Peztis
Jag tycker att råden är så förvirrande... ska man ha extrabelysningen tänd 12, 14 eller 16 h per dygn?

Vad har ni för tider inställda på era timers och varför har ni just denna tid?
Är det dessutom skillnad på när man ska driva upp plantor mot vinterförvaring?

Vad jag har förstått så främjar man grönskan vid 12 h medan man lockar till blomning vid 16 h.

Som den svensk man är så satte jag därför timern på 14 h! biggrin.gif
skogstroll
jag har mina små chilisar under lysrör från kl 05-19.30.
Peztis
Matte... jag är ju humanist! Jag läste bara matte ett år på gymnasiet! biggrin.gif

Men det blir alltså 14,5 h...
skogstroll
CITAT (Peztis @ 02-03-2010, 13:10) *
Matte... jag är ju humanist! Jag läste bara matte ett år på gymnasiet! biggrin.gif

Men det blir alltså 14,5 h...

hehe jag läste ekonomisk så jag kan inte räkna giggle.gif
Alexander-VG-zon3
mina växter (vintervilande, krukväxter, frösådder ja alla) har tänt från 06.00 till 23.00, och alla växter dom som vill växa växer och dom som vill blomma blommar och bägge två sakerna gör dom jätte bra.

men för frösådder så funkar allt från 12 timmar till ''mina tider''. så man får väl själv bestämma vad man har råd med.
Peztis
CITAT (flaxss @ 02-03-2010, 13:30) *
...så man får väl själv bestämma vad man har råd med.

Ja, man måste ju i dagens läge ta det i beaktande också. SUCK!
Laura
Jag har tyvärr ingen timer på min extrabelysning, så den går på och av när jag gör det giggle.gif typ 08/09-22/23 men ibland mindre...
Alba
Jag har timer och har den inställd på 06.00 - 22.00.
Någon gång i början av min odlarkarriär fick jag svar att man ska ha tänt minst 16 tim.
Jag har alla plantor där som jag driver upp från frö. Krukväxter som övervintrats ställer jag också där i mån av plats.
kentbra
plantorna behöver vila minst 8 till 10 timmar per dygn.
det är när det är mörkt som de frigör sig av restprodukter i samband med omvandlingen av ljus till näring.
dagtid tar de upp kväve, koloxid mera. för att spjälka ut socker som energi. en fushion som många försökt efterlikna.
nattetid frigörs syre från bladen. den restprodukt som blir när man delar en vattenmolekyl och förbränner väteatomen.
Kemi, jag vet.
finns de som provat med kortare dygn. 8 timmar ljus och 4 timmar mörkt. på så sätt förskökte man lura plantan att en dag var två. visade sig att många växter växte bättre då.

kent
Lady Hamilton
Jag har på min belysning 14 tim 8-22 och det har fungerat perfekt. Frösådder, Citrusar o andra övervintrande växter får samma ljustid
Monarda
Jag har alltid kört 16 timmar 06-22 och det tycker jag fungerar utmärkt. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon