evachris
Hej!

Jag har sått aubergine, chilli, smultron, sallad, tagetes, persilja i såjord. När de hade grott och det var stora bladpar så planterade jag om dem i kogödsel.

Enbart kogödsel! Det är granngårdens som innehåller kogödselkompost 80% och torv 20%, ph 5,5-6,5.

Det var en vecka sedan och ännu lever växterna. Det står på hyllor med lysrör under plast i "odlingskuvös". Hur länge ska plantorna stå kvar i "odlingskuvösen"?

Jag var inne på plantagen idag och handlade annat och så frågade jag personalen där om det gick bra att odla mina auberginer i kogödsel och hon sa NEJ, ganska tvärsäkert!

Vad gör jag nu?

Ska jag hoppas att det går bra ändå med enbart kogödsel eller ska jag plantera om dem och störa rötterna igen?

Jag ska snart så tomater. Vilken jord ska jag omplantera dem i när de har grott?

Jag vill så gärna få fina goda grönsaker till sommaren. Jag ska plantera ut växterna runt mitten på maj och skaffa någon slags värmefläkt så att det inte blir för kallt. Jag har zon 3-4 och bor i Halland.

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Hälsningar
Eva-Christin
Peztis
Mår de bra så skulle jag låta dem vara.

Jag gjorde ett experiment i somras och planterade likadana växter i var sin kruka med respektive plantjord, kogödsel, kompost från hushållet, kompost från trädgården och lite andra jordtyper och det var rätt intressant. Plantjorden var det inte mycket bevänt med...

Vad du kan göra är ju att plantera om hälften med planteringsjord - så får du också göra ett litet experiment! smile.gif
Bassam
Hej

JAg läste i odla att många plantera i kogödsel påsar och de lyckats .

H Bassam
Susanna
Jag har odlat alla mina plantor av chili, tomat, aubergine etc i kogödsel varje år och det går alldeles utmärkt. Gör precis som du och frösår dem i såjord och planterar sedan om dem. Antagligen trodde den du frågade att det var färsk gödsel. Den på påse är inte särskilt stark.
Peztis
Och kuvösen kan vara på tills du ser att de kommer igen ordentligt.

Om du har plantorna i en hylla med extra belysning eller liknande så kan du med fördel sätta plast runt hela så att det inte torkar ut så fort, som ett miniväxthus ungefär.
Rosmarin
Aubergine, paprika, chili och tomat brukar tycka om att växa i kogödsel när de fått sina första karaktärsblad.
De övriga bör inte heller vara något problem. Kan bli lite starkt gödslat om plantorna är mycket mycket små men ser de ut att må bra så är det säkert inga problem. Plantorna hade väl fått karaktärsblad när du skolade om dem?
Konstigt att hon sa så på Plantagen tycker jag. confused.gif Men de är tyvärr inte alltid så kunniga har jag märkt...
lavendelgården
Jag har planterat om många växter i enbart kogödsel och det har aldrig varit något problem. Så detta kanske är att rekommendera!?
Lycka till
Åsa
evachris
Tack snälla för alla svar!

Jag får hoppas att det går bra med kogödsel.

mvh
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon