daddel
som rubriken antyder så är jag nyfiken på vad jag köpt!

1.
[attachment=47683:008.JPG]

2. När jag skulle plantera om den här så ramlade ett 15-tal "armar" av. En deav dem som ramlade av ligger på tork till v'nster i bilden. Går dem att rota? hur?
[attachment=47684:012.JPG]

3.
[attachment=47681:033.JPG]
daddel
4.
[attachment=47685:DSCF0039.JPG]

5. här är ett försök till ett samplantage. -uppefrån.
ska man tänka på nåt specielt när man samplanterar kaktusar???
[attachment=47686:029.JPG]

6. Samplantage från sidan.
[attachment=47687:032.JPG]
Fny
jag har tyvärr ingen aning men söta var dom! tummenupp.gif
evaisa
Daddel, du får gå med i en kaktusklubb! Vi har en här i göteborg,.,.,..,.,.,
Myosotis
CITAT (daddel @ 28-02-2010, 21:29) *
När jag skulle plantera om den här så ramlade ett 15-tal "armar" av. En deav dem som ramlade av ligger på tork till v'nster i bilden. Går dem att rota? hur?

Man ska väl låta dem ligga och torka (några dagar?), sen sätta dem i kaktusjord och vattna ytterst lite, sen vattna lite nån gång i veckan eller så? Tror jag. Absolut inte sätta dem i vatten för att rota dem, då ruttnar de.
teo
Nr 1 är en djävulstungekaktus (Ferocactus) och 4 är nog en Mammilaria (finns iofs väldigt många arter)
zissi
Fint kaktuslandskap du gjort daddel tummenupp.gif
daddel
CITAT (teo @ 01-03-2010, 17:49) *
Nr 1 är en djävulstungekaktus (Ferocactus) och 4 är nog en Mammilaria (finns iofs väldigt många arter)

tack teo! efter lite googlande kan jag konstatera att det verkar stämma. Dock lyckades jag inte lista ut vilka arter det är.
Men med din hjälp har jag listat ut att bild 2 möjligen är en "mammillaria fragilis".

CITAT

Man ska väl låta dem ligga och torka (några dagar?), sen sätta dem i kaktusjord och vattna ytterst lite, sen vattna lite nån gång i veckan eller så? Tror jag. Absolut inte sätta dem i vatten för att rota dem, då ruttnar de.
myosotis: jag gissade också att det var ungefär så det skulle gå till smile.gif det är väl bara att testa och se om det lyckas!

CITAT
Fint kaktuslandskap du gjort daddel tummenupp.gif

tack zissi!

Evaisa: tror du det finns en kaktusklubb i skåne? wink.gif confused.gif
evaisa
Daddel du får välan pendla eller starta eget ;-)

Myosotis
CITAT (daddel @ 02-03-2010, 00:46) *
Evaisa: tror du det finns en kaktusklubb i skåne? wink.gif confused.gif

Annars får du grunda en. wink.gif Jag kan gå med, jag bor också i Skåne.
teo
Jag tror nr 1 är en Ferocactus emoryi. Jag vill oxå ha en kaktusklubb i Skåne.
evaisa

Ja kaktusklubba ni på i Skåne! :-)

Jag har bara vart med (Västsvenska kaktus och succulentklubben) sedan sommaren men det har varit riktigt trevligt. Ett par gånger har vi haft möten i kaktushuset i Botaniska trädgården - kul att vara där på kvällstid. En gång ympade vi, senast var det kaktussådd.

Å så var det en julfest med kaktuslotteri. Sedan är det hembesök hos olika växtfantaster. Å- så gjorde vi i ordning en kaktusrabatt i Trädgårdsföreningen. Stora pelarkaktusar och klokkompisar som skulle arrangeras mycker konstnärligt med säckväv och gammalt skrot.

[attachment=47736:kaktuspl...ring_013.JPG]
daddel
Evaisa: det verkar trevligt med en kaktusklubb.
Nästan så att man önskar att det där vore ens trädgård evaisa wink.gif

Jag myosotis och teo får väl starta en skånsk wink.gif

Vi har ju börjat bra. Denna tråden verkar ju vara bra "skåne-representerad"
Sassir
1: Ferocactus emoryi

6: Den stora kaktusen som syns på denna bilden är en 'Cereus peruvianus v. monstrosus', går nog bra att ha det som samlingsnamn för den då det näst inpå är omöjligt att avgöra när det gäller Cereus monstrosus varianter.
Den blåfärgade: Psilocereus azureus?

Mer än så klarar jag tyvärr inte av pga bildkvalitén sad.gif

Gå in på www.cactiguide.com och släng upp en tråd i Cacti Identification forumet så kommer du få svar på alla kaktusarna skulle jag gissa på smile.gif
Bilder från både sidan och ovanfrån uppskattas, gärna så nära som möjligt så man kan se taggarna bra.

Samplantering av kaktusar är inga problem alls sålänge krukan är lagom stor vilket den ser ut att vara. Se bara till att den är väl drenerad och vattna sparsamt.

Ja, ett skånskt kaktussällskap hade inte suttit fel smile.gif Skåning här med!
TheLan
Kaktusar är häftigt! smile.gif
När jag gick på gymnasiet var min klass hemma hos en av mina lärare som var då en av sveriges största privata samlare av kaktusar. Det var en ganska häftig upplevelse att gå omkring i hans växthus. Det finns sjukt många olika. Han gjorde resor till olika länder för att skaffa olika arter med vad jag förstod. vet inte riktigt vart och vad för några dåmen. Läckert kaktus landskap där smile.gif
skogstroll
CITAT (evaisa @ 02-03-2010, 19:30) *
Jag har bara vart med (Västsvenska kaktus och succulentklubben) sedan sommaren men det har varit riktigt trevligt. Ett par gånger har vi haft möten i kaktushuset i Botaniska trädgården - kul att vara där på kvällstid. En gång ympade vi
[attachment=47736:kaktuspl...ring_013.JPG]

AJ AJJJJ fear.gif
evaisa
Ånej Skogstroll :-) Inget aj alls men löjligt roligt. En kaktus överlevde. Den ser inte direkt fin ut men den lever.

Nej det var så underbart fånigt, vi släppte alla hämningar och skarvade högt och lågt. Himla mycket fniss blev det....
Ulf Eliasson
Namn på dina kaktusar...

1. Ferocactus stämmer bra, men art är svårt att gissa när de är små.

...förslag på de andra:
2. Mammillaria elongata
3. Cereus jamacaru
4. Mammillaria decipiens (subsp. campotricha)
daddel
Tack för all hjälp!

Har fått lite bättre pejl på läget iaf smile.gif
allt är inte 100% än, men jag är ju bara amatör än så länge. så det spelar inte så stor roll giggle.gif

bild nr 6. de små bollarna till vänster är "echinopsis"-barn (sjöborrekaktus?)
har ca 20 sticklingar över om nån vill ha/byta wink.gif
dessa är inte nyinköpta, utan kommer från en 10 år gammal moderplanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon