vildvittra
jag och killen har bestämt oss om att flytta ihop till hans lägenhet
där bor även hans katthane som inte haft fyrfota sällskap sedan kattungeår( katten är 5 år)

jag å min sida har två katter, Idun 2 och Strimma 10, båda vana vid fler katter då jag ibland agerat kattvakt
det jag funderar över är följande:

eftersom ensamkatten får två inneboende katter, vilket är bäst-att vänja honom vid tjejerna en i taget eller att ta in båda katterna på en gång då de ändå ska bo ihop och det kanske får honom lite mer ställd så han inte kan hävda sitt revir lika hårt??

det är inte alldeles idealiska förhållanden då lägenheten är i minsta laget för tre katter (tycker jag) men samtidigt vill jag ju inte "offra" någon av katterna

f.ö har jag vant katterna vid besökande katter men det blir lite andra villkor när det plötsligt är dom som offrar tryggheten till att börja med

vad tror ni kloka medmänniskor? ninja.gif
Myosotis
Feliway kan ju vara ett bra tips. Annars vet jag faktiskt inte. Kan det vara en idé om han får komma och besöka dem några gånger innan, då är åtminstone två av katterna trygga med situationen?
lottapotta
Vet inte hur ni ska göra, men vi gjorde så här...
När jag och min sambo flyttade ihop hade han fyra katter och jag två. Vi flyttade in till honom i ett stort hus på landet i skogen. Hans katter har kattlucka, mina var innekatter tidigare, och behövdes förstås hållas inne första tiden. Nu bor vi i ett stort hus så vi kunde dela av huset med hönsnät från taket ner till golvet över en dubbel dörröppning. I tre veckor levde vi så. Hans katter på ena sidan med tillgång till kattluckan, och mina på andra sidan med toaletthus. Det gick bra. De kunde bekanta sig med varandra på var sin sida om nätet. Min ena katt kom snabbt in i flocken, medan min andra var rädd länge och jagades av sambons "gammkatta". Det var mest markeringar, men olycklig var jag! För min rädda katt blev det riktigt bra efter ca ett år. Nu har han sin plats i flocken och är en glad och trygg katt och slipper bli jagad och till och med delar kudde ibland med sin forna fiende!

Så kan ni på något sätt dela av lägenheten utan att det blir helt opraktiskt är det en bra idé, tycker jag.

Jag tror att det är lika bra att ta in båda dina katter samtidigt. Det är nog mer stressigt att två katter skapar hierarki en gång, och så kommer det in en katt till och så måste de göra om samma procedur igen.

Inte ska du väl behöva "offra" någon av dina katter, men man får ha mycket tålamod. För min lille Fritz tog det ju ett helt år innan det blev riktigt bra. Det är nog bra att låta katterna själva sköta den nya rangordningen, om de inte börjar slåss på allvar. Då måste man förstås gå in och bryta.

Lycka till!
Christina i Taxinge~
Jag har aldrig varit i situationen, så jag vet absolut inte vad som kan tänkas vara bäst, men spontant känner jag att det kanske vore bra om din (blivande) sambo tog med sin katt hem till dig vid flera tillfällen?
Myosotis har gett ett bra förslag där tycker jag!
Kanske kan de också få träffas på nån neutral plats vid några tillfällen? Hos en kompis till er, typ....

Eva-Helene
Testa att ta in dina honor till hans hane - båda samtidigt. Dom är ju 2 mot 1...iof så brukar honor vara väldigt bossiga mot hanar - det var då min när jag tog emot en omplacering (kastrerad hane), men det blev bra efter någon månad. Efter knappt ett halvår var dom som ler och långhalm wub.gif
CurlySue
jag skulle tro att det bästa är att sätta hans katt i en kattbur, och dina 2 i en annan kattbur och sen ställa dem en bit ifrån varandra, och sen gradvis flytta dem närmare och närmare varandra.

Låt sedan han komma ut först, så han kan lukta på dem medans de sitter i sina burar, och sen släpper ni ut dina två damer.

Men räkna med att det kommer ta lååååång tid innan de accepterar varandra.
vildvittra
Hej och tack för alla svar!
jag tänker nog köra avspärrningstekniken ett tag, han bor i en tvåa så det blir tjejerna i sovrummet första dagen+natten tills de slappnat av

det blir en kul utmaning, och bara man behåller lugnet tror jag att det blir bra smile.gif

Myosotis
Ja, låt det ta tid!

CITAT (CurlySue @ 01-03-2010, 15:59) *
jag skulle tro att det bästa är att sätta hans katt i en kattbur, och dina 2 i en annan kattbur och sen ställa dem en bit ifrån varandra, och sen gradvis flytta dem närmare och närmare varandra.

Låt sedan han komma ut först, så han kan lukta på dem medans de sitter i sina burar, och sen släpper ni ut dina två damer.

Under förutsättningen att de är trygga och lugna i buren. Annars är väl risken att de kopplar ihop den nya bekantskapen med något obehagligt!

Du skulle kunna börja redan nu att byta deras filtar och matskålar så de får vänja sig vid varandras lukt i en trygg omgivning.
Anic
Lottapottas metod är nog en bra ide, så brukar de som jobbar med hittekatter råda andra iaf, då vänjer de sig även vid varandras dofter och de kans spana på varandra på avstånd och sen närmna sig i den takt de känner sig trygga och utan risk att de skadar varandra pga osäkerhet
Miro
Jag har liknande bryderier...

Men de gånger mina tjejer fått träffa andra katter eller hundar har det alltid låtit mkt, men hänt lite. När de smällt till varandra har det varit utan klor eller mot motståndarens tassar istället för känsligare kroppsdelar. Det ser ju ut som fullt krig, men är väl egentligen inget. Ingen har en skråma...

Men man måste nog ha lite is i magen och inte tycka för synd om kissen i underläge...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon