Björnnäs
Vi har efter schaktning gjort en marksänkning med resultatet stor gräsmatteplatå och en stooor slänt som vetter mot väster, norr och öster. Över sprängstenen som fanns i schaktmassorna ligger endast ett sparsamt lager matjord så jag vet inte vad jag ska göra med slänten.

Första åt växte en del blommor så det funkar, jag flyttade dit befintliga prästkragar, temynta och en gul blomma som alla sprider sig bra, det är en stor yta som ska täckas. Några buskar eller träd går nog inte. Då får man väl gräva ut en grop, ta bort sten och fylla igen med jord innan plantering.

Där gräsmatteplatån slutar ovanför slänten vill jag också göra något så att det inte ser så onaturligt ut. Det är ett så abrupt slut på gräsmattan och ganska brant utanför.

Är det någon som har tips?
Eva Hedström
Köp klättervildvin och låt det sprida ut sig över slänten. Blir snyggt och har underbar höstfärg.
Gudrun i Göteborg
Du kan avgränsa gräsmattan med något, t ex slipers. I slänten har du flera sorter att välja på. Vildvin är en, krypoxbär en annan, kaprifol en tredje, osv osv.

Vill du slippa rensa i slänten så bör du ha något som kväver ogräset och det gör krypoxbär.

Jag är lite tveksam till att det är matjord som lagts ovanpå sprängstenen. Den riskerar att försvinna mellan stenarna så småningom. Bäst att lägga lerjord som grund.
Fågelvägen
Hej Björnnäs, välkommen till forumet!
Vad du kan göra med slänten beror på hur din trädgårdsdröm ser ut och hur mycket jobb du vill lägga ner på att förvandla slänten till något annat.
Här är ett tips om du är uthållig och envis: Vi började med en mager slänt som visade sig innehålla enorma mängder sprängsten. Min hemsida visar den långsamma förvandlingen.
Rosmarin
Hej och välkommen till Odla!

Stenpartiväxter är det första jag kommer att tänka på när du skriver att det inte finns så mycket jord. Dessa behöver som regel ganska lite jord för att trivas. Kanske du kan gräva upp eller lägga till sten någon annan stans ifrån och skapa ett riktigt snyggt stenparti? Eller bygga utt separationsmurar, fylla på med jord och skapa en terrassodling?

Hittar inga riktigt bra exempel för ögonblicket, men här kommer ett par länkar så länge:
Terrass
Sluttning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon