mino
Jag har ett sluttande parti där det ska bli en köksträdgård. Min plan är att gräva ur så att jag får en någorlunda jämn yta att jobba med och dessutom blir köksträdgården lite skyddad, lägsta punkten ligger ändå i söder så det kommer inte att skugga. Dessutom finns stora träd i närheten som jag gärna vill skärma av med markduk. Min fundering då för att få lite balans mot övriga trädgård är att göra bäddarna höga, kanske 50-60 cm. Är detta en bra idé? Dels tänker jag på vad som kommer att krävas för att stödväggarna ska stå emot trycket av jorden och dels då att man tynger ner bäddarna tex genom att man går i dem. Sen funderar jag på om det är opraktiskt när man gräver i dem då man helst vill stå och gräva uppifrån och inte från sidan. Jag har inte tänkt att ha så små bäddar som pallkragar utan en bäddstorlek som jag har tänkt mig skulle ligga på 1,2x3 meter.

Fördelar, nackdelar, vad tror ni om detta?
ingrids
Efter att ha läst på om stödmurar inför ett eget projekt skulle jag vara benägen att säga att du nog endera bör mura med leca eller välja virke i ungefär järnvägsslipers-dimension, det heter något jag just nu glömt. På en sådan konstruktion bör du du kunna lägga en rejäl planka eller två att stå på när du gräver.
Bassam
Hej

Du tänker bra och du ska tänka skydda väggen på plattor so kan hitta i PAUHAUS.

H:Bassam
mino
Tack för era svar, ingrids, har du nån fundering om vid vilken höjd man behöver kraftigare anordningar för upphöjda större bäddar? Om man sänker till 40 cm, funkar en vanlig kraftig ram av plank då? Jag skulle iofs hellre göra i sten/leca men jag har en känsla av att priset blir där efter...
ingrids
Tyvärr, där tar mina hållfasthetskunskaper slut. De träbäddar jag planerar att bygga kommer inte att bli mer än två plankor höga som högst (marken sluttar och jag vill ha en rak överkant) eftersom det är det högsta jag känner mig ganska spiksäker på har en chans att hålla.
Ralf
jag är rädd att jag inte förstår allt men

Jag skulle bygga en mur av s.k knäcksten, kolla hos närmaste bygghandlare.

För upphöjda odlingar skulle jag ta pallkragar, enklast helt enkelt.
salikons
Jag är inte heller säker på att jag förstår allt, men jag skulle nog försöka göra bäddarna i trä. Har själv stora träbäddar och det fungerar utmärkt. I sommar tänker jag dessutom göra ännu fler, för potatislandet behöver utökas tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon