Full version: Kort arbetsdag idag
Gossen Ruda
Satt på jobbet och höll just på med fm-fikat när det kom upp några från räddningstjänsten. Sen började folk ta på sig ytterkläderna så vi var tvungna att kolla läget. Det visade sig att fasaden höll på att släppa på det bara några år gamla huset. De som satt närmast ytterväggen såg hur den rörde sig utåt så de kunde titta ner i våningen under. Vi fick bara order: Åk hem.

Inte för att det är någon risk att hela bygget rasar, det är en betongkonstruktion där fasaden består av lösa betongelement och det är dessa som släppt. Fast undertak och annat kan ju rasa ner om det släpper. Dåligt lim kanske? tongue.gif GP
Red Top
Det är tydligen inte bara snön, som rasar ner. giggle.gif

Det är bara att hoppas att inte hela Telia/Sonera är byggt som ett korthus. whist.gif
Eva i Höga
Det låter riktigt illa! Och tänk att du inte ska kunna jobba idag, det är ju för bedrövligt! naughty.gif
Gossen Ruda
Det är kris, jag som hade sån arbetslust. rolleyes.gif Större delen av förra veckan var jag hemma med en krånglande mage så det var bara ett kort återbesök idag. Det lite lustiga är att när jag kom på morronen var det utrullat en rosa matta för oss anställda och man bjöd på lite mat och körde en slogan: Välkommen till Telia 2.0, det nya Telia. Det börjar bra. laugh.gif Förmodligen hade det ett samband att platserna närmast fönstren hade läckageproblem i fredags. Vi håller till högst upp.
pejori
Fy då.
Ja ja, en ledig dag är väl ok, bara ni får lön så. giggle.gif
Meriona
Usch så hemskt! Undrar hur lång tid det tar innan de får ordning på det? De kanske tvingar er att ta ut sommarsemestern nu? whistling.gif
Gossen Ruda
Tydligen ingen större fara på taket, eller på väggen. Vi skall arbeta som vanligt i morron. Sen får vi se vad som händer i framtiden, det måste lagas på något sätt.
Inga från Närke
Ja tänk vad mycket byggfusk m.m. som kommit fram p.g.a. detta väder vi har haft men det är ju positivt så de hus som drabbats blir åtgärdade innan det händer riktiga olyckor.
Monica M zon 4
Tur ingen kom till skada och att byggnaden trots allt är säker. Men det är inte klokt vad många byggnader som rasat den sista tiden. Byggfusk är nog orsaken i väldigt många fall. Eller dålig kvalité på materialen.
Gossen Ruda
Jo, själva byggnaden är stabil. Våningarna hålls upp av grova stålstolpar en bit in från ytterväggen. Sen har man gjutit våningplanen ett efter ett. Till sist har man hängt på ytterfasaderna. Jag vet inte om de är staplade ovanpå varandra eller om de även är upphängda på våningsplanen. Skit samma, de skall inte kunna släppa taget. Nu har man tillfälligt fäst dem men förmodligen måste man göra det mer permanent nån gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon