Full version: Karamellfärg
Amaryllis
Jag har hört experiment: "ta en vit tulpan och stoppa den i rött karamellfärgat vatten". Då blir tulpanen röd, eller? Blir tulpanen grön i grönt karamellfärg då? w00t.gif Jag har aldrig testat eller hört slutsatsen!

Kan man göra så med alla vita blommor? Det skulle vara kul att göra så på slånkvistar som jag har tagit in och som har knopp. Kan blommorna färgas rosa då tro? wink.gif
Myosotis
Jag har testat, minns inte vad det var för blomma men det var nog ingen tulpan. Jag hade hört att om man delar stjälken på längden och stoppar ena halvan i vanligt, andra i färgat vatten så får man en tvåfärgad blomma. Det funkade inte så jag blev bara sur.
Bassam

Hej

jag försökte och den tar långt tid för att vita blomma blite lite grönt , Men i trädgårdbutiken finns sprej färge som de kan ändra färge på blommor utan att skada dom.

H:Bassam
Margith
Jag provade för nåt år sedan med grön karamellfärg.
De enda vita blommor jag hade hemma var pelargoner. Det blev så här:
[attachment=47691:gr_n_vit_Kiruna.jpg]
[attachment=47692:Gr_n_Vec..._Glitter.jpg]
Färgen kommer ju först när blomman sugit upp vattnet, så det tar en stund.
Vackert? Nej, möjligtvis lite skojigt.... tongue.gif
Myosotis
CITAT (Margith @ 01-03-2010, 09:05) *
Färgen kommer ju först när blomman sugit upp vattnet, så det tar en stund.

Självklart, men hur lång är en stund? Jag hade mina tills de vissnade, flera dagar. dunno.gif
Margith
Det är nästan på dagen 5 år sedan jag tog de där bilderna. Hur bra minne tror du att jag har? laugh.gif

Jag gissar på ett dygn, längre tid tror jag inte att det tog.
Men tiden beror säkert på vad det är för blomma, både tulpaner och pelargoner är ju ganska törstiga.

Edit:
Jag hittade inlägget från 2005. Där har jag skrivit att det tog ungefär 8 timmar.
Myosotis
8 timmar var ju snabbt!

CITAT (Margith @ 01-03-2010, 12:16) *
Hur bra minne tror du att jag har? laugh.gif

giggle.gif Ja själv minns jag ju inte ens vad det var för blomma, men så är det också över 20 år sen. Ska testa igen faktiskt. yes.gif

g.gif En röd snödroppe... nää sick.gif fult.
Peztis
Jag har sett att det ska gå att göras med nejlikor.
Mårbacka
Häftigt! Inte så vackert, men ganska roligt att testa såklart.
Myosotis
CITAT (Peztis @ 01-03-2010, 14:20) *
Jag har sett att det ska gå att göras med nejlikor.

idea.gif En nejlika var det nog!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon