Huggorm
28-02-2010, 21:12
Ja, hur ser man skillnad på olika sorters gullregn? Det finns ju tre sorter, alpgullregn (Laburnum alpinum), sydgullregn (Laburnum anagyroides) samt hybriden dom emellan, Laburnum x watereri. Jag har fått en påse frön plockade här i Sverige, men vet inte från vilken sort. De flesta fröna var väldigt små och mörka, men vissa var lite större och spräckliga. Dom kommer från flera olika buskar, och eventuellt kan fröna se olika ut för att dom var olika mogna, plantorna ser i alla fall likadana ut nu. Dom är ju små ännu så länge, löven är sammansatta av tre smålöv som är ovala och ca. 10x15mm. Dom verkar bli större i takt med att plantorna blir större också. Löven är påtagligt ludna, är dom det på alla gullregn?
Det mest sannolika är ju att det är hybridgullregn eftersom den är vanligast i odling här i landet. Men hur säker kan man vara på att fröplantorna också är hybridgullregn, kanske dom kan dra sig tillbaka mot någon av föräldraplantorna? En hybrid är väll sällan särskilt "stabil"?
pebblelake
01-03-2010, 14:47
Så alla frön ,låt dom växa upp ,plantera dom i umeå, dom som överlever är alpgullregn. Enkelt eller hur? Det tar lite tid men är bombsäkert

( Tyvär har jag ingen aning)
malarmaster
01-03-2010, 19:23
alpinum=ovansida blad lysande gröna undersida blekare med ngt hår
anagyroides= mindre blad än ovanstående,mörkt gröna med grågrön undersida mkt håriga.knoppar håriga
watereri=liknar alpinum men med glansiga blad o hårigare undersida. Bladstorleken blir givetvis större på stora plantor/träd så det är inte helt lätt att se skillnad på småplantor.Hoppas detta är till hjälp.Mvh Ulf
Huggorm
01-03-2010, 20:57
CITAT (malarmaster @ 01-03-2010, 19:23)

alpinum=ovansida blad lysande gröna undersida blekare med ngt hår
anagyroides= mindre blad än ovanstående,mörkt gröna med grågrön undersida mkt håriga.knoppar håriga
watereri=liknar alpinum men med glansiga blad o hårigare undersida. Bladstorleken blir givetvis större på stora plantor/träd så det är inte helt lätt att se skillnad på småplantor.Hoppas detta är till hjälp.Mvh Ulf
Det hjälper säkert, tackar för det! Är bortrest ett par dagar men skall kolla noga när jag kommer hem
Pebblelake: Lite omständigt, men funkar säkert