Nila
Oj, vad många vallmo det finns i frökatalogen... confused.gif
Hur vet jag vad detta är för sort? Har hittat en som heter kornvallmo, som jag tycker den är mest lik.
Någon som vet?

[attachment=47710:vallmo.jpg]
Irene_L
Det ser ut som en perenn vallmo, Papaver orientale. Den finns i många färger. Orange är en av de vanligaste färgerna. Här kan du läsa lite om den i min "Blomster-tips" blogg:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...-orientale.html
ingerralph
CITAT (Irene_L @ 02-03-2010, 08:57) *
Det ser ut som en perenn vallmo, Papaver orientale. Den finns i många färger. Orange är en av de vanligaste färgerna. Här kan du läsa lite om den i min "Blomster-tips" blogg:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...-orientale.html

I din blogg skriver du att man måste ta rotdelar för att få samma färg som tidigare. I min rabatt ändrade sig färgen på jättevallmon, från kraftigt rödorange ena året till rosa nästa år. kan inte få det till något annat än att det är samma planta. Förklaring???
Irene_L
Nej tyvärr har jag ingen förklaring till att din ändrat färg. Jag har inte varit med om det!
Kan det vara att den frösått sig eller? confused.gif
ancarolina
CITAT (ingerralph @ 11-03-2010, 14:46) *
I din blogg skriver du att man måste ta rotdelar för att få samma färg som tidigare. I min rabatt ändrade sig färgen på jättevallmon, från kraftigt rödorange ena året till rosa nästa år. kan inte få det till något annat än att det är samma planta. Förklaring???

Hej!
Jo då, växter kan få annan färg än ursprunget om man delar eller tar fröer. De e nog som när vita kaniner får en prickig tex. De (växterna alltså) är kanske framavlade från en rosa från början. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon