Gossen Ruda
I torsdags när var jag ute och filmade gick mitt stativ sönder. Igen. Nu märkte jag det inte med en gång så handtaget ligger nånstans i snön. Det kvittade, jag hade tröttnat på det. I fredags kollade jag runt lite och hittade ett lämpligt på Dustinhome. Beställde ett och valde direkt betalning från mitt konto. Valde bank och vips dök inloggningssidan på banken upp. Loggade in och betalade fakturan jag hade med mig från Dustin. Lite senare kom en bekräftelse och ännu lite senare att leveransen hade gått. Idag fick jag paketavin och hämtade ut stativet hos postombudet. Kan det vara enklare?

Rättat stafvel. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2010, 21:51) *
I torsdags när var jag ute och filmade gick mitt stativ sönder. Igen. Nu märkte jag det inte med en gång så handtaget ligger nånstans i snön. Det kvittade, jag hade tröttnat på det. I fredags kollade jag runt lite och hittade ett lämpligt på Dustinhome. Beställde ett och valde direkt betalning från mitt konte. Valde bank och vips dök inloggningssidan på banken upp. Loggade in och betalade fakturan jag hade med mig från Dustin. Lite senare kom en bekräftelse och ännu lite senare att leveransen hade gått. Idag fick jag paketavin och hämtade ut stativet hos postombudet. Kan det vara enklare?

Nix.
Internet underlättar mycket. tummenupp.gif
Man kan sitta hemma och leta, istället för att springa runt i stan och butiker. tummenupp.gif
gnon49
Jag går alltid in på en butiks hemsida även om jag sedan åker till butiken och handlar. T.ex Siba eller on-off.
Då vet jag vad skall titta på och köpa. Slipper tjata med expediten. Jag vet ju vad jag vill ha. att skriva upp och ta med sig artikelnummret underlättar också om man vill hitta snabbt i stora varuhus som Bil-tema.
Hej igen
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2010, 21:51) *
I torsdags när var jag ute och filmade gick mitt stativ sönder. Igen. Nu märkte jag det inte med en gång så handtaget ligger nånstans i snön. Det kvittade, jag hade tröttnat på det. I fredags kollade jag runt lite och hittade ett lämpligt på Dustinhome. Beställde ett och valde direkt betalning från mitt konto. Valde bank och vips dök inloggningssidan på banken upp. Loggade in och betalade fakturan jag hade med mig från Dustin. Lite senare kom en bekräftelse och ännu lite senare att leveransen hade gått. Idag fick jag paketavin och hämtade ut stativet hos postombudet. Kan det vara enklare?

Rättat stafvel. rolleyes.gif

Säger ... jag skulle inte klara mig utan internet. smile.gif
Handlar mycket via nätet.

Apropå stativ ... jag har ett Hama-stativ ... inköpt 1991 , kostade prick ettusen kr.
Idag tror jag man får såna för några hundringar.
Tobb
Beställde saker från Cyberphoto, de ligger i Umeå, och jag fick sakerna inom 24 timmar från beställningstidpunkten! wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (Hej igen @ 01-03-2010, 22:20) *
Säger ... jag skulle inte klara mig utan internet. smile.gif
Handlar mycket via nätet.

Apropå stativ ... jag har ett Hama-stativ ... inköpt 1991 , kostade prick ettusen kr.
Idag tror jag man får såna för några hundringar.

Skall man ha ett ordentligt videostativ som klarar panoreringar utan ryck kostar det runt tusenlappen och uppåt, jag köpte ett Velbon 600-D för 8-900 kr.
Eva i Höga
Ja, internet är bra, hur klarade vi oss tidigare? g.gif
Uggi
CITAT (Eva i Höga @ 02-03-2010, 08:26) *
Ja, internet är bra, hur klarade vi oss tidigare? g.gif

Ja det mesta är positivt med internet, och vad många nya vänner jag fått via "nätet"t.ex. på Odla.
tummenupp.gif
Ralf
Jag köpte en GPS en gång från en firma ute i Europa. Beställde före kl 15 så skulle grejerna skickas samma dag. Dagen efter låg min GPS på Arlanda. Den blev hemkörd under kvällen.

Ruda
Du ska betala med kreditkort!! Betalar du dirket från ditt konto går du miste om vissa förmånder som kreditkortet ger. tex om firman går i KK så får du pengarna tillbaka av kreditkortsföretaget. Har du betalat direkt från ditt konto till firmans konto är det minimal chans o få något tillbaka.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 02-03-2010, 09:00) *
Du ska betala med kreditkort!! Betalar du dirket från ditt konto går du miste om vissa förmånder som kreditkortet ger. tex om firman går i KK så får du pengarna tillbaka av kreditkortsföretaget. Har du betalat direkt från ditt konto till firmans konto är det minimal chans o få något tillbaka.

OBS att det är kreditkort det gäller, inte ett vanligt betalkort knutet till ditt bankkonto...
skogstroll
ja internet är verkligen en bra grej smile.gif så slipper man ju åka till höger och vänster och leta och shoppa och ha sig.... måste ju vara miljövänligt...

ibland beställer jag grejer och ber att de levererar till postkontoret bredvid jobbet då slipper jag krångla hemmavid där jag ändå inte är så ofta... g.gif
mojan
Fanns det ett liv före internet? biggrin.gif

Om jag får frågan "Vad skulle du ta med dig till en öde ö?" så är svaret självklart min Dator.
Hur det blir med uppkoppling är en helt annan sak. rotfl.gif
Gossen Ruda
Jag har bara bankkort så den möjligheten finns inte, men å andra sidan handlar jag bara av stabila aktörer. Skulle jag vara tveksam blir det via fakturering eller postförskott.

CITAT (mojan @ 02-03-2010, 10:11) *

Om jag får frågan "Vad skulle du ta med dig till en öde ö?" så är svaret självklart min Dator.

Satellit-uppkoppling?
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 10:18) *
Jag har bara bankkort så den möjligheten finns inte, men å andra sidan handlar jag bara av stabila aktörer. Skulle jag vara tveksam blir det via fakturering eller postförskott.

/..../

Så gör jag med.
Inga kreditkort här inte.
skogstroll
CITAT (mojan @ 02-03-2010, 10:11) *

precisement.... man måste ju kunna logga in på Odla.nu biggrin.gif
mojan
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 10:18) *
Satellit-uppkoppling?

Javisst! Bra, då vet jag det om jag får frågan eller, än värre, om jag hamnar på en öde ö. rotfl.gif

Fundering: De är väl rätt få numera. De öde öarna menar jag. Kan ge mig sjutton på att Mc varit där först eller åtminstone någon turist med en paraplydrink i näven. (Där kom mina fördomar...)
Och är det inte en ö för paraplydrink så finns det säkert en forskare som studerar issmältningens inverkan på isbjörnarna/pingvinerna. a0a.gif
gnon49
Men visst är internet lite skrämmande också. En ny applikation till mobilen ser snart dagens ljus.

Med applikationen Recognizr ska det vara möjligt att få fram all information som finns om en person på internet. Det enda du behöver göra är att fånga personens ansikte med din mobilkamera.
Ralf
CITAT (gnon49 @ 02-03-2010, 14:18) *
Men visst är internet lite skrämmande också. En ny applikation till mobilen ser snart dagens ljus.

Med applikationen Recognizr ska det vara möjligt att få fram all information som finns om en person på internet. Det enda du behöver göra är att fånga personens ansikte med din mobilkamera.

http://www.expressen.se/prylar/1.1903037/m...lt-om-vem-du-ar
Biggan_
CITAT (gnon49 @ 02-03-2010, 14:18) *

Då får man använda burka eller annan förklädnad om detta blir verklighet! ninja.gif
Gossen Ruda
Problemet är väl inte applikationen som sådan utan att man lite omdömeslöst lägger ut foton och andra uppgifter på nätet. Försök hitta mig på Twitter eller Facebook. laugh.gif
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 16:28) *
Problemet är väl inte applikationen som sådan utan att man lite omdömeslöst lägger ut foton och andra uppgifter på nätet. Försök hitta mig på Twitter eller Facebook. laugh.gif

Facebook och andra liknande sajter är ju en guldgruva för inbrottstjuvar tydligen. "Aha, här är en som skriver att dom är på semester, och då är huset säkert tomt på folk."
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 02-03-2010, 10:19) *
Så gör jag med.
Inga kreditkort här inte.

Det fanns på banken ett kort man kunde använda till bara internettbetalningar.
Du fyller på den summan som du ska använda för endast detta köpet, sedan betalar du varan som vanligt. Om någon är oseriös så kan de inte komma åt mera pengar än det som du har satt in på kontot som tillhör det kortet.
Har använt mig av detta för några år sedan när jag beställde från USA ett dataspel som inte fanns i Sverige, men vet inte om det finns kvar idag men man kan ju fixa ett speciellt konto som är tomt tills man använder det.
pejori
CITAT (Inga från Närke @ 02-03-2010, 19:28) *
Det fanns på banken ett kort man kunde använda till bara internettbetalningar.
Du fyller på den summan som du ska använda för endast detta köpet, sedan betalar du varan som vanligt. Om någon är oseriös så kan de inte komma åt mera pengar än det som du har satt in på kontot som tillhör det kortet.
Har använt mig av detta för några år sedan när jag beställde från USA ett dataspel som inte fanns i Sverige, men vet inte om det finns kvar idag men man kan ju fixa ett speciellt konto som är tomt tills man använder det.

Jag har två vanliga konton.
Ett jag "fyller på" för blocket och tradera, samt andra butiker jag inte är hundra på.
Ett som är mitt lönekonto.
Gossen Ruda
Jag har inte använt det själv någon gång men Nordea lär ha en funktion där man får ut ett fiktivt kontokortsnummer som bara går att använda en gång och på det beloppet man bestämmer. Kan det vara det Inga menar?
gnon49
Jag har låst mitt bankkort. Vill jag använda det loggar jag in på banken och låser upp det. Efter köpet låser jag det igen för internetköp. Ett smidigt sätt, tycker jag.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 20:17) *
Jag har inte använt det själv någon gång men Nordea lär ha en funktion där man får ut ett fiktivt kontokortsnummer som bara går att använda en gång och på det beloppet man bestämmer. Kan det vara det Inga menar?

japp - säker kortbetalning kallas det tror jag.
skogstroll
mobiler är också bra.. i morse lyssnade jag på poddradio Odla med P1 på bussen yes.gif
Inga från Närke
Här kan du läsa om detta som jag tidigare skrev om:

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutW...,135189,00.html

finns nog på flera banker hoppas jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon