Lilla Birka
28-02-2010, 21:51
Tog in en kvist från syrénbusken. Efter några dagar i vatten inomhus har den börjat växa med blad och knoppar. Jag tror ju inte att knopparna kommer att klara sig och bli till blommor, men är det någon som lyckats? Finns några bra knep, typ tillsätta gödning eller byta vatten dagligen eller......?[attachment=47688:DSCN8732.JPG]
Myosotis
28-02-2010, 23:31
Har inte testat just syrén, men testa att ge den ett nytt snett snitt varje dag. Vedartade saker vill ha varmt vatten.
Om du har flera kan du ju testa att stoppa någon i kokande vatten, det funkar på solros i alla fall (5 minuter).
Eva i Höga
01-03-2010, 09:25
Jag brukar ofta ta in syrenkvistar och driva fram dem bara för att få grönskan men jag har aldrig lyckats få blomklasarna att slå ut. De har nog inte fått tillräckligt med omvårdnad med nya snitt och varmt vatten varje dag. Kanske det lyckas om du gör som Myosotis säger.
lorentz
01-03-2010, 10:16
Simplicity
01-03-2010, 10:36
Jag har oxå tagit in syrenkvistar emellanåt...
Blommorna blir ju inte som de blir ute... de blir små och förkrympta klasar och de slår ju kanske ut, men det blir ingen doft att tala om.
Jag har tagit in körsbärskvistar för ett par veckor sedan som blommar fint nu. De utvecklar sig till sådana blommor som man ser ute på träden i maj.
Myosotis
01-03-2010, 12:14
Körsbär går alltid bra, men äpple då? Jag har bara lyckats när knopparna redan varit stora, skulle man ta in äppelkvistar nu skulle de bara vissna. Någon som har lyckats?
Och hästkastanj, jag brukar ta in grenar ibland för att de är så vackra när bladen slår ut, men blomknopparna vissnar där också.
CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 12:14)

Och hästkastanj, jag brukar ta in grenar ibland för att de är så vackra när bladen slår ut
Hästkastanj är verkligen vackra, det är som om någon lackat knopparna.
Jag tog in lindkvistar nyligen, de hade vacker röd färg och slog ut med små skira gröna blad.
Allt som knoppar och grönskar vill jag ta in nu.
Myosotis
31-03-2010, 08:22
Hur har det gått Lilla Birka? Inspirerad av denna tråd tog jag in en syrénkvist och satte i varmt vatten. Jag gav den inga fler nya snitt sen utan bara lät den vara. Nu blommar den men doftar inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.