vitavargen
Tack för länken.
Blev inte överraskad av de gifter som användes och de konsekvenser som har för alla och särskild som arbetsmiljöproblem.
ängsvädd
Tack för info.

Det står att den besprutade sojan i Brasilien går till djurfoder. Odlar de soja som går till människoföda på annat sätt?

Hemskt att de får använda ett så farligt bekämpningsmedel. Det kan nog förklara många oförklarliga dödsfall bland husdjuren - och människor.

Från artikeln:
CITAT
Bekämpningsmedlet som har använts här heter Parakvat och har varit förbjudet i Sverige i snart 30 år.

– Det är ett av de värsta bekämpningsmedlen man känner till, säger Peter Bergkvist på Kemikalieinspektionen.

– Vad vi vet så är det det här bekämpningsmedlet som orsakar flest dödsfall i hela världen. Det är ingen tvekan om att det är en väldigt otäck substans. Jag tycker att det är obegripligt att man låter ett sådant här medel finnas kvar på marknaden.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 28-02-2010, 11:46) *
Det står att den besprutade sojan i Brasilien går till djurfoder. Odlar de soja som går till människoföda på annat sätt?
Den mat som odlas till djurfoder får oftast inte säljas som någonting vi skall äta. Ofta måste den t.o.m. processas innan djuren ens kan äta det. Det här lär ju vara en anledning varför. Men samtidigt så känner väl alla till ackumulation av gifter och liknande blir högre ju längre upp i näringskedjan man kommer.

Det odlas soja i Österrike som går till en del av de sojaprodukter som finns i butikerna som ofta är KRAV-märkt, t.ex. från Alpro. Det finns även en del från Brasilien men den är märkt med någonting som skall garantera att det inte är odlad på mark frigjord genom skövling av regnskog, som inte är GMO, som inte är odlad med massor av bekämpningsmedel o.s.v. Sedan kan det väl diskuteras hur pålitlig den garantin är. Jag försöker hålla mig till KRAV-produkter, men hur som helst så slår det ju helt klart att äta kött på den fronten.
ängsvädd
Aha, absolut då vet jag. Naturligtvis får vi i oss av gifterna från de djur vi äter.

Jag tänker på mina undulater - vissa ger pellets istället för frön - pellets som innehåller soja sad.gif Jag ger frön och grönsaker - det går alldeles utmärkt. I o för sig så är väl fröerna kraftigt besprutade antar jag, men undulater skalar iaf sina frön innan de äter dem.
gnon49
Ja tyvärr används förbjudna bekämpningsmedel hej vilt i Europa också. Läste att det smugglas in i EU från öst och paketeras i godkända förpackningar för att sen säljas billigt till bönderna. Bönderna tjänar på det, öststatsmaffian tjänar på det men konsumenten förlorar givetvis på det. Grönsaker från egna täppan är nog enda garanten för att man inte får i sig gifter.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 28-02-2010, 12:04) *
Jag tänker på mina undulater - vissa ger pellets istället för frön - pellets som innehåller soja sad.gif Jag ger frön och grönsaker - det går alldeles utmärkt. I o för sig så är väl fröerna kraftigt besprutade antar jag, men undulater skalar iaf sina frön innan de äter dem.
Står det ingenting på paketet om ursprung då? Fast det är dåligt utskrivet på sådant där.

Du får odla hirs och solrosor till sommaren då smile.gif Hampafrön skall ju vara jättebra också tongue.gif

Man får hoppas på att onyttigheterna sitter i skalet då. Det beror ju helt på vad det är som används
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon