Full version: Söderfönster
kricko
Igår sådde jag MASSOR av fröer i flera Sålådor med plastlock på
Nu står dom i ett söderfönster (enda fönstret som lådorna får plats i)
Just nu är det strålande sol och det blir ju väldigt varmt där när solen ligger på sad.gif
Kan jag ha de där om jag håller koll på jorden hela tiden ?
Skall jag skydda dom med en tidning framför eller kanske rent av över platslocket?
Är det för varm där nu när de ska gro ? Är massa olika blom sorter, fast mest 1 Åriga !!

Mvh
Kricko
kricko
Finns det ingen som kan svara på min fråga ?? ... Konstigt sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Söderfönster brukar inte vara det bästa vid plantuppdragning, det ska vara ljust men inte gassande sol. Det kan bli för varmt för frön och små nygrodda plantor. Man kan behöva sätta upp någonting som skuggar ex. en tunn ljus gardin ifall man inte har någon annan plats att ställa växterna.
Eva i Höga
I början trodde jag också att sådderna skulle stå i söderfönster så det blev riktigt varmt och ljus men så fort jag vände ryggen till torkade de. De är ju små och ynkliga och inte så mycket jord heller så det torkar ut fort. Kan du inte ha dem i ett annat fönster får du nog skydda dem lite eller ställa dem lite längre in i rummet.
kricko
Tack för svar smile.gif

Jag har ju köpt på mej såååå mycket fröer så jag vet inte va jag ska ställa allt till slut confused.gif
Köpte några sålådor med lock på å de får endast plats i detta fönster
Ja inne i rummen får de plats men då får de inte det ljus som de oxå behöver

Har skyddat såsådorna med tidning framför fönstret idag och det är hög luftfuktighet inne i sålådan (har luftat den ikväll för att få ur fukten lite) så jag hoppas att detta ska bli bra

Har även en lagerhylla stående med ljusbelysning men där är det SMOCKFULLT !!!!

Får väl se hur mycket som överlever ... Man blir väl en erfarenhet rikare wink.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon