Full version: viltkött!
Fny
Är det någon som kan tipsa om var man kan hitta viltkött? Finns ju så väldigt lite på ica...
Motti
ICA brukar ha fryst kött av hjort och vildsvin även älg ,OBS stormarknad brukar ha färskt älgkött ganska länge,även Willys men de är oftsat fryst har set att de har Viltsvinsfärs bla.Nu är både gubben och sonen jägare så vi är ju lite preveligierade.Men känner du till något Jaktlag så kan du säkert få köpa där hör dig för bland vänner och bekanta tex,ibland blir frysen full och då säljer man gärna en del eller ger bort till vänner och bekantal.Har du tex ett vildsvinshängn i närheten kan du säkert få köpa kött där !
Eva i Höga
Jag vet inte var du bor men jag köper i Saluhallen i Göteborg. För övrigt ett trevligt ställe att strosa omkring i.
smuleborg
Hötorgshallen, om du bor i Stockholm.

Kanon är om man kan köpa direkt från (seriöst) jaktlag, få förunnat vad jag förstår.
Chamomille
CITAT (Fny @ 01-03-2010, 17:47) *
Är det någon som kan tipsa om var man kan hitta viltkött? Finns ju så väldigt lite på ica...

Var bor du? Det vore ju bra att veta... rolleyes.gif
Hej igen
HÄR ... kan du beställa. smile.gif
Fny
Ja jag kanske borde ha sagt att jag bor i Uppsala...

Hej igen, det där var en intressant länk! Men kan man alltså beställa kött, och så skickar dom det till en? För Kiruna är lite långt bort...
LasseB
Finns det någon uppskattning på vad det kostar att få ett paket kött från Kiruna till södra Sverige? Och hur det packas?
herkules
CITAT (Fny @ 01-03-2010, 17:47) *

min lokala sabisbutik är duktig på att hämta hem (visserligen fryst) viltkött, har du någon sabis i närheten så hör med dem.
Hej igen
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 12:17) *
Ja jag kanske borde ha sagt att jag bor i Uppsala...

Hej igen, det där var en intressant länk! Men kan man alltså beställa kött, och så skickar dom det till en? För Kiruna är lite långt bort...

Vi brukar skicka mindre mängder i "stort brev" ... sån där vadderad påse ... postar sent på em och
det är framme i västra götaland nästa fm.

Nu har jag ju inte beställt därifrån, men tror nog att de kan stå till tjänst med att packa och posta.
Postens porto gäller.
Överbölingen
Det brukar finnas delikatessaffärer av typen "ost & vilt" lite varstans. Inför jakten läser vi annonser i tidningarna typ :Älgkött köpes! Priset varierar med styckningsgraden. Styckningslott med ben ca 40 kr kg. Ben och rens blir runt 35 % av köpt vikt, 20 kilo blir 13 kg = 61,50 kg. I affären minst det dubbla.
Angående transport så har bussgods inte kyltransport söder om Mora. Andra speditionsfirmor måste användas. Denna vinter bör man kunna skicka med vilken distributionsfirma som helst som har kalltransport. Dock icke Posten. Priset är dryga 200:- för 30 kg. Vi skickar upp ett par gånger till Luleå/ förut Kiruna med bussgods.
Mest är det en emballerings- och förpackningsfråga. 20 kg där varje paket är inlindat i tidningspapper eller bubbelplast och lådan fodrad med 2 cm frigolit klarar minst 4 dygn. En tjäder tinar knappt på 2 dygn i rumstemeratur. Men den har ju en egen isolering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon