Posse
När snöandet sedan det mörknat avtagit gick jag ut och hjälpte träden på tomten att befria sig från snöbördorna.
De höga sirenbuskarna, klar- och körsbärsträden hade dignat nästan ner till marken under bördorna. Jag tror nästan det var värsta jag sett här på över 20 år. ohmy.gif
renate
Vi bor kanske inte på samma breddgrad?Här lyser snön med sin frånvaro.
Jag slipper och skotta snö. unsure.gif
Adri-Anne
Här är det inte mycket att borsta. Grenarna spretar svarta och kala och på marken ligger det inte mera än någon millimeter.
Lite till skulle ha varit trevligt. biggrin.gif
Posse
Efter en dags snöande här såg det ut typ som om någon hävt på ett ca 30-35 cm tjockt lager riktigt tung vispgrädde över alla träd. Värst drabbade blev förstås de relativt gren- och kvistrika.
Kajsa
Samma här har varit runt i trädgården och skakat av all snö på
många buskar, det var ett herrans oväder inatt.
Posse
Jag reste bort på Juldagen och återvände hem först en vecka senare.

sad.gif Då hade det tyvärr gått som nedan, vilket jag dokumenterade med min nyinköpta digitalkamera:

I mitt alldeles nystartade lilla album finns även ett par sommarbilder av syrenen.
*Felix matte*
Vaaa ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Vad har du för snö som tar sönder syrener?
Oj,oj... är trädet förlorat... eller?
Posse
CITAT (Felix matte @ 09-01-2004, 20:13)

Så länge inte allt är jämnat med marken, så finns det säkert hopp. rolleyes.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 09-01-2004, 20:20)
CITAT (Felix matte @ 09-01-2004, 20:13)

Så länge inte allt är jämnat med marken, så finns det säkert hopp. rolleyes.gif smile.gif

Pust... jag som trodde det värsta.
Betty
Syréner är ena sega ena... de tål en hel del. Den busken såg ut att ha kvar åtminstone tre kraftiga stammar så den klarar sig säkert. smile.gif
Man kan t.o.m. såga ner en syrén helt ända nere vid marken utan att ta död på den, det blir visserligen en hel massa vattuskott, men den dör definitivt inte av det! smile.gif
Posse
CITAT (Betty @ 09-01-2004, 23:54)
Syréner är ena sega ena... de tål en hel del. Den busken såg ut att ha kvar åtminstone tre kraftiga stammar så den klarar sig säkert. smile.gif
Man kan t.o.m. såga ner en syrén helt ända nere vid marken utan att ta död på den, det blir visserligen en hel massa vattuskott, men den dör definitivt inte av det! smile.gif

De syrener som inte brutits (80%?) kommer säkerligen fortsätta leva och frodas. smile.gif

"Felet" med det här beståndet är väl att de fått växa fritt på höjden så att vissa ränt iväg kanske 4 - 5 meter i höjden. Och brottet på bilden ser ut att ha uppstått vid en sådan spetsig klyka där brott lättats uppstår.

Nåväl, jag publicerade det här mest som en tipsande varning om vad som kan hända om snön får lägga sig alltför tung. rolleyes.gif
Betty
Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag ut och slog bort snön från mina snötyngda syréner! Tack för varningen! smile.gif
Posse
Jag har låtit de brutna, nu avsågade "stammarna" ligga kvar där ute på snön och det ser ut att finnas många knoppar på dem.
Kan jag hoppas på blommande syrener till påsk om jag tar in och sätter syrenriset i vatten? Är det lagom dags nu isåfall? unsure.gif
(Zon 3.)
Posse
unsure.gif Undrar fortfarande:
CITAT (Posse @ 11-03-2004, 12:12)
Jag har låtit de brutna, nu avsågade "stammarna" ligga kvar där ute på snön och det ser ut att finnas många knoppar på dem.
Kan jag hoppas på blommande syrener till påsk om jag tar in och sätter syrenriset i vatten? Är det lagom dags nu isåfall? unsure.gif
(Zon 3.)
Betty
Jag har ingen erfarenhet av att ta in syrénkvistar för blomning men jag tycker att du kan väl prova att ta in en/ett par nu så ser du hur pass fort det går så att du sedan kan avgöra när det är dax att ta in "resten". Du har ju inget att förlora på det. Får de ligga kvar ute på snön lär du ju inte få någon blomning alls... huh.gif
Posse
CITAT (Betty @ 16-03-2004, 14:33)
Jag har ingen erfarenhet av att ta in syrénkvistar för blomning men jag tycker att du kan väl prova att ta in en/ett par nu så ser du hur pass fort det går så att du sedan kan avgöra när det är dax att ta in "resten". Du har ju inget att förlora på det. Får de ligga kvar ute på snön lär du ju inte få någon blomning alls... huh.gif

Sedan jag nu "friserat" några buskar och träd har jag även ris att ta in från äpple, körsbär och schersmin.
Det känns som jag glömt hur långt tid som brukar behövas inne innan det slår ut. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon