berryjoy
02-03-2010, 11:50
Jag är lärare i åk 2 och ska börja ett Frö till frö-projekt med eleverna nästa vecka. Min tanke är att de ska få testa att peta ner olika fröer från sina medhavda frukter. Jag har även tall- och grankottar med fröer i kvar från pyssel, samt en massa olika bönor och linser i skafferiet.
Jag är inte så erfaren när det gäller att så fröer. Jag behöver tips så att vi kan lyckas och få glädja oss åt att få se det växa i krukorna. Vilka fröer lyckas bäst? Är det något speciellt vi ska tänka på?
octachoron
02-03-2010, 11:56
Paprika/chili-frön gror snabbt och växer bra.
johanna_zon3
02-03-2010, 23:31
Jag säger tomat, tomat, tomat :-) behöver mycket ljus och ganska svalt.
Apelsin eller annan citrus, tar tid på sig behöver värme och jag filade
"kanterna" och la kärnorna i blöt bomull till de grodde. Äpple, och då
kan man om man vill ympa in en god sort på den "kärnsådda grund-
stammen" om man inte tycker om de frukter som trädet får efter ett
par år. Avokado, googla för bästa resultat. Botanisera lite i kryddhyllan
också när ni ändå håller på, har läst en tråd någonstans om att vallmo-
frön som grott. Jag testade tamarind som jag hittade på coops exotiska
och det grodde och blev en liten växt. Lycka till! Johanna
Rosmarin
03-03-2010, 09:25
Trevlig idé!
Jag undrar:
Under hur lång tid kommer du att följa de här barnen? Även under nästa läsår t.ex? Har du möjlighet att plantera ut vissa saker som ni driver upp eller är odlingen begränsad till inomhus i krukor?
Håller med om tomater, de gror fort och säkert, växer också fort.
Lite roligt är det ju också att man kan ta en köpt tomat, skära den i skivor och sedan lägga dessa skivor på såjorden i en kruka, kanske strö över lite jord. Sedan kommer det med största säkerhet gro - jag har provat detta med gott resultat. Däremot är det ju inte sagt vad det blir för tomat i slutändan.
Då ni antagligen inte har tillgång till växthus el liknande så skulle jag nog rekommendera en sort som är bra i kruka och amplar, som är buskigare. Det brukar körsbärstomaterna vara.
Sedan är det ju skoj att kanske köpa frukt i affären och sedan så dessa frön. Jag köpte en tamarillo och där är det hur många frön som helst och de gror i mängder, kom upp fort. Jag sådde dem den 10 feb och nu är de nästan 1 dm höga och snart dasg för omskolning. Detta kommer väl förhoppningsvis med åren att bli ett litet träd.
Be barnen ta med fröer hemifrån också. Låt dem peta ned äppelfrön, apesin, citron, grape och vad de har hemma. Då lär de sig också att vissa saker går fort medan andra måste ha tid på sig. Jag sådde några citronkärnor den 31 jan och nu har en grott och är ca 3 cm så det kan gå rätt fort också.
Annars är ju ett VÄLDIGT säkert kort krasse!
Kom på att om ni köper frukter där det sitter som gelé runt förna så måste dessa rensas rena. Lägg fröna i ett glas med vatten och täck med plast. Låt stå några dagar så att det börjar jäsa. Fröna kommer sjunka till botten medan fruktköttet kommer att flyta upp till ytan och kanske börja mögla. Ta en sked och lyft försiktigt bort det som är på ytan. Skölj sedan fröna ordentligt med friskt vatten, häll ut dem på hushållspapper och låt torna någon dag. Sedan är det bara att så. När de är rensade på detta sätt så kan man lägga resten i ett kuvert och förvara torrt och då har du fröer till nästa gång också!
Fruktköttet måste bort eftersom det ofta innehåller ett groningshämmande ämne.
skogstroll
03-03-2010, 10:49
Tomat låter väl lagom i mars... senare på våren kan det kanske vara kul med solros och pumpa...
berryjoy
03-03-2010, 22:12
Tack så jättemycket för alla tips!
Jag kommer antagligen inte att följa dessa barn till trean. Det talas om att jag ska ha en ny etta i höst. Men de kan ju alltid ta med sig sina växter själva till trean. Annars får de ta med dem hem.
Jag har varit och köpt såjord idag och fick tips hos vår trädgårdshandlare att låta eleverna ta med äggkartonger att så sina frön i. Om jag bjuder på glass före så får de fina pinnar att skriva på vad de sått för frön. =)
Jag är väldigt inspirerad nu efter alla tips. Vi har sportlov denna veckan men sätter igång detta direkt efter lovet.
CITAT (berryjoy @ 03-03-2010, 22:12)

Jag kommer antagligen inte att följa dessa barn till trean. Det talas om att jag ska ha en ny etta i höst. Men de kan ju alltid ta med sig sina växter själva till trean. Annars får de ta med dem hem.
Jag har varit och köpt såjord idag och fick tips hos vår trädgårdshandlare att låta eleverna ta med äggkartonger att så sina frön i. Om jag bjuder på glass före så får de fina pinnar att skriva på vad de sått för frön. =)
Jag är väldigt inspirerad nu efter alla tips. Vi har sportlov denna veckan men sätter igång detta direkt efter lovet.
Jag skulle nog be dem att ta med creme fraiche- och kesoburkar och liknande istället för äggkartonger, hjälp dem att göra ett hål i botten med en vass kniv (eller en liten borrmaskin).
Tycker att mängden jord i en äggkartong är i minsta laget och det torkar ut mycket fortare samt att efter ett tag så ser inte kartongen så där jättemysig ut.
Något som borde funka jättebra är ju de där små plastaskarna till körsbärstomater! De har ju redan dräneringshål och dessutom ett lock som hjälper till att behålla fukten!
Om hålen är så stora att jorden rinner ur så kan man lägga en liten bit tidningspapper eller hushållspapper i botten. Det förmulttnar sedan.
Rosmarin
04-03-2010, 10:07
CITAT (berryjoy @ 03-03-2010, 22:12)

I så fall hade jag satsat på lite snabbväxande varianter.
Tomat har det ju redan tipsats om och jag hade valt
coctailtomater eftersom de mognar lite snabbare.
Paprika. Smörgåskrasse.
Och jag kommer också att tänka på
bomull. Det sådde vi när jag var liten och det blev många stora tussar på den plantan. Det var häftigt!
Jan Lindgren
04-03-2010, 12:10
Hej!
Ensete ventricosum har jag använt i en lågstadieklass. Den gror långsamt men växer snabbt vilket gör den lämplig till mätövningar. Kanske lämpligast att använda på höstterminen.
Prova också att sätta vinbärssticklingar. Vi gjorde det i ett par lågstadieklasser. Vi använde mjölkkartonger som krukor. Alla barnen fick en vinbärsplanta med sig hem vid läsårets slut.
Som sålådor brukar jag ofta använda godislådor av plast. Jag tar lödkolven och smälter hål. En likadan låda under skyddar omgivningen från vattenläckage. Livsmedelsaffären brukar gärna spara lite lådor om man vill ha dem till skolan.
MVH
Jan Lindgren
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2010, 13:16
Och jag säger njae till tomater. Det beror på vilka barn du har i klassen många som får problem med björkpollen och liknande kan även reagera mot tomatplantor så har du allergiska barn som får problem med luftvägarna i klassen säger jag skippa tomat. Tomatplantor är tyvärr ganska allergiframkallande hos allergiker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.