berryjoy
02-03-2010, 11:50
Jag är lärare i åk 2 och ska börja ett Frö till frö-projekt med eleverna nästa vecka. Min tanke är att de ska få testa att peta ner olika fröer från sina medhavda frukter. Jag har även tall- och grankottar med fröer i kvar från pyssel, samt en massa olika bönor och linser i skafferiet.
Jag är inte så erfaren när det gäller att så fröer. Jag behöver tips så att vi kan lyckas och få glädja oss åt att få se det växa i krukorna. Vilka fröer lyckas bäst? Är det något speciellt vi ska tänka på?
octachoron
02-03-2010, 11:56
Paprika/chili-frön gror snabbt och växer bra.
johanna_zon3
02-03-2010, 23:31
Jag säger tomat, tomat, tomat :-) behöver mycket ljus och ganska svalt.
Apelsin eller annan citrus, tar tid på sig behöver värme och jag filade
"kanterna" och la kärnorna i blöt bomull till de grodde. Äpple, och då
kan man om man vill ympa in en god sort på den "kärnsådda grund-
stammen" om man inte tycker om de frukter som trädet får efter ett
par år. Avokado, googla för bästa resultat. Botanisera lite i kryddhyllan
också när ni ändå håller på, har läst en tråd någonstans om att vallmo-
frön som grott. Jag testade tamarind som jag hittade på coops exotiska
och det grodde och blev en liten växt. Lycka till! Johanna
Rosmarin
03-03-2010, 09:25
Trevlig idé!
Jag undrar:
Under hur lång tid kommer du att följa de här barnen? Även under nästa läsår t.ex? Har du möjlighet att plantera ut vissa saker som ni driver upp eller är odlingen begränsad till inomhus i krukor?
Håller med om tomater, de gror fort och säkert, växer också fort.
Lite roligt är det ju också att man kan ta en köpt tomat, skära den i skivor och sedan lägga dessa skivor på såjorden i en kruka, kanske strö över lite jord. Sedan kommer det med största säkerhet gro - jag har provat detta med gott resultat. Däremot är det ju inte sagt vad det blir för tomat i slutändan.