Full version: Mård på besök
Wilmer
Den här filuren har fått en del att falla på plats. Vem som gräver hålor i snön men inte äter maten jag lägger ut åt haren som borde varit hungrig. Vem som galopperar i innertaket i gryningen. Trode vi fått in en kloakråtta. Vem som mumsar fåglar vid fågelbordet. Förlåt haren, grannens katt och råttan, det var inte ni. Jag lyckades fånga rackaren på bild. Mycket söt, men att bo under vårt innertak, det är förbjudet. Hur får man bort en objuden gäst utan att döda? Den har tagit sig in under verandataket och sedan vidare, tror jag. Sambon upptäckte att den nattade under verandataket (inbyggt utan lucka).

Visst är det en mård, eller är jag ute och cyklar?

mårdbesök.jpg

mårdbesök2.jpg

mårdbesök3.jpg

mårdbesök4.jpg

Meriona
Ja det vill jag bestämt påstå att det är. Vilka kanonkort! Vad orädd han verkar? Om han nu ändå flyttat in så kanske ni kan tämja honom? biggrin.gif

Riktig snygging, men såklart vill man inte ha honom som snyltgäst. Ni får väl proppa igen på nåt sätt där han tar sig in?
pejori
Kan bara säga grattis till att lyckas fånga den på bild.
Underbara foton. bravo.gif

Kan bara hoppas han "flyttar hemifrån" till våren. whistling.gif
Olle A
Grattis, höll jag på att skriva! Kanske inte rätt ord om du vill bli av med den från innertaket. Jag har bara sett mård fyra gånger överhuvudtaget. Tre i Tiveden och en i Ucklum inåt Svartedalen. Däremot ser jag ibland spår på vintrarna, deras parspår är så typiska att man åtminstone kan vara säker på att det är ett mårddjur som har varit framme. Sedan får man gå efter storleken och i viss mån vilken miljö man hittar spåren i. Jag håller med Meriona, ni får försöka hitta stället där mården tar sig in och försöka proppa igen det på något sätt. Eller kanske spraya med någon lukt som mården ogillar, jag vet inte. Hur som helst är det roligt att du har fått så fina bilder på den, det är inte det lättaste! Jag har inga.

[attachment=47634:M_rdsp_r.jpg]

Olle
Wilmer
Ja, grattis är ok, jag tycker det är kul. Tror inte den kommer bo kvar när det blir bättre väder, har faktiskt inte sett den på ett par dagar nu. Kanske inte gillade att det knackade i magen när han försökte sova whistling.gif Det var inte lätt att fånga den på bild, den satt inte stilla många sekunder!
Aqvakul
Fantastiskt fina bilder! Mård är väl inget jag precis älskar. De far inte varligt fram med höns....
Wilmer
Här är fullt med mink så en mård mer eller mindre är ingen fara för hönsen. Minken är grym på att slakta höns. Vet tyvärr av egen erfarenhet, min väninna bode granne med en minkfarm som "djurvänner" besökte en mörk natt. Granne och granne, men några hundra meter därifrån, nära nog för att få alla fjäderfän utom några som hon inte ville ha kvar inlåsta som fångar för att överleva minken.
Huggorm
Imponerande att lyckas fånga den på bild smile.gif
Wilmer
Tack! Den var ju utanför fönstret ett par morgonar, så efter massa försök hade jag några med mård på också giggle.gif Tur det, för nu verkar den ha försvunnit? Kul med dina spårbilder Olle förresten! tummenupp.gif
Meriona
Den kanske har gått i väg till Olle, spåren tyder ju på det... giggle.gif
Olle A
Den är välkommen! wub.gif

[attachment=47656:M_rdsp_r.jpg]

Olle
Meriona
Så bra, för i värsta fall får vi tvångsomhänderta mården och släppa ut den hos dig, Olle... laugh.gif
vildvittra
jisses vad söt! smile.gif
hoppas ni hittar ett bra sätt att få honom att förstå att han hamnat lite fel smile.gif
Myosotis
Ja visst är det en mård! Fina bilder! Inte lätt att få syn på än mindre fota en mård, jag hade ju enorm tur som fick bra bilder häromåret fast jag inte har sett mård så värst ofta här. De är otroligt vackra! Men man vill verkligen inte ha dem nära hönsen. Märkligt att din mård var på vinden, jag trodde bara stenmård gick in i byggnader och bilar, och den finns ju inte i Sverige. Så jag tror inte att den bor där, den kanske bara tittar in ibland.
Meriona
Min granne har en skylt där de står "Ingen Ford på min Gård!"
Kanske ska man skriva en liknande? Ingen Mård på min Gård! unsure.gif
Hjälper det tro?
Gossen Ruda
Mården är främst ett skogsdjur men kan även bli stadsinnevånare och ett hus är nog bara ett konstigt träd för en mård. Jag ser mård då och då på landet men den märks mest på att ekorrarna tidvis dör ut, ekorren är mårdens främsta bytesdjur. Annars tar den allt den kan komma över upp i storlek rådjurskid. Jag har en gång haft en näramårdupplevelse. Jag satt på bryggan på kvällen när jag hade letat efter kräftor. Då såg jag något djur komma hoppande i strandkanten mot mig. Trodde först att det var en mink men strupfläcken avslöjade den. Det var först när den var på 2 meters avstånd när den insåg att det satt något okänt på bryggan och den tvärvände och försvann som en brun blixt.
Wilmer
Olle, jag kan ge vägbeskrivning. Håller med Gossen han tror nog att det är ett knepigt träd, hoppas den flyttar när vi är ute mer (om) det blir vår. Såg små söta spår ute i snön i dag. Kan mården vara förklaringen till att katterna som kom på visit håller sig borta föresten? Inte får den ta ekorrarna, jag vill se ekorrbebisar tummenupp.gif

Minkarna som släpptes ut fångade kräftorna och fisken i ån också, när man satt och fiskade kom minken och snodde fisken så fort man fick napp (de kom simmande i vattnet).
FiddeP
Vad jag har förstått så slåss alltid mårdar och katter om de möts. Det är också min erfarenhet efter att en vilsen mård kom upp på våran altan i somras när katten låg och solade. Katten hoppade upp och gav den en riktig smäll, för att därefter försöka döda den. Den hann dock inte förrän min fru kom ut med en burk tonfisk för att locka bort katten, vilket lyckades:) Jag tror inte man behöver vara rädd att katter ska råka illa ut av en mård i alla fall.
zaaritha
Visst är mårdar fina! Men; vi förlorade alltså ca 35-38 höns o tuppar
på grund av en enda mård!
De är hemska rovdjur!
Huggorm
CITAT (FiddeP @ 28-03-2010, 01:40) *
Jag tror inte man behöver vara rädd att katter ska råka illa ut av en mård i alla fall.

Jag vet inte, jag är nog lite skeptisk. En mård som verkligen vill kan nog dräpa en katt ganska lätt. Mårddjur i allmänhet är ruskigt effektiva mördarmaskiner.
Wilmer
Nu har jag ingen katt, men tre marsvin och dem skulle Mård se som en delikat middag tror jag. Det verkar som om mården dragit vidare, men talgbollshinken är plundrad. Inte heller hittar jag snurresaken som jag fyllt med talg. Sist låg den en bit bort men nu hittar jag den inte. Så den kommer nog på besök i allafall.
Meriona
Tog en stund innan jag förstod vad snurresaken var för något. blush.gif Hoppas herr eller fru Mård ger sig av snart, till våren vill man ju kunna ha dörren öppen ibland.
Wilmer
Bra, du vet snurresaken.. Jag vet inte om vi vågar ha varken dörrar eller fönster öppna nu -fear-.gif Galler för dörren!!
Meriona
Förstärkt myggnät kankse? g.gif
Wilmer
Istället för amerikansk nätdörr, en järnnätsdörr. Sådandär med små hårda rektangulära rutor. bravo.gif
Meriona
Om du kombinerar den med ett hänglås så funkar den även på "humana" objudna gäster... laugh.gif
mamamaggan
Vilka fina bilder . Har sett mård ute i naturen en gång men den sprang så fort att vi nästan inte såg den förrän den var försvunnen.
Maggan H
Hittade den här gamla tråden i jakt på bilder på mård; tydligen för gamla för jag kan inte öppna dem! Har ni bilder på mård, vessla så lägg gärna upp. Kände så väl igen beskrivningen av galoppen i innertaket... trodde också det var råttor men vid bevakningen uppdagade vi 2 st ljusbruna med vita halsar som via syrenen/uterumstak kommit åt att krypa in vid vindskivorna på vårt 1 1/2 plans hus. Följde ljudet rakt upp i nocken och ner igen på andra sidan och vidare runt i takutsprånget på huset. Vi bor i villakvarter utan nära skog och blev väldigt förvånad att de gått in här. Vi har nu tätat men undrar om de stannar i området?
Huggorm
CITAT (Maggan H @ 04-07-2015, 12:00) *
Hittade den här gamla tråden i jakt på bilder på mård; tydligen för gamla för jag kan inte öppna dem! Har ni bilder på mård, vessla så lägg gärna upp. Kände så väl igen beskrivningen av galoppen i innertaket... trodde också det var råttor men vid bevakningen uppdagade vi 2 st ljusbruna med vita halsar som via syrenen/uterumstak kommit åt att krypa in vid vindskivorna på vårt 1 1/2 plans hus. Följde ljudet rakt upp i nocken och ner igen på andra sidan och vidare runt i takutsprånget på huset. Vi bor i villakvarter utan nära skog och blev väldigt förvånad att de gått in här. Vi har nu tätat men undrar om de stannar i området?

Påminner lite om detta: http://www.natursidan.se/nyheter/naturfilm...pa-landstallet/
zaaritha
Sök på Google!
Mård bet ihjäl 38 höns o tuppar för oss!
Vi fångade den o den bröt sej ur buren.......
Maggan H
CITAT (zaaritha @ 04-07-2015, 20:10) *
Sök på Google!
Mård bet ihjäl 38 höns o tuppar för oss!
Vi fångade den o den bröt sej ur buren.......

Hur stor och kraftig var buren, zaaritha? Vi har en träbur med frontgaller och galler+ trälucka i taket betad med rått kött, köttbulle och honung. Betet har varit borta två gånger och fällan stängd en gång utan fångst av något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon