såg inget igår!!! yahoo.gif

Ska försöka komma ihåg att ta bilder och lägga upp här när de börjar bekänna färg.
Meriona
Jag sådde inodorumfrön idag som jag fick av Olle i somras. Jag fuskade (lade inte i blöt), jag ska testa om det går att vattna med hett vatten.
therese.kvist
Har du frön kvar?
sobbe
Så här ser mina småttingar ut just nu.

Tycker dom stannat till lite just nu.
Olle A
Sobbe, vad fina dina småplantor ser ut! smile.gif

Therese, nu är det ett tag sedan jag tittade in i den här tråden, men jag har fortfarande gott om frön. PM:a din adress så skickar jag till dig! Det gäller även andra som är intresserade.

Olle
Peztis
Jag har omskolat mina idag och ställt dem svalare men under extrabelysning så får vi se vad de gillar det! biggrin.gif
sobbe
Hur går det där ute med era pelargoner.
Så här ser mina ut idag.
varghem
Åååååååååååh va fina dom blev. Jag fick frön från Olle på odla träffen men har misslyckats totalt *suck*
Olle A
Sobbe, vad roligt att du lyckas så bra! tummenupp.gif
Varghem, vill du ha nya frön? Lagom till att det kommer frön på mina plantor har folk börjat fråga efter dem igen. Jag skickar gärna! smile.gif

Olle
varghem
Om du skickar med en väldigt noggrann bruksanvisning??? *skrattar* jag tar gärna lite frön och testar igen...
vet inte vad som blev fel, la dom i blöt över natt, sådde med lite sand över fröna så dom stannar på jorden
det dök inte upp något överhuvudtaget
Monaxe
Har du fler frön över Olle?
Skulle gärna kunna tänka mig en liten vilpellis! rolleyes.gif
Olle A
Oj, knappt har jag skrivit här förrän beställningarna strömmar in! Jag har inte obegränsat med frön just nu, men däremot gott om halvmogna fröställningar som säkert släpper sina frön i nästa vecka. Kan ni vänta till dess, kommer fröna säkert att räcka till alla som hittils har skrivit här eller i PM. Går det bra att vänta lite till kommer det även att finnas frön till fler.

Olle
varghem
Men självklart väntar jag. Den som väntar på nåt gott biggrin.gif
Monaxe
Jag kan också vänta!
Peztis
I tisdags såg jag att min första planta har börjat blomma. Såååå ljuuuuuuuvligt söta de är!

Jag sådde inte alla frön jag fick (fick ju så många, tack Olle!), jag gav bort några och så sådde jag ju. Tror det var ca 10 plantor som jag för någon vecka sedan planterade ut i mina blomlådor.

Sköter man dem som vanliga pelargoner sedan, dvs under vinter osv, eller ska man så nya?
gnon49
Vildpelargon? Låter intressant. Sköts dom som alla pelargoner? Är dom härdigare? Eller vad skiljer.
Wilmer
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 00:06) *
Jag kan också vänta!

Men dööh, jag ar ju gett dig frön kram1.gif Jag har massvis färska om du vill ha igen tummenupp.gif

Varghem, har till dig också, vi får ordna en träff tummenupp.gif
varghem
CITAT (Wilmer @ 19-06-2010, 23:00) *
Men dööh, jag ar ju gett dig frön kram1.gif Jag har massvis färska om du vill ha igen tummenupp.gif

Gulledig biggrin.gif har du inte nån liten planta du vill av med istället??? *skrattar* du måste hjälpa mig med frösådden också på träffen då, för huvva vad jag misslyckades.

Olle... spar på portot, Wilmer bor ju i grannskapet
Wilmer
Du var nog för ivrig, mina har grott sent, så har jag lärt mig att man ska slå på hett vatten om de inte gror! Jag får bara ett fåtal att gro, men med mängden frö gör det inget.. Har inga extra plantor eftersom jag itne är så bra på att driva fram dem heller rolleyes.gif
varghem
*suck* visste jag inte skulle slänga ut det. kanske det växer en vildpelargon nånstans där jag slängde ut jorden??? *skrattar* fast den tar jag väl för ogräs innan den blir så stor så jag ser vad det är.
Margith
Utifrån Sobbes bild, tror jag att de här fröerna är felnamnade.
Jag tycker att det ser ut som en p iocastum, INTE p inodorum.
Om ni gör en Google-sökning på p inodorum är en av de första träffarna från AoT, den bilden är min och den är felnamnad! Jag har bett dem att ta bort bilden för länge, länge sedan, men tyvärr får jag ingen respons.
Den blomman sådde jag från frön och fröerna var alltså felnamnade thumbdown.gif Var jag fick tag på fröerna villl jag helst inte avslöja, men jag tycker nog att jag hade kunnat lita på att det var korrekt -cry-.gif
Lite längre ner finns det en träff från ERA Garden, den inodorumen är rätt!

Kolla själva och bedöm själva. Jag har en kuslig känsla av att Olle fått sina fröer ursprungligen av mig och därför vill jag göra mitt bästa för att rätta till eventuella fel.

Att så vildpelargonfröer är vanligtvis inte svårt och p iocastum är så busenkel att jag inte övervintrar plantorna, utan sår nya varje år (förlåt laugh.gif )
Är fröerna alldeles färska, sår jag dem direkt. Är de lite äldre lägger jag dem i blöt i hett vatten över natten.
Så ganska grunt, vanlig såjord och gärna undervärme.

Det som generellt skiljer vildpelargoner från vanliga pelargoner, i fråga om skötsel, är att de vill ha lite magrare jord.

Skulle det vara så att ni sått och inget visar sig och ni börjar fundera på att kasta alltihop i komposten; ge då sådden en sista chans: koka vatten och häll en skvätt över sådden, vänta en vecka eller två. Gror fortfarande ingenting? Släng sådden och skyll på dåliga fröer giggle.gif
Olle A
Tack Margith! tummenupp.gif
Jag har länge tyckt att det var lite skumt att en växt som doftar (visserligen svagt, men ändå) Skulle heta inodorum (doftlös). Där kom förklaringen! Jag övervintrar inte heller mina plantor utan sår också nya varje år.

Olle
Monaxe
CITAT (Wilmer @ 19-06-2010, 23:00) *

Oops... blush.gif glömde det...vet inte heller var jag har gömt fröna.. blush.gif ....så har du nya så tar jag tacksamt emot...

kommer inte ihåg varför jag har så dåligt minne crazy.gif
Olle A
Nu är frön på väg till er som jag har fått adresser av. Gnon och Monaxe, om ni PM:ar era adresser skickar jag gärna till er också.

Olle
varghem
Tack Olle... kom fram igår fast jag kom inte åt lådan förrns idag biggrin.gif
BasilTheRat
thanks.gif Ska skynda mig och lägga de små fröna i vatten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon