Hallå!
Fick igår en underbart vacker engelsk pelargon, i full blom och extremt tät. Eftersom jag aldrig haft pelargoner förut (förutom lilla sticklingen från i höstas som ännu är liten) så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med den, framförallt som den verkar vara så hårt uppdriven. Mycket eller lite vatten? Mycket näring? Sen när det är frostfritt ska den väl ut, eller?
Mårbacka
28-02-2010, 12:00
De är väldigt lättskötta och blomvilliga!
Plantera gärna om nu, eller vänta lite med det. Ge endast svag näring (så längde du inte har planterat om den) då och då om du vill ha en fortsatt riklig blomning. Ställ ljust, gärna söderläge och vattna så att den får torka upp mellan vattningarna.
De brukar växa och inte se lika tät ut, men de brukar vara minst lika vackra när de får skott som lite halvt hänger ut ut krukan.
tack för rådet!
Såhär ser den ut förresten...
eng pelargon.JPG
Nivestaahl
28-02-2010, 14:26
Gud så vacker!
Så någon liknanade i Blomsterpigans skyltfönster här i Malmö och blev förälskad direkt.
Men alla mina tidigare erfarnheter av Engelska perlagoner slutar med en segt utdragen blomsterdöd. Men efter som Mårbacka menar att de är lättskötta kanske jag skulle ge efter för min lust och köpa en! Hade varit underbart med en som blommar medan alla övervintringarna växer till sig.
Amaryllis
28-02-2010, 14:58
Jag håller med Mårbacka om att de är lättskötta! Bara man ställer de ljust och omplanterar så brukar det gå bra - blommar hela sommaren och hösten - lika vackert! Och ingen övervattning förstås!
Fny, blommorna ser lite ut som min visningsbild (-:
vitavargen
28-02-2010, 17:03
Vilka fina blommor du fått...
tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.