Katta
Funderar på att köpa ett litet (5 kvm) växthus med aluminiumstomme.

Tyvär är växthuset väldigt lågt, endast 2,03 meter.

Tycker att det är så fint med växthus med murad nederdel, kan det funka att höja växthuset på det sättet?

Men HUR gör jag då för att fästa stommen i den murade nederdelen?
Peztis
Visst går det att göra en mur och fästa på det.

På mitt Euro-Serre Maxi 4 ingick det stolpar som man fäster i sargenoch sedan gjuter fasti plintar. Har för mig jag såg i deras katalog att man kunde kapa dem och sätta fast dem i en träram som man först sätter fast i muren.
Det står lite om hur de har tänkt sig att man ska göra här http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=1276, klicka sedan på pdf.en för Euro-Serre Maxi 3 och 4, på sidan 3 står det lite.

Det borde ju gå bra med vanliga sdåana där fästhistorer soim man kan hitta på byggmarknaden också.

Hoppas att det hjälper dig lite.
ingelsgarden1
Problemet blir väl med dörren, du får en lika hög tröskel som muren
Katta
CITAT (ingelsgarden1 @ 01-03-2010, 11:47) *
Problemet blir väl med dörren, du får en lika hög tröskel som muren

Jamen..det är ju sant, det tänkte jag inte på unsure.gif
Hade det varit vanlig dörr på växthuset hade det ju inte spelat ngn större roll, bara att fixa/snickra egen dörr.
Men det är såndär vanlig skjutdörr faktiskt.

Det är Julas 5 kvm växthus jag spanat in mig på
ingrids
Kan du inte bara ha liksom en "baklem" som du fäller ner istället för en tröskel? Fast det funkar ju bara om skjutdörren enbart hänger fast upptill slog det mig just och visst har de ofta räls både uppe och nere ...
vips
Varje decimeter extra är guld värd, en liten tröskel kan man nog leva med, inte så att man kör in skottkärran i ett mindre växthus ändå. Funderar själv på att gräva ur och sänka golvet aningen i mitt för att vinna en decimeter till.

Annars, om inte inköpspriset är alltför högt, så kanske man kan våga sig på att försöka bygga om dörren och sänka skenan...

/magnus
ingelsgarden1
Att sänka golvet 10-15 cm går bra ,så har jag gjort då är det bara nivåskillnad inifrån
Det gör väldigt mycket för takhöjden om man sänker golvet lite.
Vi har en odlings bänk vid en långsida som är i höjd med markytan men golvet är nersänkt 15 cm. Men för att det ska fungera behöver du nog en riktig sockel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon