Fny
Tjoho. Jag och sambon har bestämt oss nu, vi SKA skaffa en kattunge... Kanske redan till helgen. Vad vi nyss kom att tänka på är hur det går med änglatrumpeterna som står i vardagsrummet och försöker vakna till liv... Vet ju att dom är giftiga för människor... Nån som vet hur det är med katter? Och är det bara blommor och blad som är giftiga, eller skulle det gå illa även om kissen bara får för sig att tugga på en liten gren? Nån som har erfarenheter av katt och änglatrumpet?
Peztis
Nu har jag inte erfarenhet av just änglatrumpet... men däremot så har jag en liten kissemissa som varje år tuggar friskt på julstjärnorna och de ska ju tydligen också vara giftiga. Katten fyller 20 år om ca en månad...
theseraphim
Änglatrumpeten är ganska starkt giftig i jämnförelse med julstjärnor som mer är irriterande. Det räcker ju att man plockar o rensar en änglatrumpet så får man huvudvärk utav växtsaften.
kentbra
har både änglatrumpet och katt. men det verkar som den inte tuggar något på den.
ska ni ha en innekatt, så lite kattgräs.
Rosmarin
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 12:22) *
Tjoho. Jag och sambon har bestämt oss nu, vi SKA skaffa en kattunge... Kanske redan till helgen. Vad vi nyss kom att tänka på är hur det går med änglatrumpeterna som står i vardagsrummet och försöker vakna till liv... Vet ju att dom är giftiga för människor... Nån som vet hur det är med katter? Och är det bara blommor och blad som är giftiga, eller skulle det gå illa även om kissen bara får för sig att tugga på en liten gren? Nån som har erfarenheter av katt och änglatrumpet?

Detta var trevligt att höra Fny!! Det behöver du tror jag. yes.gif En liten kissemiss... wub.gif
Jag tror inte du behöver vara orolig för katten och änglatrumpeten. Jag har alltid haft katt, och en del har tuggat i sig både det ena och det andra men de brukar klara det. Utekatter skulle ju i princip kunna tugga i sig vilka farliga växter som helst och bli sjuka, men detta är ju inte ett problem som man hör talas om särskilt ofta. Eller hur?

Lycka till med lille missen!
Fny
kan inte låta bli att oroa mig ändå... änglatrumpet är ju dödligt giftig... men samtidigt vore det synd att göra oss av med de vackra änglarna som vi drev upp förra sommaren...
Eva i Höga
Ett tag hade jag flera stora änglatrumpeter och våra katter som gärna klättrar i växterna brydde sig inte om dem. Antagligen känner de på doften att det inte är lämpligt att tugga på dem. Djur har ju ofta en förmåga att känna av vad som är farligt och inte farligt.
Mentha-Arvensis
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 19:00) *
kan inte låta bli att oroa mig ändå... änglatrumpet är ju dödligt giftig... men samtidigt vore det synd att göra oss av med de vackra änglarna som vi drev upp förra sommaren...

Katter kan tugga på det mesta,
Men vet vad dom ska låta bli.
Peztis
CITAT (Mentha-Arvensis @ 02-03-2010, 21:54) *

Fast jag hade en katt som gillade att tugga på elsladdar... Som tur är hände inget.
Rosmarin
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 19:00) *

CITAT (Eva i Höga @ 02-03-2010, 20:14) *
Ett tag hade jag flera stora änglatrumpeter och våra katter som gärna klättrar i växterna brydde sig inte om dem. Antagligen känner de på doften att det inte är lämpligt att tugga på dem. Djur har ju ofta en förmåga att känna av vad som är farligt och inte farligt.

CITAT (Mentha-Arvensis @ 02-03-2010, 21:54) *

Precis min erfarenhet också. tummenupp.gif
Men om du verkligen oroar dig så får du väl hålla lite extra koll på din lille miss när h*n närmar sig änglatrumpeten. Ser du att h*n inte bryr sig om den så är det ju ingen fara. Annars får du väl försöka isolera ängeln någonstans där du kan stänga när ni inte är hemma.

JAG HADE INTE OROAT MIG FÖR DET HÄR.

smiley_small_hug.gif
Fny
skönt att höra, tack! kram2.gif ska försöka att inte oroa mig så mycket!
Bassam
Hej

jag ska fråga varför ska man behålla växter som är farliga för sin djur . Obs om du inte vet så problem det är bra, , men om du vet och gör ingenting , det är katastrof.

H:Bassas
skogstroll
jag kan tänka mig att mina små kattungar kanske hade anfallit en sådan med hull och hår men inte min vuxna katt. Du kanske kan ställa den nånstans på en plats som kisse inte tycker är så poppis smile.gif
Sollan A
Jag har själv två småmonster wub.gif och när jag ser vad de tuggar på tror jag inte att de begriper vad de inte ska tugga på... Nyfikna är bara förnamnet.
Försök ändå att hålla änglar och småkissar åtskilda om möjligt tills de växt till sig i visdom. En lätt vattendusch från en sprayflaska kan användas, de gillar inte att bli blöta och lär sig snart var de inte ska vara...Oroa dig inte för mycket men håll ögonen på om katten tycker att änglarna är intressanta.
Pius
Jag skulle inte ha en så pass giftig växt så mina katter kan få för sig att tugga på den. En av mina katter äter allt, så det är inte att tänka på att ha en änglatrumpet inomhus. I växthuset är en annan sak.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon