Fny
Grarrrghhh vad svårt det blev nu då... Vi har bestämt oss för att skaffa katt, ja. Vi har också kommit fram till att det helst blir en norsk skogkatt eller en sibirisk katt. Har letat och letat och tänkt och tänkt... Och har nu två klara alternativ som båda är väldigt lockande.

Antingen lilla kisse A, som är en sibirisk sötnos. Underbart vacker och redo att flytta, vi skulle kunna ha hem henne redan till helgen.

eller kisse B, som är norsk skogkatt. Denna är dock bara en vecka gammal och vi skulle alltså få vänta nästan tre månader... Jättesöt. Men här kommer det lustiga: uppfödarens namn är samma namn som min darling gav min förlovningsring, som betyder just "ring", och vi skulle få katten precis i samband med vårt bröllop. Dessutom har hela kullen fått namn som jag känner igen från de magiska formler jag studerar. Namnen gör att denna kisse blir lite extra lockande, känns nästan som om universum vill visa nåt... Men samtidigt kan man ju inte låta sig styras av "tecken från universum" som troligtvis bara är slump. Vad betyder ett namn? wink.gif

Men hu vad svårt det blev... vill ju inte välja bort nån... skulle så gärna vilja få kissen redan till helgen... nu när jag inte mår så bra känns det extra bra att få lite sällskap... å andra sidan så skulle det ju passa fint med en kisse i samband med bröllopet... mrwaawww vad svårt det här är!!!
Ramoth
Bara för att ställa till det lite extra för dej ...
Varför välja?
(Om det inte är en ekonomisk fråga förstås - raskatter är inte gratis)
En katt bör inte vara ensam i vilket fall som helst, så två kissar som är så pass lika både till ålder och kynne (raserna bör vara mycket kompatibla så att säga) låter som en utmärkt kombination.

Sedan skulle jag rekommendera till efter bröllops festligheterna att ta hem en liten kattunge.
Det kan bli lite mycket för en liten kissunge.

"Två katter är dubbla glädjen för halva jobbet"

Lycka till!
skogstroll
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 13:15) *
å andra sidan så skulle det ju passa fint med en kisse i samband med bröllopet... mrwaawww vad svårt det här är!!!

varför skaffa katt i samband med ett bröllop?? confused.gif
Fny
som en bröllopspresent till oss själva såklart! Och så känns det som ett fint sätt att inleda en ny fas i livet...

Tanken att skaffa båda katterna är oerhört lockande. Men tyvärr är ekonomin ett problem... en skogis kostar 6000 kr och en sibirisk kostar 8000 kr... och det är redan knivigt...
Ramoth
Jag spinner vidare på det där med två katter angel_not.gif
Har full sörståelse för att det där med priset, men det finns ett lågbudgetalternativ - när ni väl bestämt er för vilken kisse ni vill ha - låt raskatten få en huskattkompis i samma ålder. Då får ni ändå glädjen av två katter och framför allt är katterna aldrig ensamma.

(Själv gjorde jag tvärt om en gång i tiden - köpte raskatt som sällskap till husisungen.
Det skilde bara ett par dagar i ålder på dem. LillStina Hjärtefröjd fick kompisen S*Sparvhökens Catti till lekkamrat. När de sedan åkte på utställning - tillsammans - var det huskatten som åkte hem med BIS i bagaget giggle.gif)
Sussie F-Flower
CITAT (Fny @ 02-03-2010, 13:15) *
....eller kisse B, som är norsk skogkatt. Jättesöt. .....Dessutom har hela kullen fått namn som jag känner igen från de magiska formler jag studerar. Namnen gör att denna kisse blir lite extra lockande, känns nästan som om universum vill visa nåt... Men samtidigt kan man ju inte låta sig styras av "tecken från universum" som troligtvis bara är slump. Vad betyder ett namn? wink.gif

laugh.gif Du är rolig, du!!! Fast du tänker väldigt gulligt, tycker jag... Jag är också en sådan person som skulle kunna resonera på det sättet... därför skulle jag välja skogisen! Absolut!
Veckorna går fort. Tänk tillbaka 8 veckor, till början på januari, och tänk på vad DEN tiden har gått fort... Lika fort går ju kommande 8 veckor!

Jag tror, att om du/ni väljer bort den katten, så kommer ni aldrig att sluta att fundera över hur ert liv skulle ha varit och blivit med just DEN katten... g.gif no.gif

Det skulle ju kunna vara så... att skogisen är ämnad för att komma till er... flirting.gif

Eller så tar ni båda...
Fny
wacko.gif
ju mer jag tänker på saken...

...tittar på bilderna av katterna...

läser på om de båda raserna...

ju mer...

vill jag ha båda två! blush.gif

men ojojoj så dyrt det skulle bli... dubbla matkostnaden, dubbla försäkringen osv osv... men hur kan man välja? Är rädd att det blir sådär som du säger Sussie, att om vi väljer kisse A kommer vi alltid undra om det inte egentligen var meningen att vi skulle ha kisse B... Men å andra sidan, ju mer jag läser på om de två raserna ju mer förtjust blir jag i just sibirisk katt, dvs kisse A. Och bilden på henne är bara förtrollande... jag blir tokig...
zissi
Jag var nyss inne på "Sällskapet Sibirisk katt" oooohhhh, helt underbara wub.gif

Det blir säkert bra vilken du än väljer. Lycka till!
Inga från Närke
Varför skaffa raskatte? Det finns så många som inte har något hem. finns nog raskatter där också.

Lite vilken sort du ska skaffa beror lite på också om det ska vara inne eller utekatt. Många säger att en norska skogskatt inte trivs att vara innekatt så den kan blir lite oregerlig med att klättra o.s.v. eftersom den är duktig till det.

Tycker också att du ska vänta tills allt bestyr med bröllop m.m. är över för det kan vara present ändå även om det blir någon vecka efter bröllopet.

Lycka till i alla fall hur du än bestämmer dig.
Fny
för ett ordentligt svar på den frågan får jag hänvisa till den andra tråden där jag tar upp frågan om man borde skaffa katt från "riktiga" uppfödare eller helt enkelt hitta en kisse som blivit till av slump... Men ett förenklat svar är att jag inte är ute efter en raskatt pga de rastypiska dragen eller en flashig stamtavla, däremot tror jag att det är långsiktigt bättre för alla katter om artens ställning höjs och folk inte ser katter som slit och släng-leksaker som kan skaffas hur lätt som helst. och ett steg för att förbättra kattens status tror jag är att man borde satsa mer på kontrollerad förökning, där bara hälsosamma gener förs vidare och kattungarna får en trygg uppväxt.
sqrulan
Jag skulle välja skogisen för jag har själv en norskskogskatt men den är inte rasren fast den ser ut som en äkta. Så klok och gosig är min katt, kanske din också blir det. Så är det roligare ju finare väder det är, jag hämtade min på vårkanten.
Den sibiriska har jag ingen erfarenhet av.
Lycka till med valet!
Myosotis
Min spontana tanke var också: BÅDA!! Jag tror inte på "tecken" eller så, men däremot förstår jag att man vill gå på känsla. Om du inte kan bestämma dig känner du ju lika mycket för båda katterna.
herkules
jag kan INGENTING om katter men jag fattar ditt dilemma.
teodor - den sibiriska katten - säger i alla fall HEJ! smile.gif
[attachment=47737:teo15.jpg]
Anic
Skogkatter passar utmärkt som inne katter, ffa om de aldrig varit ute, men visst uppskater de promenader.

Hur är det med semester, om ni har semester i sommar när katten är liten kan det ju vara skoj att kunna umgås med den när den är liten de växer väldigt fort, men å andra sidan om ni åker iväg mkt under sommaren och inte tar med er katten är det bättre om den är lite äldre.

Fast fundera gärna på att ha 2 katter, många riktigt seriösa uppfödare tycker inte att man ska ha kattungar ensamma, och ffa många djurhem säjer inte kattungar till hem där de blir ensamkatter.

Sen om det är bra för kattens status eller att raskatter på något sätt skulle ha bättre gener, ska jag nog inte säga vad jag tycker om här ;P

Oavsett vilken katt du väljer kommer du inte ångra dig, katter är underbara oavsett varifrån de kommer.
Aqvakul
Jag tycker att du ska satsa på två katter. DEe har väldigt mycket glädje av varandra.
Myosotis
Har du träffat båda katterna? Annars tycker jag du ska göra det och känna efter vilken som är "din". Och så vill vi se bilder! shy.gif
zissi
CITAT (herkules @ 02-03-2010, 20:45) *
jag kan INGENTING om katter men jag fattar ditt dilemma.
teodor - den sibiriska katten - säger i alla fall HEJ! smile.gif
[attachment=47737:teo15.jpg]

Är det din sötnos herkules? wub.gif
herkules
CITAT (zissi @ 02-03-2010, 22:49) *
Är det din sötnos herkules? wub.gif

nä - jag är mormor till teodor, det är min dotters katt.
eller rättare sagt, teodor äger min dotter wink.gif
Fny
nu har vi bestämt oss... det blir en skogis! wub.gif
Meriona
GRATTIS! Ni kommer inte att ångra er...
wub.gif
Vi vill se foto sen!
Fny
aaah lovar att visa foton när den lille sötnosen kommit till oss... men det dröjer ju som sagt till mitten av maj eller så... svårt att vänta.... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon